900s aero diverse update,s en upgrades.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » di 22 dec, 2009 23:59

Helaas kom ik er niet uit met het door meten van de map sensor :( .

ik meet 700 ohm als de multimeter op 2000 staat.
Kan ik niet ergens anders 5 volt weghalen bvb ecu, lmm, gasklep positie sensor?

Zou evt een usb sigarettelader ook werken?

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » wo 23 dec, 2009 0:00

@bennie

ik zal morge effe kijken, gedult is een mooie deugt :lol:

in de loop van morge laat ik je iets weten.

grtz

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 23 dec, 2009 0:05

[]Thanks!! 8)

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » wo 23 dec, 2009 1:40

bennie schreef:Als ik constant 120 rij blijf hij ook schommelen, weet niet of dat nou wel normaal is!?

Tussen welke pinnen van de map sensor moet ik meten?

Pin Out is: A=Positive 5 Volt Source B= Negative/Ground C= Signal to ECU
heb ik ook precies hetzelfde.

overigens, wie weet welke afr waarde je you moeten hebben met gas? ik had ergens geleyen dat 14.5 met gas de beste waarde is ?

Dilemma
Geregistreerd lid

Bericht door Dilemma » wo 23 dec, 2009 9:38

stoich AFR voor LPG is ~15.8.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » wo 23 dec, 2009 11:34

effe opletten nu !

de breedband meet in lambda en rekent om naar AFR voor benzine ....

tenzij je hem via pc kan instellen, dan kan je hem instellen op gas en dan krijg je 15.8 - 15.5 ;-)

grtz

Lennart.
Geregistreerd lid

Bericht door Lennart. » vr 25 dec, 2009 10:56

wacht even, welke waarde zou hij aan moeten geven als hij dus nogsteeds op benzine omrekent ?

bij mij loopt hij op gas namelijk zo van 14.3 tot 15.3 bij stationair.

ik heb dus het probleem dat in de tweede versnelling ik last heb van haperen door te weinig gas. dus heb ik hem meer gas gegeven onder vollast( via computer)
dan is het in alle versnellingen goed behalve de 5, dan loopt hij vanaf het moment dat ik extra gas injecteer te rijk namelijk bij 3.500 toeren. ik zie de meter dan teruglopen naar 13,12,11,10 rich.

maar als de lambda dus anders rekent?!?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » vr 25 dec, 2009 11:53

Bij een stochiometrisch mengsel geldt lambda = 1. Een stochiometrisch mengsel op benzine betekent 14,7 delen lucht op 1 deel benzine. De gangbare metertjes zijn bedoeld voor benzinemotoren.

Stel dat je motor op LPG een stochiometrische mengsel heeft... dat betekent dus lambda = 1 en je meter geeft dan 14,7 aan (want denkt dat je wagen op benzine loopt). In de praktijk krijgt je wagen echter 15,8 delen lucht op 1 deel LPG.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » vr 25 dec, 2009 12:45

dat heb je perfect uitgelegt brinky ;-)

dus je moet gewoon rekenen met de AFR waarden van benzine ...ongeacht welke brandstof je rijdt. want je breedband meet in lambda en rekent om naar benzine AFR waarden.

tenzij je de breedband kan instellen zoals tech edge of LM1 of 2 enz

grtz

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 30 dec, 2009 2:12

Bij het bestellen van de breedband heb ik er ook een lasbung bijbesteld, helaas kreeg ik een m18 moer ipv een lasbung met afsluitdop!

Hier het stukje mailverkeer dat erover geweest is:

Ik schreef:

Hallo,
Vandaag heb ik mijn pakketje van jullie ontvangen. Helaas zat er een
moer bij ipv de lasbung die bij jullie op de site staat afgebeeld!
Nu maakt mij het normaal niet zoveel uit maar ik heb 10 euro voor de
lasbung betaald en verwacht deze dan ook te ontvangen en niet
afgescheept te worden met een moer van de ijzerwarenhandel van 50 euro cent!
De vraag of ik er toch een afsluitdop bij kon krijgen is ook
onbeantwoord gebleven!

Ik hoor graag van U!

Jeroen schreef:

Hi,

Ik hoor dat vaker. Moeren zijn wel wat duurder... Maar waar het om gaat:
de bungs hebben veel minder vlees en willen tijdens het lassen nog wel
eens ovaal worden, moeren doen het veel beter. Bovendien is de moer door
de 6-kant veel makkelijker te lassen. Dus praktisch gezien biedt de moer voordelen boven de bung.
De dop heb ik op het moment niet, ik hoop die begin januari weer te hebben.

Ik schreef:

Hoi,

Ik ben idd eens met je dat de moer voordelen heeft over de bung, maar het gaat mij om de manier waarop dit gaat.
Ik bestel een lasbung, verwacht dan ook een lasbung te krijgen en geen moer die ik zelf ook van het werk had kunnen meenemen!
Heb zo ook mijn eigen redenen om een lasbung ipv een moet te gebruiken.
Het is trouwens een gewone m18 moer dus de prijs van 10 euro blijft aan absurde kant, denk dat je het daar zelf ook wel mee eens bent.

Bij deze stel ik dus voor om de moer weer terug te sturen en het bedrag van 10 euro weer aan mij terug te doen, of mij een (stalen) lasbung toe te sturen en dan stuur ik de moer terug.

Jeroen schreef:

Ik heb het plaatje nooit aangepast, mijn fout. Dingen over en weer gaan sturen kost meer denk ik zo. Gun mij ook wat marge, kan ik de huur weer betalen en jou wellicht nog een keer helpen als je een probleem hebt?

Heb tot op heden nog geen reactie terug gehad, dus ze denken hier zo mee weg te komen!
Zal in het nieuwe jaar nog een keertje proberen toch een lasbung met dop te krijgen!

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 06 jan, 2010 1:24

Helaas nog geen mapsensor gemonteerd om de druk te loggen maar gaat binnenkort wel gebeuren. Helaas is ook de koppeling gesneuveld dus zal deze eerst moeten vervangen :cry: . Weet nog niet of ik weer orginale platen erin mik of toch voor race platen ga, heb nog een goed setje orginale liggen :? . Maar denk dat deze het ook niet lang vol gaan houden aangezien dit kapotte setje er net 20.000 km erop had zitten en maar 2000 km in mijn wagen! :shock:

Hier een stukje log in de 5de versnelling van ongeveer 110km/u tot 200km/u:

Afbeelding

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 06 jan, 2010 10:06

Zo te zien kom je nog niet onder de 13 uit... dus wat dat betreft genoeg werk aan de winkel.

Hoeveel power verwacht je nu te maken, Bennie?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » ma 15 mar, 2010 22:15

brinky schreef:Zo te zien kom je nog niet onder de 13 uit... dus wat dat betreft genoeg werk aan de winkel.

Hoeveel power verwacht je nu te maken, Bennie?
Update:

Ja er valt idd nog veel aan te doen! Zal van het weekend eens kijken of ik de map sensor aan de praat krijg en een beetje kan afstellen en een logje kan maken.

Hij blijft een beetje tussen de 13 en 14 hangen op deze log, kan nog een beetje met de turbodruk, benzinedruk, en ontstekking spellen om hem op 12.5 te krijgen.
Had op de log hierboven een benzinedruk van 3.0 bar en heb hem nu opgeschroeft naar 3.5 bar. Turbodruk was ook een beetje aan de hoge kant in de 5de, 1.3 bar terugloop naar 1.1 bar bovenin de toeren.

Ontstekking had ik op 17 graden met een verlating naar 12 meen ik maar pin me er niet op vast, deze kan dus ook nog naar de 10 graden.

Had de groene injectoren ook nog niet gemonteerd en de koppeling slipte in de 3de en 4de. Dit weekend een nieuwe 9000 koppeling monteren!

Ondertussen een nieuw brandstof filter gemonteerd (baat het niet dan...... :wink: )

Vermogen weet ik niet, als het maar snel aanvoelt en ik mijn broers 9-5 aero (maptune) nog makkelijk bij kan houden ben ik tevreden!! 8)

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 17 mar, 2010 1:50

Geld deze lambda grafiek ook voor de lambdasonde die ik in mijn Saabje heb?

Afbeelding

Mijn breedband lambda heeft een NBsim uitgang waar ik de ecu mee kan voorzien van lambda data die door de breedband is omgezet naar smalband en ik kan het softwarematig aanpassen om de ecu een beetje voor de gek te houden.

De NBsim uitgang is violet van kleur, kan ik deze gewoon op het ingang signaal aansluiten van de ecu na dat ik de software heb aangepast?

http://www.wbo2.com/2j/default.htm

http://www.wbo2.com/sw/conf-afr.htm

bennie
Geregistreerd lid

Re: FRFPR instellen

Bericht door bennie » ma 22 mar, 2010 19:07

Het is gelukt! Heb het signaal van de breedband controler om kunnen zetten naar een aangepast NBsim out signaal en het werkt, alleen als je vol gas geeft gebruikt de ECU het lamda signaal niet meer en en is het dus nuteloos :( . Bij net geen volgas loopt hij tussen de 12 en 13 maar volgas gaat hij toch weer tussen de 13 en 14 lopen.

Van het weekend de koppeling en vliegwiel vervangen door een zeer goed gebruikte die echt erg weinig had gelopen maar helaas slipt deze ook nog!! :evil:

Het afgedraaide vliegwiel merk je echt goed onderin de toeren! :twisted:

Iemand nog een tip waar ik het beste een race koppeling vandaan kan halen? Heb al een beetje internet afgezocht maar kan niet veel vinden.
Zou ook mooi zijn als ik hem eind van de week in huis heb zodat hij Zaterdag erin kan sam met de Simons uitlaat!! 8)

AenP racing heeft deze denk ik wel maar kan zo geen tel nr vinden of internet site.

Evt een 9000 aero tot 1993 vliegwiel is ook welkom waar een koppeling op past van 229 mm ipv 215mm.

Plaats reactie