throttle response verbeteren?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
EdjeK
Geregistreerd lid

throttle response verbeteren?

Bericht door EdjeK » ma 19 jul, 2010 22:07

Hallo allemaal,

ik kreeg van forummer Gijs een linkje met een modificatie mbt het verbeteren van het gaspedaal.

Onderstaande link is de modificatie welke ik vandaag heb uitgevoerd.

http://www.saab-tuners.com/index.php?op ... 09&lang=en" onclick="window.open(this.href);return false;

Komt erop naar dat een klep welke op het schutbord is geplaatst ,buiten werking is gesteld met deze mod.
Dus minder onderdelen die kapot kunnen gaan onder de motorkap :D

Zoals gezegd heb ik deze mod. vandaag uitgevoerd ,en ik moet zeggen dat de auto makkelijker vanuit stilstand weg wil rijden.
Voorheen had vooral m'n vrouw moeite met rustig wegrijden ,dit gaat nu vele malen beter (voor een vrouw :oops: ,sorry voor de dames hier op het forum)

Maar ook ik had soms wel eens de motor bijna zover dat deze afsloeg. :mrgreen: (BIJNA :D )
Het gaspedaal reageert voor mijn gevoel beter en is makkelijker doseerbaar ,eerlijkheidshalve moet ik wel zeggen dat ook allemaal nieuwe vacuum slangen vervangen zijn.
Deze waren nog niet doorgescheurd ....maar nieuw waren zo ook niet meer.

Heeft iemand deze mod. ook uitgevoerd ,en wat zijn de resultaten?

Ik zou zeggen ,probeer het ...baat het niet...enz.

Ed

Bubba
Geregistreerd lid

Re: throttle respnse verbeteren?

Bericht door Bubba » ma 19 jul, 2010 22:37

Tja, de meningen hierover zijn en blijven verdeeld. Die klep zorgt er voor dat er bij gering vacuum (gasklep dicht) de bypass naar de inlaat opengaat, bij de minste overdruk (gasklep open) gaat-ie weer dicht. Hij zit dan ook aangesloten op 2 verschillende punten op het inlaatcircuit, 1 aan de drukkkant vóór de gasklep, en 1 aan de vacuumkant achter de gasklep.
Haal je de klep weg, dan reageert de bypass enkel en alleen op het signaal uit het inlaat spruitstuk (achter de gasklep; de aansluiting aan de drukkant sluit je immers af)... En of dat altijd goed gaat weet ik niet (geen ervaring mee).
Ik mag graag experimenteren, maar de logica gebiedt mij die klep te gebruiken. Zit er niet voor niets, en is ook een vrij duur klepje.
Maar ik heb ook nog geen negatieve reacties gelezen op de diverse fora; wel waarschuwingen van een paar mensen die ik bijzonder hoog inschat qua kennis van T7-motoren.

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » ma 19 jul, 2010 23:30

Yep, ook gedaan. Wordt ook door Nick Talliaferro gedaan, een van de bekendste tuners in de VS. Ook iemand met verstand van zaken, me dunkt. Het idee is dat het klepje aanwezig is om geluidsoverlast te verminderen. Als tunen het doel is, is geluid bijzaak en is deze omzeiling niet meer nodig. Ben wel benieuwd wat andere nadelige gevolgen zouden kunnen zijn?

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 19 jul, 2010 23:44

Ik rijd al enkele maanden met deze mod rond en ben na goede ervaringen anderen gaan aansporen dit ook te gaan doen, tot op heden nog geen negatieve feedback gehad, en ook mijn eigen Saabrio blijft lekker klep-loos rijden. Dit rijd veel fijner!

gr Gijs

Afbeelding

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » di 20 jul, 2010 7:28

Gisteravond nog wat verder gespit in de diverse USA en UK fora. Technisch gezien: OK, geen punt, kan geen kwaad, want de werking is gelijk. Sytse lijkt de reden van het plaatsen van de klep prima te omschrijven. Blijft het dan een gevoelskwestie? Ik zal het vandaag eens gaan proberen..... Met mijn open air en BSR pijp is geluid geen belemmering :)

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 20 jul, 2010 8:55

Ik merk geen verschil in geluid :oops:

millerman
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door millerman » di 20 jul, 2010 9:30

Ik ook niet echt nee, maar dat zou de reden zijn van het klepje toch? Om een flubberend rubbertje te voorkomen door er vacuüm op te zetten.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 20 jul, 2010 10:14

Zoiets heb ik ook begrepen ja, but yess... Hij rijd beter, thats all that matters!

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » di 20 jul, 2010 13:00

Merk niet zo veel verschil.... Mijn pedal map zorgt zowiezo voor een behoorlijke respons ;)

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » di 20 jul, 2010 13:16

Mijne rijd stabieler in lage toeren... Minder geprotesteer, meer soeplesse.
En ik heb mijn pedal map meer op gelijkmatige controle (dankzij performance mode) staan ipv aan / uit wat ik ook ooit heb gehad...

edit: typo

Bubba
Geregistreerd lid

Bericht door Bubba » di 20 jul, 2010 18:53

G-ice schreef:Mijne rijd stabieler in lage toeren... Miden geprotesteer, meer soeplesse.
Helemaal mee eens. Net op de terugweg van mijn werk toch maar eens een beetje gefreubeld met de settings; E-N-S en Sport, lage-hoge versnelling e.d. Loopt inderdaad lekker soepel door de versnellingen heen tot je echt >60% gas geeft... Dan is het weer vanouds terugschakelen en opschakelen met een klap in de rug :)
Ik merk overigens wel dat ik aan een andere IC toe ben..... TAIR 58-59 graden, en vermogen als een oude doos bij die waardes :(

Maarten
Lid van verdienste

Bericht door Maarten » di 20 jul, 2010 19:04

Zelfs met een dikke aluminium intercooler loopt IAT op tot deze waarden bij stadsverkeer. Zonder rijwindkoeling warmt alles snel op met dit warme zomerweer. Zodra je een stukje op snelheid kan doorrijden zie je IAT en ignition offset meteen dalen.

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » do 22 jul, 2010 22:27

Voor mij en de Saab was vandaag HET moment dat m'n vrouw er in ging rijden naar haar werk ,zonder dat ik gezegd had ,dat er iets aan de auto veranderd was.

nadat ik eerst had gevraagd of ze een leuke dag heeft gehad op het werk (who cares :oops: ) ....kwam natuurlijk de belangrijkste vraag:

Ik: Hoe rijdt de auto.....merk je dat de auto anders rijdt? :O:

Zij: Nee hoor...merk niets ,moet er wat anders zijn dan?

Ach ,zolang ik het maar merk (of denk te merken)

:O:

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » do 22 jul, 2010 22:36

haha :)

als het een troost mag zijn: mijn vriendin merkte zelfs niets na een upgrade van een slordige 60pk :wink:

Zo lang je er zelf maar plezier aan hebt denk ik dan!

EdjeK
Geregistreerd lid

Bericht door EdjeK » do 22 jul, 2010 23:28

Ja precies ,ze zijn ook wel lief....soms.
En je kunt niet zonder ze.....

:wink:

Plaats reactie