Mijn geheugen testen... Kleur 96 1978. Bestaat die wel/niet

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Mijn geheugen testen... Kleur 96 1978. Bestaat die wel/niet

Bericht door MvR » vr 29 sep, 2023 22:41

Ik meen me te herinneren dat Saab een donkerblauwe 96 in NL op de markt had met grijze bekleding. Dat moet in '77 of '78 geweest zijn. Ik heb een folder van 1979 en daar staat die kleur niet (meer) in.

Eerder in de jaren '70 verkocht Saab ook al een donkerblauwe, zoals die ik hier wel eens heb laten zien; de auto die door een vriend van me is gerestaureerd. En met chromen bumpers. In mijn herinnering is de 78'er nog donkerder, met de dikke bumpers.

Bestaat die nu echt of alleen in mijn herinnering???

op
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Mijn geheugen testen... Kleur 96 1978. Bestaat die wel/niet

Bericht door op » vr 29 sep, 2023 22:57

Er zijn rubber bumper 96 met grijze bekleding geweest in diep donkerblauw, heel sjiek. In de de laatste folders staan ze niet meer inderdaad.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 30 sep, 2023 0:09

Ja precies! Zó sjiek dat je het als 'chique' zou moeten schrijven :D

Ik weet zeker dat er een 99 was met die kleur en bekleding. Mijn toenmalige werkgever had er eentje. Ik herinner me ook dat ik sommige met dat zwarte achterpaneeltje onder het kleihandvat - of beter: de zwarte spoiler- zag en met die snelle rallystrepen onderaan de zijkanten. Dat vond ik altijd wel apart: die strepen waren ook in het wit te krijgen, dat zo meer opvallen. Toch koos iedereen voor zwart op dat hele donkerblauwe!

Nu nog een foto...

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » za 30 sep, 2023 7:45

Dat zou Middernacht Blauw (136H) moeten zijn dan. Geleverd vanaf '79 op de 96/99/900.
Door de jaren heen heb ik foto's van 96's in de verschillende kleuren verzameld (https://photos.app.goo.gl/SwRxWKbU2re1pFzC6). Ik ben tot nu toe enkel deze donkerblauwe tegengekomen, maar die lijkt mij niet origineel en veel te mat:

Afbeelding

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 30 sep, 2023 8:57

Met deze ene foto geef je het wel aan! Het is een hele bijzondere kleur geweest. De auto op de foto haalt het niet bij het originele glanzende donkerblauw met de stalen wielen, of soms de soccer balls. Zoekwerk aan mijn kant levert ook 136H op.

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » za 30 sep, 2023 9:03

Zo bijzonder dat je het als 'heel bijzonder' zou moeten schrijven. :wink:

Een 96 in 136H: https://www.2dehands.be/v/auto-s/saab/m ... ab-96-1979

Barten
Donateur (12x)
Donateur (12x)

Bericht door Barten » za 30 sep, 2023 10:49

Het blauw in de advertentie van de 96 lijkt me Carolina blauw. Wij hadden vroeger thuis een 74-er 99 in die kleur. Volgens mij is deze kleur niet zo donker als het blauw waar MvR naar op zoek is.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 30 sep, 2023 13:32

In mijn geheugen is de kleur ook donkerder, ja. Maar deze heeft wel de goede bekleding. De NLse uitvoering had naafdoppen en geen wieldoppen zoals deze voorop heeft. Maar we blijven zoeken.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » za 30 sep, 2023 13:54

Kleuren van de 95/96;
The SAAB Way schreef:
Afbeelding

Carolina blue '73 -' 76
Astral blue '77
Laguna blue' 78
Midnight blue II '79 - :81

De kleur van de foto lijkt mij niet origineel.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 30 sep, 2023 14:13

Dank! En naar dat overzicht heb ik inderdaad gezocht. Interessant dat Saab deze kleur in de folder had! Die zal dan al wel gedrukt zijn voordat ze besloten deze kleur op de 96 te spuiten.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 05 nov, 2023 10:21

Ja, ik heb een afbeelding gevonden! Let op de grijze bekleding.

Afbeelding

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 05 nov, 2023 10:42

Die zijn er geweest, ik heb er namelijk ooit eens een interieur uit gehaald, grijs hoge stoelen en nieuw type achterbank (die verder naar achteren is geplaatst).
En als ik het goed heb, 79-80 model, ik heb er bij staan “janken” hij was destijds nl nog bijna splinternieuw ( schade auto)

Was overigens een Duitser. ( schijnbaar verplicht daar) hij had ook een chromen strips over de dakrand.

Die op de laatste foto heeft dat niet en deze lijkt volgens mij lichter door de zonval

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » zo 05 nov, 2023 10:48

Dat laatste lijkt me een toevoeging van de eigenaar. De latere 96s hadden juist zo min mogelijk 'chroom'. Kijk bijv maar naar de rubbers rond de voor- en achterruit: eerder waren ze van 'chroom', latere auto's hadden een zwarte pees op die plek. Maar van Triumph-restaurateurs weet ik dat hun Duitse klanten gek zijn op verchroomde onderdelen; ook onder de motorkap. Vandaar mijn aanname.

Zover ik weet, is er een verschil tussen vóór en ná modeljaar 75. Dat was het jaar dat de achterbank een stukkie naar achteren ging. Heel subtiel, maar als je ze naast elkaar ziet, is het verschil best wel groot te noemen. De rugleuning is ook wat stijler geplaatst volgens mij. Ik weet niet of er daarna nog weer veranderingen in het achterste deel van het interieur zijn geweest.

(Overigens lijken de stoelen van een latere 96 op het eerste gezicht erg op die van een 99. Het verschil herken je makkelijk aan de onderkant: 96 stoelen hebben een soort 'slee' en zijn glad. 99 stoelen hebben een soort 'haken').

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » zo 05 nov, 2023 10:59

Sorry , was een zwarte strip :oops:

Glad plastic

Stoelen zijn hetzelfde als van 99, de onderste rail is anders en kun je overzetten
De bestuurders stoel bij 99 heeft hoogte verstelling, bij de 96 vaste rail. Links rechts gelijk en opvul bussen met achter voor verschillende hoogte

Grappige ik heb hier nog een 99 uit 80 met dezelfde stoelen :D

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » zo 05 nov, 2023 12:28

@MvR ‘78 weet ik niet. Ik heb een ‘79 96 gehad in Midnight 136, met die lichtgrijze bekleding. Was van buiten zwart gespoten maar vanbinnen nog het originele blauw. Helaas heb ik daar geen foto’s meer van.
72sonett3 schreef:
za 30 sep, 2023 13:54
Kleuren van de 95/96;

Afbeelding

Carolina blue 73 - 76
Astral blue 77
Laguna blue 78
Midnight blue II 79 - 81

De kleur van de foto lijkt mij niet origineel.
Wat een mooi schema! Eigenlijk zouden we dit moeten aanvullen met de vroegere jaren. Kleuren waren soms ook markt afhankelijk. Enig idee voor welke markt deze tabel geldt?

Plaats reactie