Karl de Saab 99 T5; oliepomp problemen zoals verwacht

1967-1984
Plaats reactie
Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Karl de Saab 99 T5; remsysteem klusjes

Bericht door Krizzie » za 11 jul, 2026 14:47

De pomp zelf is nog nieuw te koop, de behuizingen zou je kunnen laten vlakken als ze niet te diep zijn bekrast.

Uiteraard wel zorgen dat de toleranties goed zijn naderhand. Anders draai je voor de tweede keer de zaak in de soep.

Mijn blok is ook bijna gesneuveld door waarschijnlijk straalgrit. (Oliedruk werd lager en lager en met een nieuwe pomp alleen werd het amper beter)
Uiteindelijk bleek eigenlijk alles wel aangetast, nokkenassen en kop hadden ingelopen sporen en zo ook de zuigers en krukas.

Krukas kon nog geslepen worden, zuigers zijn naar de 2e overmaat (91mm) Distributiedeksel is gevlakt en de oliepomp is nieuw. Andere gereviseerde 2.1 kop en nokkenassen.

Zoals ik op whatsapp al aangaf, je kunt zomaar erg diep in het konijnenhol terecht komen. :-P+

simon_bergman
Geregistreerd lid

Re: Karl de Saab 99 T5; oliepomp problemen zoals verwacht

Bericht door simon_bergman » za 11 jul, 2026 17:11

Ook de krukas los gehaald, lager kappen eraf en het hele ding eruit getild. Hier vond ik minimale schade, nauwelijks zichtbaar en maar heel soms een plekje wat je met de vingernagel kan voelen. Ik denk dat daar nog wat aan te slijpen valt en het met eerste overmaat lagerschaaltjes terug kan. Daar lijk ik geluk gehad te hebben...

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die kappen laten vlakken en een nieuwe oliepomp moet ik even naar kijken ... Dat voelt als een zeer arbeidsintensieve en daardoor dure aangelegenheid :(
Ook het vinden van een nieuwe oliepomp wil zo 1-2-3 niet lukken, maar misschien zoek ik niet op de juiste plekken. Ik blijf nog altijd een beetje heen en weer zweven tussen dit blok opknappen (inclusief al de dingen die Krizzie noemt, wat al met al best duur gaat worden) of toch een andere motor te monteren... Dan zou ik natuurlijk nog eens dit blok kunnen fixen terwijl ik rij met de 'ruilmotor'.

Afbeelding

Ik laat het geheel weer even rusten op de werkbank terwijl ik bij mezelf ten rade ga, en eens diep in de portemonnee ga staren ;-(+

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » za 11 jul, 2026 18:25

Deksel laten vlakken kun je wellicht ook zelf doen met een glasplaat een diamantpasta.
Maar dan moeten de groeven niet te diep zijn. Vlakheid kun je controleren met blauwsel.

Wat loopsporen op nokkenassen zijn meestal geen probleem. Krukas gewoon poetsen met schuurlinnen. Korrel 400 bijvoorbeeld.

En eerste overmaat lagers? Ik zou de boel eerst goed opmeten met een schroefmaat. Of wellicht een nieuwe krukas indien te krijgen. Voor een T5/T7 blok is een nieuwe nog te koop voor €150. Voor dat geld kun je haast niks laten doen bij een revisiebedrijf…

Als de oliepomp nog nieuw te koop is zou ik een nieuwe doen. Als je het deksel vlakt wordt de uitsparing voor de oliepomp ondieper. Deze moet zijdeling wel wat speling hebben. Oliepomp heeft altijd lekverliezen dus zou me er niet helemaal op blindstaren wat betreft de loop sporen. De vertanding vertoont daarintegen wel slijtage.

simon_bergman
Geregistreerd lid

Bericht door simon_bergman » zo 12 jul, 2026 10:02

simon_bergman schreef:
za 11 jul, 2026 12:02

Afbeelding

Afbeelding
Zoals hier te zien is het huis echter ook gekrast op de afsluitvlakken van de tanden van het middelste tandwiel... Als je daar aan zou gaan schuren of vlakken krijg je alleen maar meer speling en ontsnapt de olie gewoon... Ook krassen op het zijdelingse vlak in de voorste cover kun je niet zomaar vlakken... Dat wordt dan uitfrezen of zo en dat wordt nooit mooi vlak lijkt me. Vlakken van de kap op het pas vlak kan inderdaad zelf, dat heb ik al eens gedaan met nat schuurpapier en een glasplaat.
Geen idee dus of het nog te fixen valt...

Nieuwe krukas lijkt me niet nodig, en kan me voorstellen dat die voor een B202L net iets zeldzamer is dan voor de latere motoren.

Geen idee of dat zo is verder, maar ik vraag me af of een olie tandwiel set met drie nokken compatible is met mijn blok, die heeft een tandwiel met maar één nokje. Misschien is dat universeel, maar voelt als iets wat met een reden wel of niet zo is.

En natuurlijk overmaatse zuigers, die had ik al wel gevonden... Daar ontkom ik met dit blok niet echt aan helaas

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » zo 12 jul, 2026 12:01

De afdichting wordt bij dit type pomp voornamelijk gecreëerd door de sikkel en het buitenste tandwiel (rondsel).

Heb je oliedruk issues gehad?

Het deksel is inderdaad niet heel mooi meer. Maar normaliter heeft een oliepomp altijd een bepaalde overcapaciteit omdat je immers altijd lekverliezen hebt. De volumestroom wordt meer naarmate de motor meer toeren maakt. De restricties in de oliekanalen zorgen voor een bepaalde weestand wat een bepaalde oliedruk geeft. Als de oliepomp teveel opbrengst geeft dan neemt de druk toe waardoor de pressure relief open gaat. Deze heeft een cracking pressure van ca. 4 bar.
Moderne pompen hebben een variabele opbrengts. Deze wordt minder naarmate er meer toeren worden gemaakt. Bij de oude pompen ben je dan energie aan het vernietigen door over te storten. Met de nieuwe regel je de volumestroom terug zodat de pomp werkt na vraag. Dat helpt weer wat gram CO2 te besparen…

De deksel frezen heeft geen zin. Vlakken is enkel om de afdichting te verbteren. Je kunt zoeken naar een andere deksel die beter is. Anders is de mogelijkheid om het deksel in 3D te zetten en een nieuwe te laten frezen.
Ik zou voor je een 3D model kunnen verzorgen. Er zijn online diensten waar je deze zou kunnen laten frezen. Als er meer gegaardigden zijn wordt de prijs per stuk wel aanzienlijk goedkoper.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » zo 12 jul, 2026 12:19

Die deksels zijn nog goed te vinden op de sloop. Alle 16v motoren hebben ze.
Zou een goede olie pomp van een gebruikt blok halen. Dat is de snelste en goedkoopste weg.

Thom, Thijs, Van der Laan. Allemaal adressen die nog wel motoren hebben staan.

Plaats reactie