Karl de Saab 99 T5; oliepomp problemen zoals verwacht

1967-1984
Plaats reactie
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Karl de Saab 99 T5; remsysteem klusjes

Bericht door Krizzie » za 11 jul, 2026 14:47

De pomp zelf is nog nieuw te koop, de behuizingen zou je kunnen laten vlakken als ze niet te diep zijn bekrast.

Uiteraard wel zorgen dat de toleranties goed zijn naderhand. Anders draai je voor de tweede keer de zaak in de soep.

Mijn blok is ook bijna gesneuveld door waarschijnlijk straalgrit. (Oliedruk werd lager en lager en met een nieuwe pomp alleen werd het amper beter)
Uiteindelijk bleek eigenlijk alles wel aangetast, nokkenassen en kop hadden ingelopen sporen en zo ook de zuigers en krukas.

Krukas kon nog geslepen worden, zuigers zijn naar de 2e overmaat (91mm) Distributiedeksel is gevlakt en de oliepomp is nieuw. Andere gereviseerde 2.1 kop en nokkenassen.

Zoals ik op whatsapp al aangaf, je kunt zomaar erg diep in het konijnenhol terecht komen. :-P+

simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: Karl de Saab 99 T5; oliepomp problemen zoals verwacht

Bericht door simon_bergman » za 11 jul, 2026 17:11

Ook de krukas los gehaald, lager kappen eraf en het hele ding eruit getild. Hier vond ik minimale schade, nauwelijks zichtbaar en maar heel soms een plekje wat je met de vingernagel kan voelen. Ik denk dat daar nog wat aan te slijpen valt en het met eerste overmaat lagerschaaltjes terug kan. Daar lijk ik geluk gehad te hebben...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die kappen laten vlakken en een nieuwe oliepomp moet ik even naar kijken ... Dat voelt als een zeer arbeidsintensieve en daardoor dure aangelegenheid :(
Ook het vinden van een nieuwe oliepomp wil zo 1-2-3 niet lukken, maar misschien zoek ik niet op de juiste plekken. Ik blijf nog altijd een beetje heen en weer zweven tussen dit blok opknappen (inclusief al de dingen die Krizzie noemt, wat al met al best duur gaat worden) of toch een andere motor te monteren... Dan zou ik natuurlijk nog eens dit blok kunnen fixen terwijl ik rij met de 'ruilmotor'.

Afbeelding

Ik laat het geheel weer even rusten op de werkbank terwijl ik bij mezelf ten rade ga, en eens diep in de portemonnee ga staren ;-(+

Luthart
Geregistreerd lid

Re: Karl de Saab 99 T5; oliepomp problemen zoals verwacht

Bericht door Luthart » za 11 jul, 2026 18:25

Deksel laten vlakken kun je wellicht ook zelf doen met een glasplaat een diamantpasta.
Maar dan moeten de groeven niet te diep zijn. Vlakheid kun je controleren met blauwsel.

Wat loopsporen op nokkenassen zijn meestal geen probleem. Krukas gewoon poetsen met schuurlinnen. Korrel 400 bijvoorbeeld.

En eerste overmaat lagers? Ik zou de boel eerst goed opmeten met een schroefmaat. Of wellicht een nieuwe krukas indien te krijgen. Voor een T5/T7 blok is een nieuwe nog te koop voor €150. Voor dat geld kun je haast niks laten doen bij een revisiebedrijf…

Als de oliepomp nog nieuw te koop is zou ik een nieuwe doen. Als je het deksel vlakt wordt de uitsparing voor de oliepomp ondieper. Deze moet zijdeling wel wat speling hebben. Oliepomp heeft altijd lekverliezen dus zou me er niet helemaal op blindstaren wat betreft de loop sporen. De vertanding vertoont daarintegen wel slijtage.

Plaats reactie