Asta 3000 ?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
S@@bman
Geregistreerd lid

Asta 3000 ?

Bericht door S@@bman » zo 11 dec, 2005 14:25

Net als vorig jaar kreeg ik van Touring (pechdienst) reclame opgestuurd van Asta 3000.
Dat blijkt een middel te zijn dat - ik citeer: de moter reinigt en beschermt, verbrandingsafval uitschakelt en de terugkeer ervan beperkt door een antikleeflaag.
Er zijn nog een hoop voordelen aan verbonden, zoals een lager verbruik, vertraging van slijtage, vergemakkelijking van koud starten, verhoging van prestatievermogen.

Eén busje moet in de benzinetank en een andere busje moet bij de olie.

Heeft iemand ervaring hiermee?
Is het ook aan te raden voor oude wagens (volgens hen wel)?

Let me know...

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » zo 11 dec, 2005 15:36

ab-so-luut niet doen...

zeker als er troep als PTFE (teflon) erin zit. dat verstopt je olietoevoerleidingen en dan mag je touring bellen omdat je motor vastgelopen is...

http://bobistheoilguy.com

http://www.chris-longhurst.com/carbible ... bible.html

Oostland
Geregistreerd lid

Bericht door Oostland » zo 11 dec, 2005 16:04

Lijkt me ook sterk dat dat goed is.
De motor is zo gemaakt dat hij optimaal presteert bij deze smering en brandstof, gooi je er andere goetjes doorheen kan dat idd voor verlechtering zorgen van andere delen van de motor, of de prestaties verminderen, de fabrikant geeft niet voor niks aan wat voor olie en brandstof er in moet.

lars
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door lars » zo 11 dec, 2005 16:46

ik citeer: de moter reinigt en beschermt, verbrandingsafval uitschakelt en de terugkeer ervan beperkt door een antikleeflaag.
Als ze het woord motOr al niet goed kunnen spellen, heb ik weinig vertrouwen in de prestaties van het goedje :roll:

Grts,

René L.

BenS
Geregistreerd lid

Bericht door BenS » ma 12 dec, 2005 0:37

Vroeger wel Slick 50 gebruikt in een Mazda 323 en dat werkte toch best. Motor was stiller en presteerde beter. Hoe dit soort toevoegingen in een Saab motor werken durf ik niet te zeggen.

Groeten, Ben

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » ma 12 dec, 2005 1:28

Heb geen ervaring met dit product.

Maar in mijn vorige SAAB's heb ik altijd Fin25 (teflon) aan de motorolie toegevoegd en hiervan nooit nadelige invloeden ondervonden.
Ondanks dat het stationair toerental na toevoeging iets oploopt (minder wrijving) heb ik geen brandstofbesparing kunnen waarnemen !

Maar in principe heb je geen toevoegingen nodig, de motor / olie combinatie is vanaf fabriek zo gekozen dat je al optimale smering / minimale wrijving hebt.

Maar bij oudere motoren zal de lagerspeling/ ruimte groter worden en kan het nut hebben om wrijving verminderende toevoegingen te gebruiken, een iets dikkere olie kan echter ook en is vaak veel goedkoper.

Vooral bij moderne synthetische olie zijn toevoegingen sterk af te raden, je kunt bepaalde eigenschappen die de oliefabrikant door additieven verkregen heeft teniet doen met de verkeerde toevoegingen!

Het busje dat je in de brandstof doet kan naar mijn mening alleen iets reinigen (Zoals je overal Wyn's injector reiniger kunt kopen).

Helaas zijn er nauwelijks onafhankelijke onderzoeken te vinden die echt bewijzen dat een toevoeging werkt ! Dit zegt misschien voldoende ?

rudolphw
Geregistreerd lid

Bericht door rudolphw » ma 12 dec, 2005 3:14

Troll fan schreef:

........"Helaas zijn er nauwelijks onafhankelijke onderzoeken te vinden die echt bewijzen dat een toevoeging werkt ! Dit zegt misschien voldoende ?".........

Dit is inderdaad zo; toch is er wel wat beschikbaar; op bijgaande link (er bestaan er meer) wordt in de Engelse taal info verstrekt over diverse additieven in motorolie.
Voor degene die hierin interesse heeft:

http://www.thegsresources.com/garage/gs_additive.htm

Ik gebruik het spul (Slick) zelf in mijn Saab en Lotus; bemerk niet direct
resultaat/voordeel; denk dat ik ermee stop.

Met vriendelijke groeten,
Ruud

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » ma 12 dec, 2005 11:31

op het forum van BITOG zijn genoeg mensen uit de olie-industrie te vinden. er is daar meer dan genoeg geschreven over toevoegingen in olie, het grote voordeel van synthetische olieën, etc...

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » ma 12 dec, 2005 15:49

OK, ik voel me min of meer een gewaarschuwd man :wink: .
Geen toevoegingen voor mijn motOr voorlopig :!:

loen
Geregistreerd lid

Bericht door loen » di 13 dec, 2005 21:08

heb het enkele keren gebruikt...motor loop inderdaad een tijdje stiller en starten in de winter ging de maanden na toepassing inderdaad iets vlotter. maar.. de prijs die ze ervoor vragen was het voor mij niet waard. Sinds een paar jaar giet ik gewoon als additief een busje grafiet bij m'n olie na elke oliewissel. Schijnt slijtage gevoelig te verminderen en inderdaad: verbruik vermindert met ca 0,5l/100km.
Je weet nooit of het ermee te maken heeft, maar mijn motorblok leeft toch al 270000km met m'n zware voet (en op gas) zonder ooit opengeweest te zijn... :idea:

dat Asta niet werkt zou ik niet durven zeggen: bij m'n vaders V*lV* V40 diesel was het resultaat spectaculair toen hij het bij 140000km voor het eerst gebruikte: wèg trillingen, wèg zwarte pluim, soepeler starten, motor loopt merkelijk soepeler..Ik denk gewoon dat het er sterk vanaf hangt welke motor, blok vervuild of niet...etc. Ik denk gelezen te hebben dat het spul vooral ontkoolt: interessant voor diesels dus, maar ik meen begrepen te hebben dat hier vooral petrolheads rondhangen? :wink:

S@@bman
Geregistreerd lid

Bericht door S@@bman » di 13 dec, 2005 21:57

loen schreef:heb het enkele keren gebruikt...motor loop inderdaad een tijdje stiller en starten in de winter ging de maanden na toepassing inderdaad iets vlotter. maar.. de prijs die ze ervoor vragen was het voor mij niet waard. Sinds een paar jaar giet ik gewoon als additief een busje grafiet bij m'n olie na elke oliewissel. Schijnt slijtage gevoelig te verminderen en inderdaad: verbruik vermindert met ca 0,5l/100km.
Je weet nooit of het ermee te maken heeft, maar mijn motorblok leeft toch al 270000km met m'n zware voet (en op gas) zonder ooit opengeweest te zijn... :idea:

dat Asta niet werkt zou ik niet durven zeggen: bij m'n vaders V*lV* V40 diesel was het resultaat spectaculair toen hij het bij 140000km voor het eerst gebruikte: wèg trillingen, wèg zwarte pluim, soepeler starten, motor loopt merkelijk soepeler..Ik denk gewoon dat het er sterk vanaf hangt welke motor, blok vervuild of niet...etc. Ik denk gelezen te hebben dat het spul vooral ontkoolt: interessant voor diesels dus, maar ik meen begrepen te hebben dat hier vooral petrolheads rondhangen? :wink:
Ik denk dat nadelige effecten na verloop van tijd pas duidelijk zullen worden, dus eigenlijk zou ik eens de mening willen horen van iemand die er al langere tijd gebruik van maakt.

Er zijn misschien ook wel verschillen in de merken onderling.

Ik dacht dat er ook grafiet in dat Asta-spul zat :?:

Troll fan
Geregistreerd lid

Bericht door Troll fan » wo 14 dec, 2005 1:42

Gezocht op internet, sommige positieve ervaringen maar ook veel negatieve !
Betreft toevoeging in de olie: of het nu grafiet of teflon is, voor alles geld dat het allemaal door het oliefilter moet !
Als de deeltjes te groot zijn dan blijft alles hangen in je oliefilter en is er zelfs kans dat het filter voortijdig dichtslibt !
Teflon heeft zo een slechte naam gekregen, het is een vaste stof en sommige fabrikanten hadden veel te grove "korrels" gebruikt.
Dupont, de maker van Teflon raad sindsdien het gebruik in de carterolie af !
Bij de nieuwere generatie motoren is de lagerspeling kleiner, de gebruikte olie dunner maar ook het filter fijner geworden. Dus wat bij een 900C misschien nog goed werkt gaat niet op voor nieuwere SAAB's.

Sommige toevoegingen moeten in grote hoeveelheid gebruikt worden (1/2 liter of meer) en bevatten dus ook veel "vloeistof". Dit is sterk af te raden want je weet nooit wat deze "verdunning" voor effect heeft op de originele olie. Als het de koolaanslag losweekt die over de jaren ontstaan is dan raakt je oliefilter verstopt.

Het periodiek toe voegen van reinigingsvloeistof aan de benzine is wel gebruikelijk en wordt door sommige autofabrikanten ook aangeraden. Niet alleen diesels maar ook injectiemotoren met sterke koolaanslag kunnen hierbij baat hebben.
Maar waarschijnlijk kun je hetzelfde effect krijgen door een paar keer Vpower te tanken en dan een lange rit te maken !

Plaats reactie