Wat heb jij vandaag *met* je SAAB gedaan?

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
menner
Donateur
Donateur

Re: Wat heb jij vandaag *met* je SAAB gedaan?

Bericht door menner » wo 04 feb, 2026 13:19

Het klinkt wat gewoon, maar als beginnend 96 rijder heb ik flink moeten wennen aan het ontbreken van een vijfde versnelling. Richting de 110 km per uur...ik dacht dat me de lagers om de oren zouden knallen. Afgelopen week-end mijn vriendin van en naar Leeuwarden gebracht van uit Haren, 110 op de snelweg. Gaandeweg vertrouwen opbouwen in het oude mechaniek. Kicken als je je wat voorliggers inhaalt. Saabje bromde er lustig op los. Geen lagers door de motorkap, kortom, ik begin te wennen aan het V4 tje, sterker, met het groeiende vertrouwen is het dan ook echt genieten.
Afbeelding

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » wo 04 feb, 2026 14:08

Ah, dat gevoel snap ik… ik rijd met de 96 gewoon nooit harder dan 100.. vind ik gewoon niks aan..

menner
Donateur
Donateur

Bericht door menner » wo 04 feb, 2026 17:38

theun schreef:
wo 04 feb, 2026 14:08
Ah, dat gevoel snap ik… ik rijd met de 96 gewoon nooit harder dan 100.. vind ik gewoon niks aan..
:lol:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 04 feb, 2026 17:41

Mijn ervaring is juist dat een 96 het best lekker vind om een stuk(je) 120-130 te doen. Dan draait de motor op een toerental waar 'ie qua geluid niet zo aanwezig is, midden in de powerband. Rond de 100km/u hebben de meeste 96 V4's een gigantische dreun/resonantie van de uitlaat door de auto.

menner
Donateur
Donateur

Bericht door menner » wo 04 feb, 2026 17:44

[]

Aha....dan ga ik binnenkort weer eens de A 28 op, als alle ijzel en sneeuwzooi hier weg is. Interessant om dat eens uit te proberen!

72sonett3
Geregistreerd lid

Bericht door 72sonett3 » wo 04 feb, 2026 21:09

reiernumans schreef:
wo 04 feb, 2026 17:41
... Rond de 100 km/u hebben de meeste 96 V4's een gigantische dreun/resonantie ...
De geluidsbarrière bij precies 96 km/u. De uitlaat iets anders ophangen lost het op.

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » wo 04 feb, 2026 21:10

reiernumans schreef:
wo 04 feb, 2026 17:41
Mijn ervaring is juist dat een 96 het best lekker vind om een stuk(je) 120-130 te doen. Dan draait de motor op een toerental waar 'ie qua geluid niet zo aanwezig is, midden in de powerband. Rond de 100km/u hebben de meeste 96 V4's een gigantische dreun/resonantie van de uitlaat door de auto.
Mijn ervaring ook van heel lang geleden, ben je voorbij de 110 dan heb je niet meer het geluid alsof ie uit elkaar gaat vallen. Eerste keer dat me dat overkwam was nadat een nieuwe uitlaat was gemonteerd die volgens het boekje ook in het midden was vastgezet. Ik vanuit Purmerend de A7 op richting het Zaanse, tikte 110 aan en dacht dat een vliegtuig op weg naar Schiphol vlak boven me vloog; schrok me een ongeluk.

Alex

willemwerkt
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door willemwerkt » wo 04 feb, 2026 23:28

Ik rijd altijd rustigjes aan.
Liefst binnendoor en wanneer ik op een snelweg beland blijf ik tussen de vrachtwagens.
Lekker achterover leunend, op m'n gemak.
Meestal luister ik naar de motor, soms staat er een muziekje aan.
Daar heb ik 'm voor, pure ontspanning.
Groet, Willem

menner
Donateur
Donateur

Bericht door menner » wo 04 feb, 2026 23:32

72sonett3 schreef:
wo 04 feb, 2026 21:09
De geluidsbarrière bij precies 96 km/u. De uitlaat iets anders ophangen lost het op.
Iets anders is ? Verplaatsen, of rubbers? Er ligt nu een Simons sportuitlaat onder. Voor zover ik me kan herinneren van de laatste keer dat ik hem van de onderkant zag, maar houd mij ten goede, ligt die wat uit het midden aan de rechterkant...

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » wo 04 feb, 2026 23:43

Ik heb meerdere 96’s, waarvan een met een Simons. De Simons vond ik, vergeleken met de originele uitlaat, nogal irritant. Wat mij betreft geeft die echt nodeloze herrie en resonantie. Een beetje gepruttel is genoeg geluid voor een 96 wat mij betreft. Een originele uitlaat zou de resonantie kunnen verhelpen.

Dat gezegd hebbende, volgens mij is het overgrote deel van de 96-rijders dit met mij oneens. :D

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 05 feb, 2026 9:24

Originele uitlaat dreunt ook behoorlijk tussen de 95-110km/u, maar daarboven (en onder) prima te doen.

96’s rijden imo het lekkerst als V4 super met de tweetraps carburateur met werkende automatische choke en werkende/ingeschakelde freewheel. :O:

Alex B
Geregistreerd lid

Bericht door Alex B » do 05 feb, 2026 18:59

silvandam schreef:
wo 04 feb, 2026 23:43
Een originele uitlaat zou de resonantie kunnen verhelpen.
Echt niet als ie halverwege in de bodemplaat vast zit, daar komt de resonantie vandaan. Je kon natuurlijk die middelste bevestiging niet gebruiken, maar dan ging na verloop van tijd de voordemper eraan. Scheurde op een las, of van de rechter poot, of (veel erger) van het stukje waar de pijp naar achteren in zat. Dan schoof je de buis hangende aan de achterrubbers over straat; gaf een raar effect over de rotonde kan ik vertellen. Om dat te voorkomen kwam Saab uit met een extra beugel die rond dat korte schuine stukje vooraan ging; heb ik nog liggen. Dat ding ving gewicht en zijdelingse bewegingen op zodat de voorpot gespaard werd.

Alex

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » do 05 feb, 2026 19:17

Zit er wel een flexibel stuk tussen? Resonanties zijn moeilijk te lokaliseren en gaan de hele auto door…

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » do 05 feb, 2026 22:32

silvandam schreef:
wo 04 feb, 2026 23:43
Ik heb meerdere 96’s, waarvan een met een Simons. De Simons vond ik, vergeleken met de originele uitlaat, nogal irritant. Wat mij betreft geeft die echt nodeloze herrie en resonantie. Een beetje gepruttel is genoeg geluid voor een 96 wat mij betreft. Een originele uitlaat zou de resonantie kunnen verhelpen.

Dat gezegd hebbende, volgens mij is het overgrote deel van de 96-rijders dit met mij oneens. :D
Mijn vorige 96 had ook een Simons. Dat was fantastisch tot 50 km/h en dramatisch daarboven vond ik.

Joopyboy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Joopyboy » za 07 feb, 2026 17:54

Vanochtend de vloeistofjes gecheckt, de accu weer aangesloten en de bandjes opgepompt na bijna 3 maanden stilstand en de 95 probleemloos richting het onderdelenmagazijn in Piershil gestuurd :O:
Lekker met 110 op de snelweg, zoals Reiner hierboven al schrijft is dat ook in mijn ervaring de sweet spot 8)

Afbeelding

Plaats reactie