Armstrong arm schokbreker 95V4

1967-1980
Sadelrûker
Geregistreerd lid

Armstrong arm schokbreker 95V4

Bericht door Sadelrûker » ma 02 jun, 2008 1:43

Omdat ik bezig ben de wielkasten achter van mijn 95V4 te ontroesten, heb ik de armschokbrekers meteen maar gedemonteerd en bijgevuld. Omdat ik de demping matig vind ben ik eens gaan zoeken of dit beter kan.

Kwam ik dit stukje tegen:
http://www.singercars.com/4ax/armstrong.html
Nu vind ik de uitleg en plaatjes niet zo duidelijk. Heeft iemand een duidelijker verhaal?

Verder zag ik dat iemand de schokbreker strakker afstelt door een sluitring in de kamer van de rebound spring te plaatsen:
http://home.comcast.net/~rhodes/shock.html
Is dit verhaal bekend en heeft iemand hier een mening over?

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Armstrong arm schokbreker 95V4

Bericht door 72sonett3 » ma 02 jun, 2008 9:15

Sadelrûker schreef:... heeft iemand hier een mening over?
Hier staat ook nog wat; viewtopic.php?t=9736

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » di 03 jun, 2008 0:43

Ja, die thread ken ik en heb ik al doorgesnuffeld.

Wat ik daar nog mis zijn de technische details van de demper. En het lijkt er op dat er weinig animo is om zelf met de schokbrekers te gaan klungelen.

Ik moet nog ergens een paar exemplaren hebben liggen. Als ik tijd heb kan ik die eens ontleden. Maar de roestauratie heeft voorlopig prioriteit.
Had de hoop dat er iemand op het forum al eens met de originele dempers had geëxperimenteerd.

Die telescoop dempers vind ik er doodeng uitzien.

Nog een andere vraag. Is het probleem van die arm dempers nu alleen de levensduur en zijn ze vanaf het begin al matig/slecht?
Op die site van Singer worden als erg goed beschreven, maar misschien zijn Saab rijders verwend wat dat betreft.

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » di 03 jun, 2008 0:57

Sadelrûker schreef:...Is het probleem van die arm dempers nu alleen de levensduur en zijn ze vanaf het begin al matig/slecht?
Die van Sabo gingen 370000 km mee... Ik heb van 1998 tot 2007 een '78 95 gehad en nooit problemen met de schokbrekers of de veerwerking...
De verticale arm tussen de demper en de as is een keer uit de onderste ring gebroken, maar dat was weer te lassen.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » di 03 jun, 2008 9:08

Iedere Triumph-restaurateur kan je alles vertellen over deze schokbrekers en waarshijnlijk ook de kleine onderdeeltjes leveren: Iedere TR2,3, 3A is uitgerust met deze schikbrekers.

Er zijn leveranciers (Revington TR in GB) die zelfs uprated versions verkopen.

In Nederland kun je denken aan Imparts in Arnhem.

Menno

sabo
Geregistreerd lid

Bericht door sabo » di 03 jun, 2008 17:04

Deze engelse auto's zijn idd uitgerust met eenzelfde type schokbreker. Het binnenwerk is echter minder zwaar, dus ze kunnen niet zomaar op een 95 gezet worden. Een aantal jaren terug heb ik een stel laten reviseren, maar terug moeten sturen omdat het binnenwerk niet zwaar genoeg was. De 95 ging over de weg als een schip in een tsunami.

Helaas is de 95 toen over de kop gegaan, voordat de goede dempers eronder zaten. Ze liggen nu al een paar jaar op zolder.

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » di 03 jun, 2008 23:49

Die van Sabo gingen 370000 km mee... Ik heb van 1998 tot 2007 een '78 95 gehad en nooit problemen met de schokbrekers of de veerwerking...
Tsja, dan zou je zeggen dat ze wel goed kunnen werken of dat het de uitzonderingen zijn die de regel bevestigen.... :wink:

Ik begrijp dat hier nog wel braakliggend terrein is om wat uit te proberen. Moet ik mijn reserve dempers eens zien te vinden en heeel veeeel tijd :roll:

Sabo, nog mijn complimenten voor jou stukje over de roestperikelen van de 95. Geeft me nu ik met de wielkasten bezig ben een goed idee waar ik op moet letten. 8)

Ik hoop nog eens wat foto's te plaatsen van mijn bevindingen.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 04 jun, 2008 0:06

Er bestaat een conversiekit. Kun je je auto met gewone schokbrekers uitrusten. (Ik krijg nu natuurlijk de originaliteitsafdeling op mijn dak).

Dat de dempers van een 95 zwaarder zijn uitgevoerd dan die van een lichte Engelse sportwagen (hoewel, mijn TR is maar 33 kilo lichter dan mijn 96) heeft natuurlijk alles te maken met de functie van de 95: last vervoeren. Het is dus interessant om na te gaan welk type er precies onder de 95 zaten. Ik kan me niet voorstellen dan Saab apart voor de 95 naar Armstrong is gegaan om schokdempers te bestellen voor een auto die niet echt als warm brood over de toonbank ging. Er is dus vast een andere auto met precies dezelfde schokdempers. Het British Heritage doet precies wat de naam zegt: het beheert allerlei archieven van bijna alle Britse automerken, compleet met allerlei details. Uit ervaring weet ik dat ze allercharmanst reageren op vragen die je per telefoon aan ze stelt. Tenminste, zo ging het 5 jaar geleden. En ze komen nog met de goede antwoorden ook (is mooi meegenomen).

Er is veel voor te zeggen om oude, niet gebruikte exemplaren te zoeken in plaats van de oude te repareren. Sommige reparateurs nemen het niet zo nauw met het gebruik van onderdelen. Ook leveranciers worden dan opeens een soort dozenschuivers.

Als je het typenummer (van Armstrong, niet het onderdeelnummer van Saab) kunt achterhalen, moet je dat hier maar eens plaatsen.

Menno

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » wo 04 jun, 2008 23:48

Dat van die telescoop dempers zie ik niet zo zitten. Die komen helemaal scheef te staan, zodat de krachten volgens mij in de verkeerde richting worden geleid. Dat stuk wielkast ziet er bij mij nog goed uit en dat wil ik nog even zo houden.

Mijn Saabgaragist raadde mij aan om er ATF (automaat olie) in te stoppen. Ben alleen vergeten te vragen waarom ATF in plaats van schokbreker olie.

Op zich heb ik nog wel eens zin om die aanpassing van Rhodes te proberen.

Ik zal nog eens verder zoeken op het net, maar ik denk dat qua techniek de interessante pagina's al te pakken heb.

Op de dempers zelf zie ik wel een aantal patent nummers staan maar geen onderdeelnummers.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 07 jun, 2008 21:56

[... :oops:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 07 jun, 2008 22:02

,,, :oops:

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 07 jun, 2008 22:03

Ik zal nog eens verder zoeken op het net, maar ik denk dat qua techniek de interessante pagina's al te pakken heb.
Ik heb het nagevraagd op het forum van mijn TR broeders. Twee -mogelijk- interessante websites:
http://www.applehydraulics.com/british.htm#oddball en http://www.stevsonmotors.co.uk/home.htm

Wellicht heb je er wat aan.

Kom je er niet uit, neem dan eens contact op met http://www.bongertmanautotechniek.nl Ik weet zeker dat ze je verder kunnen helpen. Ze hebben de schokbrekers van mijn TR ook gereviseerd. Advies geven doen ze ook met veel plezier. Als je er langs gaat (en Wilp is niet naast de deur vanuit Best!), kun je ook op zaterdagmorgen terecht! Henk is er dan meestal wel.

edit: er ging iets gruwelijk mis met de postings; dit is de juiste!

Menno

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » za 07 jun, 2008 22:03

[... :oops:

72sonett3
Geregistreerd lid

Re: Armstrong arm schokbreker 95V4

Bericht door 72sonett3 » za 07 jun, 2008 23:03

Sadelrûker schreef:... armschokbrekers ... Kwam ik dit stukje tegen...
Hier ook nog een hele draad: http://autos.groups.yahoo.com/group/vSAAB/message/27305 e.v.
En hier nog iets over de olie: http://autos.groups.yahoo.com/group/vSAAB/message/31487

Sadelrûker
Geregistreerd lid

Bericht door Sadelrûker » do 04 sep, 2008 0:18

Was afgelopen zondag bij Gauke Bouma en hij lost het op met
Castrol Fork Oil SAE 20W
Dit is zo eenvoudig dat ik dat eerst maar moet proberen.

Bij meneer Bouma een complete achterklep (zonder slot) voor de 95 gekocht en een paar vers uit Denemarken geïmporteerde achter schermen. :headbang2:
En passant nog een goeie (niet gereviseerde) hoofdremcilinder gescoord, zodat ik mijn remsysteem eindelijk eens op orde kan krijgen. :badteeth1:

Plaats reactie