Heb pas saab 9-3 2.0 turbo automaat uit 1999 103.000 km.
Hoe moet en mag je rijden met een turbo, mag de turbodrukmeter
in het rood komen, en hoe te rijden met een caravan erachter, moet ik dan de sportstand gebruiken?
Turbo en caravan.
-
davidjoost
- Geregistreerd lid
Hoe zwaar is de caravan die je gaat trekken?
In principe zou het geen probleem mogen zijn voor jouw auto en kun je gewoon normaal er mee rijden (niet extreem hard gaan optrekken ofzo). Misschien dat je als je een helling op de snelweg op rijdt je handmatig terug naar z'n 3 kunt gaan. Wanneer je met lage snelheid een helling beklimt kun je de automaat even vast zetten in z'n 1 of 2.
Succes ermee!
In principe zou het geen probleem mogen zijn voor jouw auto en kun je gewoon normaal er mee rijden (niet extreem hard gaan optrekken ofzo). Misschien dat je als je een helling op de snelweg op rijdt je handmatig terug naar z'n 3 kunt gaan. Wanneer je met lage snelheid een helling beklimt kun je de automaat even vast zetten in z'n 1 of 2.
Succes ermee!
-
SpeekTuning
- Geregistreerd lid
Zoals DJ ook al verteld is het beste om bij hellingen op en af een vaste versnelling te kiezen. Hiermee voorkom je bij helling op dat je een te laag toerental gaat rijden en bij berg afwaarts dat de combinatie een loopje met je neemt. (alles natuurlijk afhankelijk van welk percentage stijging/daling he?)davidjoost schreef:Hoe zwaar is de caravan die je gaat trekken?
Succes ermee!
-
Benaero
- Donateur (6x)

Ik zet mijn vijftraps automaat in 4, zowel op de vlakke stukken als op hellingen. Hij pikt dat gewoon zelf prima op en schakelt wel terug indien nodig. Wel ff oppassen dat de auto dan niet "op de loop gaat". Is wat lullig als je vlak achter een voorganger zit. Op de turbometer hoef je verder niet te letten.
Ik heb met mijn 9000 Aero, welke handgeschakeld was, en op cruise-control stond, wel eens gehad dat de wastegate plotseling de druk weg liet gaan. Dat was bij een forse lange klim en nadien heb ik wel tijdig teruggeschakeld. Maar nogmaals met een automaat heb je daar geen last van.

Ik heb met mijn 9000 Aero, welke handgeschakeld was, en op cruise-control stond, wel eens gehad dat de wastegate plotseling de druk weg liet gaan. Dat was bij een forse lange klim en nadien heb ik wel tijdig teruggeschakeld. Maar nogmaals met een automaat heb je daar geen last van.
-
Erik
- Lid van verdienste
De stelregel die ik altijd geleerd heb is dat je in dezelfde versnelling de berg moet afgaan als je zou gebruiken om omhoog te gaan.
Voor een automaat en je motor is het dan ook beter om wat meer toeren te draaien. Dus gebruik de keuze optie om de versnelling niet voorbij een bepaalde stand te laten gaan (weet niet hoe dat heet bij een automaat). Scheelt ook een hoop geschakel en daarmee onrust.
Voor een automaat en je motor is het dan ook beter om wat meer toeren te draaien. Dus gebruik de keuze optie om de versnelling niet voorbij een bepaalde stand te laten gaan (weet niet hoe dat heet bij een automaat). Scheelt ook een hoop geschakel en daarmee onrust.
-
nacra 93
- Donateur

-
Erik
- Lid van verdienste
Daarom staat er ook "zou gebruiken".nacra 93 schreef:Als je de zelfde weg terug gaat ,voor het zelfde geld is de ander kant minder steil of juist steilererik schreef:De stelregel die ik altijd geleerd heb is dat je in dezelfde versnelling de berg moet afgaan als je zou gebruiken om omhoog te gaan.
.
Dus die regel heb ik eigenlijk nooit gesnapt
De regel is eigenlijk simpel. Als je de 3e versnelling nodig hebt om omhoog te gaan op een heuvel. Die versnelling kies je om in een bepaald toerengebeid te rijden waarin je voldoende koppel hebt om de motor het niet al te zwaar te maken. In dat geval gebruik je ook de 3e versnelling om die zelfde berg weer af te gaan. Ofwel je gebruikt de weerstand van de motor (hoge toeren - meer weerstand) om de auto niet al te snel te laten gaan en zodoende de remmen te sparen en niet over te verhitten.
Afremmen doe je naar een lage snelheid die je vervolgens weer wat laat oplopen. Dus niet constant of beetje bij beetje.
-
nacra 93
- Donateur