Saab 9-7X 157dkm (NAP) 2008 € 10.950
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Re: Saab 9-7X 157dkm (NAP) 2008 € 10.950
Het is lastig te vergelijken inderdaad. Bakverhoudingen spelen ook mee en max toerental etc.
Een turbo motor kan van 0-100 snel zijn maar een grote motor ongeblazen kan ook grote stappen zetten boven de 100. Een 100-200 tijd wordt dan interessanter.
Veel auto’s worden zo ontworpen dat de 0-100 tijd in de buurt zit van de concurrentie maar dat zegt verder weinig over het potentieel. Een 80-120 tijd in de hoogste versnelling geeft ook een goed beeld. Gewicht doet er dan wat minder toe.
Een turbo motor kan van 0-100 snel zijn maar een grote motor ongeblazen kan ook grote stappen zetten boven de 100. Een 100-200 tijd wordt dan interessanter.
Veel auto’s worden zo ontworpen dat de 0-100 tijd in de buurt zit van de concurrentie maar dat zegt verder weinig over het potentieel. Een 80-120 tijd in de hoogste versnelling geeft ook een goed beeld. Gewicht doet er dan wat minder toe.
-
FSC
- Geregistreerd lid
En zeker op die lage toerentallen is een turbo motor ook niet bepaald rap 
-
NeufegliseThierry
- Geregistreerd lid
En in Amerika in de liefhebbers scene die 6.0 liter tot 1.000 pk en meer getuned wordt. Zaterdag en zondag de dragstrip op, doordeweeks rustig de kinderen naar school brengen... Vooruit, niet alles in Amerika is raar of domStyle&Co schreef: ↑ma 12 jan, 2026 10:46Die in de boeken staat als de sterkste Saab die af fabriek geleverd is
-
Luthart
- Geregistreerd lid
1.000pk is nog niks… Ckeck Steve Morris Engines!NeufegliseThierry schreef: ↑di 13 jan, 2026 0:20En in Amerika in de liefhebbers scene die 6.0 liter tot 1.000 pk en meer getuned wordt. Zaterdag en zondag de dragstrip op, doordeweeks rustig de kinderen naar school brengen... Vooruit, niet alles in Amerika is raar of dom![]()
-
rutgerreinier
- Donateur

Helemaal mee eens!reiernumans schreef: ↑zo 11 jan, 2026 18:17Ik reken mezelf als diehard Saab fan en heb een 9-7X al jaren vrij hoog op het 'guilty pleasure' lijstje staan. Ik zit al weken naar een V8 met LPG erin te kijken op internet, maar hij is nog niet laag genoeg geprijsd om te denken; F it, tijd om 'm af te vinken!![]()
Ik zie een 9-7x als de ideale manier om Saab enthousiasme en de wens om een keer een dikke V8 onder de kont te hebben gehad te kunnen combineren.
Wel humor dat ze dit een V6 noemen. De 4.2 liter Atlas motor is een zes-in-lijn..
-
rutgerreinier
- Donateur

Style&Co schreef: ↑ma 12 jan, 2026 14:41overigens waren er nog wat derivaten van de Trailblazer binnen het GM concern in die tijd... waarbij de Buick en Oldsmobile meer op de 9-7x leken dan op de trailblazer
Oldsmobile Bravada
Buick Rainier
GMC Envoy
Isuzu Ascender
![]()
Volgens mij waren de achterlichten van de oldsmobile en Saab zelfs uitwisselbaar. Kan mij herinneren een yt filmpje te hebben gezien van een Saab 9-7x Aero met de rode achterlichten van een oldsmobile
Niet lullig bedoelt, maar kg per pk of pk per liter, als men over de krachtigste motor praat is het alleen het aantal pk en misschien nm koppel. Wat hij dan moet voortbewegen staat er los van. Want in die trend heeft een Scania v8 een minder krachtige motor dan een 9-3 1.8t
-
J.vandermeulen
- Donateur

Ach, als het aantal cilinders maar klopt.reiernumans schreef: ↑zo 11 jan, 2026 18:17
Wel humor dat ze dit een V6 noemen. De 4.2 liter Atlas motor is een zes-in-lijn..
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Nou ik verkies een 6L boven een V6 hoor.
-
rutgerreinier
- Donateur

Ik zou altijd de v8 willenLuthart schreef: ↑wo 14 jan, 2026 7:14Nou ik verkies een 6L boven een V6 hoor.
Het schijnt dat die zuiniger is dan de 6L. Oa cilinderuitschakeling.
In hoeverre deze 2 zuinig zijn
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Technisch en economisch gezien zal een 6 in lijn de betere keuze zijn, alleen zo’n V8 geeft gewoon een bepaalde kick. Dat typische geluid van zo’n crossplane V8.
De Europesche V8-en zijn veel complexer en echt een money pit. Een 63 AMG is wel een gave variant maar een Amerikaans small block met een centrale nokkenas en stoterstangen is gewoon veel robuuster. Dus ja een LS is gewoon een goede keus! Denk wel het beste V8 blok wat je kunt kopen…
De Europesche V8-en zijn veel complexer en echt een money pit. Een 63 AMG is wel een gave variant maar een Amerikaans small block met een centrale nokkenas en stoterstangen is gewoon veel robuuster. Dus ja een LS is gewoon een goede keus! Denk wel het beste V8 blok wat je kunt kopen…
-
rutgerreinier
- Donateur

Vanwaar zal de 6l een betere keuze zijn dan de v8?
Ze schelen slechts een tientje per maand in de mrb.
Mocht het AFM geactiveerd zijn, dan zijn er momenten dat de v8 zuiniger is dan de 6L.
Praktijk ervaring heb ik niet.
Mocht het AFM geactiveerd zijn, dan zijn er momenten dat de v8 zuiniger is dan de 6L.
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Nou een 6-in-lijn is een veel mooier lopende motor die perfect in balans is! Zowel eerste-orde als tweede-orde balans. Heeft Meer hoofdlager kappen waardoor het sterker is qua ontwerp. Je hebt maar 1 cilinderkop/koppakking etc.rutgerreinier schreef: ↑wo 14 jan, 2026 18:56Vanwaar zal de 6l een betere keuze zijn dan de v8?
Dus in die zin economische redenen.
-
Orphy
- Donateur (5x)

De 9-7 met de v8 is een stuk betrouwbaarder dan die met een L6. Economisch gezien dus zeker niet beter want er zijn veel meer problemen mee. Soms kan iets theoretisch kloppen maar in de praktijk anders zijn…
-
Luthart
- Geregistreerd lid
Klopt Ronald, ik heb het dan ook niet specifiek over deze motor…
De LS V8 is een erg degelijk apparaat alleen niet economisch qua verbruik. Tenzij je gas in laat bouwen. En bij onderhoud/reparatie kan het ook goed in de papieren lopen.
BMW, Merceders, Toyota (supra) en vroegere Jaguars hebben 6-in-lijn motoren en dat is niet voor niks gekozen. Echter moet je daarvoor wel lengte hebben onder de kap. Bij BMW loopt het blok daardoor door tot bijna onder het dashboard. Daarom is men compactere V6 motoren gaan toepassen.
In verband met ontwikkelkosten maakt men van een V8 blok dan een V6. Maar een V8 blok heeft een blokhoek van 90 graden wat voor een V6 ongunstig is. Er ontstaat dan een ‘oneven’ ontstekingsinterval (arbeidslag bij elke 90 en 180graden) ipv elke 90 graden bij een V8. Om dat op te lossen passen sommige fabrikanten een ‘split-pin’ krukas toe om dat te corrigeren (goed voorbeeld is de PRV V6 van PSA/Renault/Volvo en Audi past deze truc ook toe).
Andere fabrikanten passen een 60graden V6 toe. Deze heeft wel een even ontstekingsinterval (elke 120graden).
Beide V6-en hebben niet een perfecte balans. Vaak wordt dit gecompenseerd met het vliegwiel of krukaspoelie (harmonische demper) of één balansas. Om de trillingen nog verder te masceren zodat je als bestuurder geen trillingen ervaart, wordt er ook veel aandacht besteed aan de motorsteunen.
Nadeel van een V8 waarvan de motor een goede balans heeft, is de zware krukas wat de motor een ‘lui’ karakter geeft (niet gretig op toeren) in tegenstelling tot flatplane krukassen (180graden) zoals oa. Ferrari/Mclaren toepast of Ford met de Mustang GT350).
Ander nadeel is dat de drukpulsen in de uitlaat tussen de cilinderbanken niet goed verdeeld zijn. Dit kennen we vooral van de oude Amerikaanse muscle cars met hun herkenbare ‘rumble sound’. Vaak zit er daarom een H-pipe of X-pipe in de uitlaat.
Een 6-in-lijn heeft ook een even ontstekingsinterval van 120 graden. Elke beweging van 1 zuiger wordt opgeheven door een andere zuiger. Zowel primair (1e orde) als secondair (2e orde). De motor kent dus een perfecte balans. Alleen een 60graden V12 kent deze perfecte balans ook. Dat is ook de reden dat bij deze twee type motoren een munt op zijn kant blijft staan.
In dit specifieke geval ken ik de 4.2liter 6 cilinder motor niet van GM. Dus geen idee hoe betrouwbaar deze is. GM heeft een goede reputatie omtrent de small block V8. Dus ik geloof gelijk dat die beter is.
Leuk feit is dat GM ook ‘krat motoren’ verkoopt. Daarom zie je ook zoveel engine swaps met een GM LS V8 blok. Die past zelfs in een MX-5 (Miata).
Sorry dat ik afdwaal, maar hierom verkies ik persoonlijk een 6-in-lijn boven een V6. Echter wil ik voor de Alfa Busso V6 wel een uitzondering maken vanwege zijn sound.
Met de 6-in-lijn motoren bedoel ik weer niet de motoren die BMW op dit moment maakt. De S54 is wel zo’n beetje de laatste mooie 6 cilinder wat ze hebben gemaakt (afgezien van Vanos).
De LS V8 is een erg degelijk apparaat alleen niet economisch qua verbruik. Tenzij je gas in laat bouwen. En bij onderhoud/reparatie kan het ook goed in de papieren lopen.
BMW, Merceders, Toyota (supra) en vroegere Jaguars hebben 6-in-lijn motoren en dat is niet voor niks gekozen. Echter moet je daarvoor wel lengte hebben onder de kap. Bij BMW loopt het blok daardoor door tot bijna onder het dashboard. Daarom is men compactere V6 motoren gaan toepassen.
In verband met ontwikkelkosten maakt men van een V8 blok dan een V6. Maar een V8 blok heeft een blokhoek van 90 graden wat voor een V6 ongunstig is. Er ontstaat dan een ‘oneven’ ontstekingsinterval (arbeidslag bij elke 90 en 180graden) ipv elke 90 graden bij een V8. Om dat op te lossen passen sommige fabrikanten een ‘split-pin’ krukas toe om dat te corrigeren (goed voorbeeld is de PRV V6 van PSA/Renault/Volvo en Audi past deze truc ook toe).
Andere fabrikanten passen een 60graden V6 toe. Deze heeft wel een even ontstekingsinterval (elke 120graden).
Beide V6-en hebben niet een perfecte balans. Vaak wordt dit gecompenseerd met het vliegwiel of krukaspoelie (harmonische demper) of één balansas. Om de trillingen nog verder te masceren zodat je als bestuurder geen trillingen ervaart, wordt er ook veel aandacht besteed aan de motorsteunen.
Nadeel van een V8 waarvan de motor een goede balans heeft, is de zware krukas wat de motor een ‘lui’ karakter geeft (niet gretig op toeren) in tegenstelling tot flatplane krukassen (180graden) zoals oa. Ferrari/Mclaren toepast of Ford met de Mustang GT350).
Ander nadeel is dat de drukpulsen in de uitlaat tussen de cilinderbanken niet goed verdeeld zijn. Dit kennen we vooral van de oude Amerikaanse muscle cars met hun herkenbare ‘rumble sound’. Vaak zit er daarom een H-pipe of X-pipe in de uitlaat.
Een 6-in-lijn heeft ook een even ontstekingsinterval van 120 graden. Elke beweging van 1 zuiger wordt opgeheven door een andere zuiger. Zowel primair (1e orde) als secondair (2e orde). De motor kent dus een perfecte balans. Alleen een 60graden V12 kent deze perfecte balans ook. Dat is ook de reden dat bij deze twee type motoren een munt op zijn kant blijft staan.
In dit specifieke geval ken ik de 4.2liter 6 cilinder motor niet van GM. Dus geen idee hoe betrouwbaar deze is. GM heeft een goede reputatie omtrent de small block V8. Dus ik geloof gelijk dat die beter is.
Leuk feit is dat GM ook ‘krat motoren’ verkoopt. Daarom zie je ook zoveel engine swaps met een GM LS V8 blok. Die past zelfs in een MX-5 (Miata).
Sorry dat ik afdwaal, maar hierom verkies ik persoonlijk een 6-in-lijn boven een V6. Echter wil ik voor de Alfa Busso V6 wel een uitzondering maken vanwege zijn sound.
Met de 6-in-lijn motoren bedoel ik weer niet de motoren die BMW op dit moment maakt. De S54 is wel zo’n beetje de laatste mooie 6 cilinder wat ze hebben gemaakt (afgezien van Vanos).