Mijn geheugen testen... Kleur 96 1978. Bestaat die wel/niet
-
MvR
- Geregistreerd lid
Mijn geheugen testen... Kleur 96 1978. Bestaat die wel/niet
Ik meen me te herinneren dat Saab een donkerblauwe 96 in NL op de markt had met grijze bekleding. Dat moet in '77 of '78 geweest zijn. Ik heb een folder van 1979 en daar staat die kleur niet (meer) in.
Eerder in de jaren '70 verkocht Saab ook al een donkerblauwe, zoals die ik hier wel eens heb laten zien; de auto die door een vriend van me is gerestaureerd. En met chromen bumpers. In mijn herinnering is de 78'er nog donkerder, met de dikke bumpers.
Bestaat die nu echt of alleen in mijn herinnering???
Eerder in de jaren '70 verkocht Saab ook al een donkerblauwe, zoals die ik hier wel eens heb laten zien; de auto die door een vriend van me is gerestaureerd. En met chromen bumpers. In mijn herinnering is de 78'er nog donkerder, met de dikke bumpers.
Bestaat die nu echt of alleen in mijn herinnering???
-
op
- Donateur (4x)

Re: Mijn geheugen testen... Kleur 96 1978. Bestaat die wel/niet
Er zijn rubber bumper 96 met grijze bekleding geweest in diep donkerblauw, heel sjiek. In de de laatste folders staan ze niet meer inderdaad.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ja precies! Zó sjiek dat je het als 'chique' zou moeten schrijven
Ik weet zeker dat er een 99 was met die kleur en bekleding. Mijn toenmalige werkgever had er eentje. Ik herinner me ook dat ik sommige met dat zwarte achterpaneeltje onder het kleihandvat - of beter: de zwarte spoiler- zag en met die snelle rallystrepen onderaan de zijkanten. Dat vond ik altijd wel apart: die strepen waren ook in het wit te krijgen, dat zo meer opvallen. Toch koos iedereen voor zwart op dat hele donkerblauwe!
Nu nog een foto...
Ik weet zeker dat er een 99 was met die kleur en bekleding. Mijn toenmalige werkgever had er eentje. Ik herinner me ook dat ik sommige met dat zwarte achterpaneeltje onder het kleihandvat - of beter: de zwarte spoiler- zag en met die snelle rallystrepen onderaan de zijkanten. Dat vond ik altijd wel apart: die strepen waren ook in het wit te krijgen, dat zo meer opvallen. Toch koos iedereen voor zwart op dat hele donkerblauwe!
Nu nog een foto...
-
Ronnes
- Donateur (2x)

Dat zou Middernacht Blauw (136H) moeten zijn dan. Geleverd vanaf '79 op de 96/99/900.
Door de jaren heen heb ik foto's van 96's in de verschillende kleuren verzameld (https://photos.app.goo.gl/SwRxWKbU2re1pFzC6). Ik ben tot nu toe enkel deze donkerblauwe tegengekomen, maar die lijkt mij niet origineel en veel te mat:

Door de jaren heen heb ik foto's van 96's in de verschillende kleuren verzameld (https://photos.app.goo.gl/SwRxWKbU2re1pFzC6). Ik ben tot nu toe enkel deze donkerblauwe tegengekomen, maar die lijkt mij niet origineel en veel te mat:

-
MvR
- Geregistreerd lid
Met deze ene foto geef je het wel aan! Het is een hele bijzondere kleur geweest. De auto op de foto haalt het niet bij het originele glanzende donkerblauw met de stalen wielen, of soms de soccer balls. Zoekwerk aan mijn kant levert ook 136H op.
-
Ewout
- Donateur (5x)

Zo bijzonder dat je het als 'heel bijzonder' zou moeten schrijven.
Een 96 in 136H: https://www.2dehands.be/v/auto-s/saab/m ... ab-96-1979
Een 96 in 136H: https://www.2dehands.be/v/auto-s/saab/m ... ab-96-1979
-
Barten
- Donateur (12x)

Het blauw in de advertentie van de 96 lijkt me Carolina blauw. Wij hadden vroeger thuis een 74-er 99 in die kleur. Volgens mij is deze kleur niet zo donker als het blauw waar MvR naar op zoek is.
-
MvR
- Geregistreerd lid
In mijn geheugen is de kleur ook donkerder, ja. Maar deze heeft wel de goede bekleding. De NLse uitvoering had naafdoppen en geen wieldoppen zoals deze voorop heeft. Maar we blijven zoeken.
-
72sonett3
- Geregistreerd lid
Kleuren van de 95/96;
Carolina blue '73 -' 76
Astral blue '77
Laguna blue' 78
Midnight blue II '79 - :81
De kleur van de foto lijkt mij niet origineel.
The SAAB Way schreef:
![]()
Carolina blue '73 -' 76
Astral blue '77
Laguna blue' 78
Midnight blue II '79 - :81
-
MvR
- Geregistreerd lid
Dank! En naar dat overzicht heb ik inderdaad gezocht. Interessant dat Saab deze kleur in de folder had! Die zal dan al wel gedrukt zijn voordat ze besloten deze kleur op de 96 te spuiten.
-
MvR
- Geregistreerd lid
Ja, ik heb een afbeelding gevonden! Let op de grijze bekleding.

-
turbopilot
- Donateur (7x)

Die zijn er geweest, ik heb er namelijk ooit eens een interieur uit gehaald, grijs hoge stoelen en nieuw type achterbank (die verder naar achteren is geplaatst).
En als ik het goed heb, 79-80 model, ik heb er bij staan “janken” hij was destijds nl nog bijna splinternieuw ( schade auto)
Was overigens een Duitser. ( schijnbaar verplicht daar) hij had ook een chromen strips over de dakrand.
Die op de laatste foto heeft dat niet en deze lijkt volgens mij lichter door de zonval
En als ik het goed heb, 79-80 model, ik heb er bij staan “janken” hij was destijds nl nog bijna splinternieuw ( schade auto)
Was overigens een Duitser. ( schijnbaar verplicht daar) hij had ook een chromen strips over de dakrand.
Die op de laatste foto heeft dat niet en deze lijkt volgens mij lichter door de zonval
-
MvR
- Geregistreerd lid
Dat laatste lijkt me een toevoeging van de eigenaar. De latere 96s hadden juist zo min mogelijk 'chroom'. Kijk bijv maar naar de rubbers rond de voor- en achterruit: eerder waren ze van 'chroom', latere auto's hadden een zwarte pees op die plek. Maar van Triumph-restaurateurs weet ik dat hun Duitse klanten gek zijn op verchroomde onderdelen; ook onder de motorkap. Vandaar mijn aanname.
Zover ik weet, is er een verschil tussen vóór en ná modeljaar 75. Dat was het jaar dat de achterbank een stukkie naar achteren ging. Heel subtiel, maar als je ze naast elkaar ziet, is het verschil best wel groot te noemen. De rugleuning is ook wat stijler geplaatst volgens mij. Ik weet niet of er daarna nog weer veranderingen in het achterste deel van het interieur zijn geweest.
(Overigens lijken de stoelen van een latere 96 op het eerste gezicht erg op die van een 99. Het verschil herken je makkelijk aan de onderkant: 96 stoelen hebben een soort 'slee' en zijn glad. 99 stoelen hebben een soort 'haken').
Zover ik weet, is er een verschil tussen vóór en ná modeljaar 75. Dat was het jaar dat de achterbank een stukkie naar achteren ging. Heel subtiel, maar als je ze naast elkaar ziet, is het verschil best wel groot te noemen. De rugleuning is ook wat stijler geplaatst volgens mij. Ik weet niet of er daarna nog weer veranderingen in het achterste deel van het interieur zijn geweest.
(Overigens lijken de stoelen van een latere 96 op het eerste gezicht erg op die van een 99. Het verschil herken je makkelijk aan de onderkant: 96 stoelen hebben een soort 'slee' en zijn glad. 99 stoelen hebben een soort 'haken').
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Sorry , was een zwarte strip 
Glad plastic
Stoelen zijn hetzelfde als van 99, de onderste rail is anders en kun je overzetten
De bestuurders stoel bij 99 heeft hoogte verstelling, bij de 96 vaste rail. Links rechts gelijk en opvul bussen met achter voor verschillende hoogte
Grappige ik heb hier nog een 99 uit 80 met dezelfde stoelen
Glad plastic
Stoelen zijn hetzelfde als van 99, de onderste rail is anders en kun je overzetten
De bestuurders stoel bij 99 heeft hoogte verstelling, bij de 96 vaste rail. Links rechts gelijk en opvul bussen met achter voor verschillende hoogte
Grappige ik heb hier nog een 99 uit 80 met dezelfde stoelen
-
Sapphire
- Donateur (7x)

@MvR ‘78 weet ik niet. Ik heb een ‘79 96 gehad in Midnight 136, met die lichtgrijze bekleding. Was van buiten zwart gespoten maar vanbinnen nog het originele blauw. Helaas heb ik daar geen foto’s meer van.
Wat een mooi schema! Eigenlijk zouden we dit moeten aanvullen met de vroegere jaren. Kleuren waren soms ook markt afhankelijk. Enig idee voor welke markt deze tabel geldt?72sonett3 schreef: ↑za 30 sep, 2023 13:54Kleuren van de 95/96;
Carolina blue 73 - 76
Astral blue 77
Laguna blue 78
Midnight blue II 79 - 81