(been)ruimte?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Niels
Geregistreerd lid

(been)ruimte?

Bericht door Niels » do 23 dec, 2004 12:28

Gisteren reed ik voor het eerst in een andere Saab dan mijn 900. Het was een 9000 (volgens mij een CS, jaartal mij niet bekend, wel het laatste type), wat mij direct opviel was het gebrek aan ruimte in de 'cockpit'.

Ik ben zelf nogal lang, 2 meter, en heb dus lange benen (een soort Clarckson, echter zonder de krullen, dat scheelt alweer ;)). In mijn 900 past het allemaal prima maar in die 9000 was het vrij benauwd. De stoel stond al in de achterste stand, maar alles leek een stuk dichterbij en krapper.

Dit viel mij ook al op toen ik eens in een 9-5 zat...

Vroeg me af of alle andere saab types ook zo krap zijn, of dat het misschien vooral een gevoel van ruimte is. Vgl. met nieuwe modellen is het interieur van een 900 natuurlijk vrij leeg en lijkt dus ruim. Ik had gedacht dat Zweedse auto's over het algemeen wel zijn bemeten op de wat grotere mens...

Zijn er meer ervaringen met (gebrek aan) ruimte in Saabs?

mkranendijk
Geregistreerd lid

Re: (been)ruimte?

Bericht door mkranendijk » do 23 dec, 2004 13:19

Ik heb in mijn Classic 900 extra verlengde rails onder de voorstoelen zitten. Ik ben zelf 1.95 meter en kan nu relaxed zitten. Als ik als passagier mee ga, dan zit ik bijna met gestrekte benen. Mijn pa (1.93 meter) rijdt 9-5 estate en daar is het allemaal wel iets krapper, maar nog steeds prima vind ik. Mijn pa heeft ook 900 en 9-3 gereden, het is allemaal wel wat compacter omdat er veel meer ingebouwd zit dan de classic 900. Heb nooit problemen onder vonden tijdens het rijden. 9-5 is een stuk breder, en dus voornamelijk ruimer naar links en rechts.

kolst007
Geregistreerd lid

Bericht door kolst007 » do 23 dec, 2004 14:06

Niels schreef:Gisteren reed ik voor het eerst in een andere Saab dan mijn 900. Het was een 9000 (volgens mij een CS, jaartal mij niet bekend, wel het laatste type), wat mij direct opviel was het gebrek aan ruimte in de 'cockpit'.

Ik ben zelf nogal lang, 2 meter, en heb dus lange benen (een soort Clarckson, echter zonder de krullen, dat scheelt alweer ;)). In mijn 900 past het allemaal prima maar in die 9000 was het vrij benauwd. De stoel stond al in de achterste stand, maar alles leek een stuk dichterbij en krapper.

Dit viel mij ook al op toen ik eens in een 9-5 zat...

Vroeg me af of alle andere saab types ook zo krap zijn, of dat het misschien vooral een gevoel van ruimte is. Vgl. met nieuwe modellen is het interieur van een 900 natuurlijk vrij leeg en lijkt dus ruim. Ik had gedacht dat Zweedse auto's over het algemeen wel zijn bemeten op de wat grotere mens...

Zijn er meer ervaringen met (gebrek aan) ruimte in Saabs?
Inderdaad is de 900 wat ruimer t.o.v. het dashboard.
Het dashboard `van de 9000 is wat voller en breder.
Ik ben zelf 2.03 en rijdt in een 9-5 deze is weer ruimer dan de 9000.
Ik ging daarom ook voor de 9-5.

bas.kuijpers
Geregistreerd lid

Bericht door bas.kuijpers » do 23 dec, 2004 14:39

Ik rijd een 9-3, ben 1.92 m lang en moet zeggen dat ik met name last heb van de brede middenconsole in de 9-3. Die is zo breed dat ik mijn rechterbeen niet ver genoeg opzij kan doen, waardoor ik lastiger dan in een andere wagen met een smallere middenconsole bij het gaspedaal kan komen.

dirk
Geregistreerd lid

Bericht door dirk » do 23 dec, 2004 14:51

1.90 in 9-3 cabrio, stoel in de laagste stand en nergens problemen van. overigens nog geen lange stukken gereden, maarja...

Jessy
Geregistreerd lid

Bericht door Jessy » do 23 dec, 2004 16:03

Van de andere kant bekeken, is het mij vaak opgevallen dat oudere Saabs inderdaad berekend zijn op behoorlijk lange mensen. Dit effect wordt nog versterkt doordat deze auto's voorin vrij "leeg" zijn.

Ik ben zelf maar 1.63 lang (ehm... kort...) en zit zo ongeveer met m'n neus op het stuur, anders krijg ik de koppeling niet ver genoeg ingedrukt. Complicatie als je je stoel zover naar voren moet zetten, is dat het pakken van de gordel bij de deurstijl nogal een uitdaging wordt. :lol:

Nieuwere Saabs heb ik geen ervaring mee.

Style&Co
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur

Bericht door Style&Co » do 23 dec, 2004 16:16

heb een neef van 2,08 (ofzo) die, geloof t of niet, altijd riant gezeten heeft in zijn Mini cooper (de classic)!!! Dit itt menig hedendaagse middenklasser.

Niels
Geregistreerd lid

Bericht door Niels » do 23 dec, 2004 16:20

Toch heb ik bijvoorbeeld evenveel of zelfs meer ruimte in een fiat punto dan in mijn 900... Sta ik wel van te kijken :)

Paul99
Geregistreerd lid

Bericht door Paul99 » do 23 dec, 2004 17:41

Style&Co schreef:heb een neef van 2,08 (ofzo) die, geloof t of niet, altijd riant gezeten heeft in zijn Mini cooper (de classic)!!! Dit itt menig hedendaagse middenklasser.
Toen ik (1.91) in een mini plaats nam zat de versnellingspook in mijn knieholte en mijn andere been zat klem tussen de deur en het stuur. :lol: Dat ritje dat ik te goed had heb ik maar laten zitten.....

Je neef zat toch wel aangepaste stoelrails gehad hebben? Of zoals een oud-klasgenoot(+/- 2m) met zijn panda: vloerbekleding eruit, stoel los en op de goede plek naar achteren, lasapparaat........... klaar

Ik zit trouwens heerlijk riant in mijn 99. :D

Manic
Lid van verdienste

Bericht door Manic » do 23 dec, 2004 19:15

Gelukkig heb ik met mijn 1.78 geen last van deze problemen, maar het was me wel opgevallen dat een 900ng en een 9-3 een stukje 'krapper' zijn dan de classic.

Gr,

Dennis

AeroHank
Donateur
Donateur

@ mkranenberg : Verlengen rails ?

Bericht door AeroHank » do 23 dec, 2004 19:35

Hoe (of door wie/waar) heb je die stoelrails laten verlengen ? De dealer
wil het niet doen en officieel (bij een aanpassingsbedrijf) is het onbetaalbaar vanwege een verplicht rdw-herkeuring.

Veel lange Saab-rijders hier overigens.........

Mvg,

Hank (1.98 m.)

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » do 23 dec, 2004 20:11

Ik ben iets van 1.93 ofzo en zit prima in mijn classic. Vooral als de stoel helemaal naar achteren staat is de beenruimte riant. Het enige nadeel vind ik dan weer dat m'n stuur te ver van me afstaat om lekker te rijden :?

Heb trouwens nog geen auto gereden die rianter zit dan de oude benz (w124) van mijn moeder. Als je de stoel helemaal naar achteren zet kun je nog maar net bij de pedalen :D Ook in de breedte is het zeer prettig toeven in de benz.

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » vr 24 dec, 2004 0:41

Ik meet 1.90 meter en pas prima in mijn Saab 900 classic èn in mijn mini. Al is deze laatste wel uitgerust met stoelverlengers. Over m'n schouder kijken naar de dode hoek doe ik door de achterzijruit. :P

Erik
Lid van verdienste

Bericht door Erik » vr 24 dec, 2004 13:52

Jessy schreef:Ik ben zelf maar 1.63 lang (ehm... kort...) en zit zo ongeveer met m'n neus op het stuur
Misschien tijd voor aangepaste pedalen..of blokken erop? :D

Ik ben zelf 1.85 en heb in mijn 9-3 met schuifdak geen problemen. Ik zit met mijn stoel redelijk achterover dus ik denk wel dat je in deze combinatie niet heel veel langer moet zijn. Als de stoel iets verder naar beneden zou kunnen zou dat best fijn zijn.

Plaats reactie