Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate

1997-2010
Plaats reactie
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Snövit: Over een MY2010 Dame Edna Griffin Estate

Bericht door vel0city » wo 25 okt, 2023 15:00

Ik zei in mei 2021, net na de aanschaf van de toenmalige "winterauto" in de vorm van een OG9-3, dit:
vel0city schreef:
do 20 mei, 2021 0:20
Een 9-5 is te groot voor mij alleen.
Maar toch post ik in dit 9-5 subforum. Niet omdat ik er een heb gespot, want daar is een apart deel voor op dit mooie forum :mrgreen:

Ik zocht al wat langer naar een vervanger voor de 9-3. Ik vond het tijd voor wat anders. Ik had niet al te lang geleden een 9000 proefgereden en hoewel het model nog wel op het verlanglijstje staat was deze specifieke 9000 niet wat ik zocht. Tegelijkertijd zocht ik het internet af voor een 9-5. Ondanks dat deze nog steeds eigenlijk te groot is voor mij alleen vond ik het in de loop van tijd toch een steeds mooiere auto vinden. Eerst zoekende naar een Mk2, als het kon een Aero met haaienbek. Het moest een station wezen, ik vind het mooiere auto's t.o.v. de sedan en de wagen is met z'n joekel van een achterbak erg nuttig gezien ik nog wel eens wat groot spul vervoer.

Maar die Mk2 is het uiteindelijk niet geworden. Haaienbekken zijn tamelijk zeldzaam op de verkoopmarkt, dus ik ging ook eens zoeken naar Dame Edna's. In eerste instantie vond ik de laatste facelift van de OG9-5 niet echt fraai. De meningen op het wereldwijdeweb over het design van deze facelift zijn redelijk uitgesproken. Ik viel, net als veel andere mensen, een beetje over die "bril" die zo prominent voorop de neus zit. Maar die mening is een beetje omgeslagen. De NG9-5 vind ik een pracht van een wagen, en die heeft ook gewoon een "bril". Daar werkt die bril echter beter omdat deze niet in glimmend chrome is uitgevoerd, maar in een matte zilveren kleur. Dat staat de auto goed en het is iets dat op een Dame ook wel goed zou staan, dacht ik zo. Laat dat matte zilver nou net op een Dame zijn geleverd...

Afbeelding

Dan staat er toch ineens een auto op AutoScout die schreeuwt om aandacht. Bovenstaand exemplaar welteverstaan. Een 9-5 Dame Edna Estate, in de Griffin uitvoering. Geleverd op 21 oktober 2009, iemand wilde dus na de introductie van de 9-5NG nog snel een OG bestellen. Spierwit, spoiler op de achterklep en ondanks de gezonde kilometerstand van bijna 343.000 km staat de wagen er zowel van buiten als binnen strak bij. Griffin velgen eronder, geperforeerd zwart leder, verwarmde achterbank, Aero Griffin-stuurwiel, zichtbare eindpijp, etc. Eigenlijk een Aero-light: wel de looks, niet de motor. Dat zou een 185pk sterke 2.3 Biopower zijn, gekoppeld aan een automaat. Het kenteken is zo'n 3 weken jonger dan dat van m'n Classic. En te koop bij een bekend adres in Apeldoorn.

Die moet ik zien en vooral, rijden.

Dus ik er naartoe op een zaterdag. De verkopende meneer is op vakantie, maar Reier en Dion zijn wel in het pand aanwezig om het e.e.a. te vertellen over deze Saab. Eind 2020 geïmporteerd uit Zweden door de garage zelf, het een en ander aan laswerk gedaan en de auto is (deels) opnieuw gespoten. In Zweden blijkt er al een TD04 turbo op het blok te zijn gezet in plaats van de Garrett en Dion heeft er de 220pk Biopower software op gezet. Daarna heeft Dion heeft er zelf eerst in gereden, waarna de auto is verkocht aan een klant die de auto later weer inruilde voor een 9-3 Caab en de auto wederom de showroom in ging. Ik heb met Reier een rondje om de auto gedaan onder het genot van een bakkie thee. Ook van dichtbij ziet de auto er echt goed uit voor z'n kilometerstand. Natuurlijk zijn er her en der wat optische dingetjes, maar dat mag de pret niet drukken verder. Onder de motorkap ligt de best droge 2.3, waarvan Reier meldt dat deze wel wat olie verbruikt (belangrijk detail voor later). Voor een blok waar bijna 350k km op staat vind ik dat niet eens zo gek. Koelvloeistof is verder mooi op peil en niet vervuild, verder prijkt er ook nog een nieuwe aircocondensor achter de grille.

Ik krijg de sleutels mee en ga een rondje sturen. Het bevalt me eigenlijk vrij snel erg goed allemaal. Een beetje met beleid "gooien en smijten" doet 'ie zonder vreemde knakjes of piepjes of bonkjes of kraakjes of andere ongeregeldheden. Met het blok eenmaal goed op temperatuur en de automaat in de S-stand trekt de wagen er ook hartstikke goed aan zonder inhouden. Alleen in de M-stand lijkt het alsof de automaat niet wilt schakelen met de flippers op het stuur. Onthouden en verder rijden, in D doet 'ie het prima. Met remmen komt er gepiep van de achterzijde af en een later rondje om de auto bevestigd ook dat de rem rechtsachter vast zit met een remblok dat dun is, de verklikker van het blok zit dus op de schijf en doet z'n werk dus prima :mrgreen:

Na een proefrit van zo'n 45 km ben ik er wel uit. De auto laat een zeer positieve indruk achter en met die indruk zet ik de auto weer op het terrein voor de garage. Automaat in de P stand en even stationair laten lopen om de turbo nog een beetje af te koelen. Ik kijk nog even verder rond in de auto en terwijl ik dat doe hoor ik een "pling-plong" uit de auto komen. Ah, de speakers doet het in ieder geval. Maar waarom pling-plong? Kijkend naar het dashboard en de SID zie ik een lampje dat geen enkele automobilist wilt zien met een draaiende motor: oliedruk te laag. Hele rit geen problemen en uitgerekend voor de garage laat de auto weten dat ze het niet meer leuk vindt. Auto meteen uitgezet en even gedacht: jammer maar helaas, ik ga niet nog een projectauto kopen waar het blok waarschijnlijk ook van uit elkaar moet. Maar misschien is er wat te bespreken, want over de rest van de auto ben ik zeer tevreden.

Dus ik naar binnen en de heren verteld wat er gaande is. Die keken allebei met verbazing op dat ik ze vertelde over het oliedruklampje, dat was namelijk nieuw. Verder nog wat andere zaken besproken over de auto en afgesproken dat ze eerst nader onderzoek gingen doen naar de olie-kwestie en afhankelijk wat daar uit komt kan ik een besluit nemen of ik de auto koop of niet.

Zou ik deze post maken als ik de auto niet had gekocht? :wink:

Ik kreeg een concept-factuur van een motorrevisie (oude blok lekte olie langs de zuigerveren en het lampje was waarschijnlijk de drukschakelaar zelf, niet het blok) met een kostenafspraak waarvan ik dacht: dat is de auto wel waard. En gezien ik de 9-3 kon inruilen kwam het qua kosten niet eens zo gek hoog uit, zeker gezien ik weet wat zo'n totaalrevisie kan kosten zonder zo'n regeling (iets met ervaring met een 900 Classic :D ). En zo geschiedde. Ik ging akkoord met de koop en de revisie en zo kreeg ik af en toe wat foto's van Reier in de periode dat de auto in Apeldoorn op de brug stond (de eerdere foto is ook van hem tijdens het polijsten van de koplampen). Zo ook deze twee platen:

Afbeelding

Afbeelding

Ziet er niet echt uit als een gereviseerd onderblok, toch? Daar is 'ie veel te schoon voor. Wel, beste lezer, dat is correct ende tevens juist, want ze hadden daar in Apeldoorn nog een ongebruikt fabrieksnieuw kaal onderblok liggen met welgeteld 0km ervaring. De zuigers en krukas en balansassen e.d. zijn uit het oude blok gehaald, opgemeten door het revisiebedrijf en in orde bevonden, waarna ze met een hele zwik nieuwe lagers en kettingen en geleiders en pakkingen en weet ik het weer in het nieuwe onderblok zijn gezet :mrgreen: Ook de kop was weer als nieuw:

Afbeelding

En zo kon het hele zwikje er weer in:

Afbeelding

Er werd nog het e.e.a. extra vervangen (wat leidingwerk en rubbers waar je zonder blok een stuk makkelijker bij kan), het APK werk werd gedaan (o.a. de achterremmen, de klauwen schijnen achter nog wel eens vast te lopen op de geleidepennen waardoor ze blokken gaan opvreten en de remschijf omtoveren tot straalkachel, wat hier dus ook was gebeurd) en de flippers op het stuur werden weer werkend gemaakt (vuile contacten achter de flippers waardoor de signalen niet binnenkwamen op de automaatcomputer). Het blokje liep weer keurig rond en een uitgebreide proefrit liet de monteurs daar weten dat de Saab weer helemaal klaar was voor vele onbezorgde kilometers.

Dan resteerde alleen nog een ding: audio.

Afbeelding

De auto was nog voorzien van z'n originele Denso navigatieunit. Deze wilde tijdens de proefrit al niet meer werken, hij vroeg steeds om een navi DVD en het ding is sowieso niet meer van deze tijd. Gelukkig heeft Reier daar een prima oplossing voor:

Afbeelding

Afbeelding

Oude unit eruit, Pioneer SPH DA-360DAB erin, helemaal aangesloten op het stuurwiel en de Harman Kardon installatie in de auto. Bluetooth, DAB+ op de originele antennes in de achterste ruiten m.b.v. een versterkerunit, Android Auto, het hele zwiekje. Connectiviteit genoeg dus :mrgreen:

Gisteren was daar dus het moment om de auto op te halen. Nog even wat spulletjes uit de 9-3 overgeladen en de auto op naam gezet. En dan weer terug naar huis, in inmiddels alweer m'n 4e Saab in krap 4,5 jaar. Ondanks het prutweer toch even tussendoor wat sfeerplaatjes kunnen schieten op een inmiddels vaste plek op een dijkje in de buurt van huis:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb met deze witte Saab nu alle kleuren van de Nederlandse vlag gehad :wink:

Er zijn een aantal zaakjes die ik nu (optisch en technisch) ga aanpakken, of zelfs al heb aangepakt vandaag. O.a. het hondenrek en de CD wisselaar zijn uit de auto gegaan:

Afbeelding

De wisselaar lijkt niet origineel van de auto te zijn, hij is er een beetje beun ingezet: om de kabel aan te sluiten is er een stuk van de bodem van het zijvak uitgeslepen, waardoor er nu een gat zit naar de kofferbakvloer toe. Daar moet ik even wat op verzinnen voordat ik daar spullen in stop die bij de eerste bocht meteen onder de laadvloer verdwijnen. Het hondenrek zal snel op de forummarktplaats te koop komen.

Verder missen er hier en daar nog wat afdekkapjes (die in het plafond bij de bevestiging van het hondenrek zaten nog in de auto, verstopt achter de CD wisselaar), mis ik beide sigarettenaanstekers voor en achter, doet de spiegelverstelschakelaar het niet lekker meer (ben ik gelukkig niet de enige in :wink: ) en zal ik twee binnenste deurgrepen moeten scoren voor de voorzijde die niet helemaal zijn verweerd. De voorbumper zit rechtsvoor in de wielkast een beetje los (schijnt ook een DE-kwaal te zijn) en de onderrand van de "bril" steekt aan beide zijden in de bumperhoeken wat naar buiten. Technisch werk is er ook: de achterruitenwisser kraakt intern een beetje als ik hem bedien, dus die moet ook een keertje even worden geïnspecteerd en de automatische spiegel inklapfunctie doet zowel links als rechts helemaal njente meer (zekering reeds gecheckt evenals schakelaar, iemand verder misschien al een idee?). Ook moet de eindpijp van de uitlaat eventjes opnieuw gecentreerd worden, die hangt niet helemaal recht meer. Dat allemaal zal komen als ik weer wat ademruimte heb met de Classic, want die moet z'n huidige nest uit en daar moet ook nog heel wat gebeuren voordat dat weer kan. Voor nu is het dus :O: met deze 9-5.

Nou moet deze Dame alleen nog een naam hebben. Wat is Sneeuwwitje in het Zweeds? :wink:

P.S: foto's van Reier en de site van Saab Apeldoorn met toestemming gebruikt, naast de foto's van mijzelf natuurlijk.

Spatje
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Over een Dame Edna Griffin Estate

Bericht door Spatje » wo 25 okt, 2023 15:27

Mooi verhaal! En een nog mooiere auto. Super combinatie! Goed aangepakt ook, hopelijk heel veel onbezorgde kilometers :O:
Nu 9-5NG 2.8T 2011 Oak Grey met enkele mods
en omdat ik geen afscheid kan nemen: 9-5 Aero Estate Hirsch 300pk 2008
Verkocht: 9-3 Cabrio 2.0T bj 2000, 9000 Aero bj 1994

gj900
Donateur (9x)
Donateur (9x)
Regio: Deutschland - Duitsland

Re: Over een Dame Edna Griffin Estate

Bericht door gj900 » wo 25 okt, 2023 15:37

Gefeliciteerd met deze mooie DE! :)
vel0city schreef:
wo 25 okt, 2023 15:00
Wat is Sneeuwwitje in het Zweeds? :wink:
Snövit 8)
Afbeelding
900S Sport 1992 - Le-Mans
XC70 T6 Summum 2011 - Flamenco Rojo

9-5 Aero Estate 2004 - Espresso (tot 2020)
9-3 Aero Salomon ed 2002 - Cosmic (tot 2016)
900 turboS Aero cabrio 1994 - Eucalyptus (tot 2015)
BMW 323iA touring 1998 (tot 2012)
9000 CSE 2.0lpt Anni Hirsch 1996 (tot 2009)

Viking13
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Gelderland

Re: Snövit: Over een Dame Edna Griffin Estate

Bericht door Viking13 » wo 25 okt, 2023 16:54

Proficiat, hele fraaie uitvoering en in fris wit!
Mini Cooper 2005
Saab 9-5 Aero Estate 2006, stage 3+ 300+ pk (DionHPT)

Ex: 99GL 1982, 9000i 1986 9000i 2.3 1990, 900 2.1-16v 3-drs 1991, 900i 4-drs (2x), 9000 CSE 2.3 1994, 9-3 tid, 2000,
9000 Anniversary Lpt BSR stage 1 1997, NG900 FPT

DV 9-3
Donateur
Donateur

Bericht door DV 9-3 » wo 25 okt, 2023 17:47

Pràchtige auto zeg! En wat gòed dat je, na overleg met 'De heren van Saab Apeldoorn' over de toch wat zorgwekkende afloop van de proefrit, door hebt gezet. Een auto is zóveel meer dan alleen de motor en versnellingsbak... Het gevoel bij 't uiterlijk van de DE is bij mij in de loop van de jaren trouwens ook ten positieve gekeerd. Zeker in het wit met 'n mat montuur, staat hier 'n ronduit chique verschijning. Veel plezier ermee!
Some people see things as they are and say "Why".
I dream things that never were and say "Why not".

Tho6
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door Tho6 » wo 25 okt, 2023 18:04

Ik heb hem zaterdag zien staan, prachtige estate! Van harte proficiat en veel fijne KM's!
- 9-3 Aero sedan (NG)
- 9-3 Cabriolet (OG)
- 9-3 Estate
- 9-3 Viggen 5d

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 25 okt, 2023 19:54

Supermooi, zeg! Met die prachtige Griffin-stoelen ook. Van harte...!
1992 5d 900 s lpt 16v B202S, lucas/garrett, 145pk, a3, eucalyptusgroen / buffalo

KoninK
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door KoninK » wo 25 okt, 2023 20:21

Wat een prachtig verhaal bij een evenzo mooie griffin.
Nu maar wachten op de eerste sneeuw om te zien of ie nog witter dan sneeuw is.

Zijn bij een griffin de dakrails dezelfde kleur matzilver als de bril?
vel0city schreef:
Afbeelding
De wisselaar lijkt niet origineel van de auto te zijn, hij is er een beetje beun ingezet.[/size]
Hij ziet er wel origineel uit en Densos kwamen bij mijn weten altijd met cd wisselaar, ik ga meteen als onze 9-5 weer thuis is kijken of dat gat eronder standaard is.
vel0city schreef:
de automatische spiegel inklapfunctie doet zowel links als rechts helemaal njente meer (zekering reeds gecheckt evenals schakelaar, iemand verder misschien al een idee?).
Deze al gevonden? Staat al een tijdje op mijn lijstje met klusjes, onderdeeltjes al besteld en waarschijnlijk al weer zoek geraakt in de garage...
Rain is good for you, Rain is bad for electrical equipment....

9-5 Vector Estate 2.0 Hirsch 2008

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Orphy » wo 25 okt, 2023 20:22

Erg mooi!
2000 Viggen coupé lightning Blue stage 3
2004 9-5 Aero estate hazelnut Hirsch stage 2
2002 Honda x11
En een stage loper

Oh ja, en een vito als bedrijfswagen.

Op zoek naar een Aero interieur, bodykit, velgen of andere onderdelen voor je 9-3 of 9-5? www.orphyum.nl

mba
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door mba » wo 25 okt, 2023 22:27

De spiegelverstellingreparatie heb ik al beschreven en zag ik al in een eerdere reactie al terug.
Vwb die handgrepen binnen. Probleem is dat de lak die er op zit beschadigd raakt en slijt. Dat gebeurt ook bij de radio en SID van de 9-5 tot de Dame Edna. Nieuwe zul je niet vinden ( schat ik zo in).
Simpele oplossing: lak er af halen (zijn simpele middelen voor) maar let op, alleen de lak, niet de grepen beschadigen. Onder die lak komen hoogglans grepen tevoorschijn. Om ze weer te matteren opruwen met Scotchbrite. Zien ze er weer hetzelfde (mat) als voorheen uit maar nu zonder lak, dus beschadigen gebeurt ook niet.
Veel plezier met je witte DE!

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » wo 25 okt, 2023 22:55

Dank u allen voor de lovende woorden :wow:
KoninK schreef:
wo 25 okt, 2023 20:21
Zijn bij een griffin de dakrails dezelfde kleur matzilver als de bril?
Jazeker, het maakt de auto "af" vind ik persoonlijk. Nu misschien nog een setje zilveren lijsten vinden voor onderaan de deuren, maakt het hele "zilveren" plaatje net wat completer :)
Hij ziet er wel origineel uit en Densos kwamen bij mijn weten altijd met cd wisselaar, ik ga meteen als onze 9-5 weer thuis is kijken of dat gat eronder standaard is.
De CD wisselaar is origineel Saab, dat 'ie origineel bij de Denso kwam wist ik dan weer niet. Het lijkt erop alsof er zo veel centen bespaard moesten worden in de laatste jaren van het merk dat zelfs een ander plastic bakje specifiek voor de wisselaar er niet meer vanaf kon, dus werden de standaard dichte bakken dan maar een voor een open geslepen op de juiste plek om de kabelboom er doorheen te voeren als er een CD wisselaar in moest komen :oops:
mba schreef:
wo 25 okt, 2023 22:27
De spiegelverstellingreparatie heb ik al beschreven en zag ik al in een eerdere reactie al terug.
Heb je evt. een setje blokken liggen die ik kan ruilen met de mijne? Heb ik twee werkende, kan je mijn setje repareren en weer op voorraad leggen. Ik zie mezelf niet echt met een Dremel in auto-elektronica poeren :wink: Als het een mogelijkheid is, stuur maar een PBtje, spreken we wel wat af qua prijs enzo. Kan ik met die operatie grotendeels hetzelfde doen als in jouw handleiding, ook bij mij is het matzwart gespoten aluminium en het plastic aan de onderzijde beschadigd/verweerd, kan dat ook weer mooi strak worden gemaakt.

Wat betreft de handgrepen, goeie tip, zal ik t.z.t. ook eens proberen.

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » wo 25 okt, 2023 22:57

Wat een snoepje!
c900 Trionic5.5 MY92
9³ NG 1.8t Sport Sedan MY03

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » do 26 okt, 2023 8:37

vel0city schreef:
wo 25 okt, 2023 22:55
Het lijkt erop alsof er zo veel centen bespaard moesten worden in de laatste jaren van het merk dat zelfs een ander plastic bakje specifiek voor de wisselaar er niet meer vanaf kon, dus werden de standaard dichte bakken dan maar een voor een open geslepen op de juiste plek om de kabelboom er doorheen te voeren als er een CD wisselaar in moest komen :oops:
Ik heb ook een MY2009 waar ik de wisselaar uitgehaald heb, maar ik herken niet wat jij beschrijft (maar dat kan aan mij liggen natuurlijk).
1992 5d 900 s lpt 16v B202S, lucas/garrett, 145pk, a3, eucalyptusgroen / buffalo

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 26 okt, 2023 13:39

Deze slee is een MY2010, misschien dat het toen al was aangepast gezien de NG ook al langzaam in productie ging.

Maar goed, vandaag een van de dingetjes al afgevinkt: spiegelverstelling doet het weer volledig. Inderdaad de schakelaar die niet meer jovel was, dus volgens de handleiding hier op het forum deze opengemaakt en opgepoetst. Spiegels gaan weer alle kanten op :wink:

Is wel wat anders voor terug gekomen, iets wat je alleen in de avond ziet:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Zoals je (niet) kan zien, mist er het een en ander aan verlichting. Een hele zwik aan knoppen zijn onverlicht of branden maar voor de helft, alsook de pook van de automaat. Allemaal lampjes voor besteld, kunnen we weer wat zien straks :mrgreen:

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door Style&Co » vr 27 okt, 2023 16:38

van harte met jouw aanschaf. Je kunt met recht zeggen dat je een van de allerlaatste OG 9-5's hebt gekocht. En qua specs laat deze niks te wensen over; Estate, Griffin uitvoering, 2.3 turbo met automaat en... de prachtige kleur wit.

Ik heb ca. een jaar geleden ook naar deze auto gekeken om aan te schaffen. In die periode kwam er in Zweden exact dezelfde (!) te koop (maar dan zonder navi maar met standaard radio) en de helft aan kms. Die is het dus geworden en deze bevalt erg goed (na wat hardware upgrades en ook een Dion kuurtje).
live your dreams

Plaats reactie