Saabjes in de sneeuw

Allerlei algemene Saab onderwerpen.
Plaats reactie
Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Saabjes in de sneeuw

Bericht door Tubbe » zo 04 jan, 2026 21:20

Wordt inderdaad als losse lading beschouwd met een boetebedrag van 490 euro. Je auto moet feitelijk volledig sneeuwvrij zijn.
Voor het gedeeltelijk afgedekt zijn van je lampen al 120 euro, 180 en meer (300) voor beperkt zicht in spiegels en door ruiten.
Lees hier meer: https://www.anwb.nl/verkeer/veiligheid/ ... -verplicht
Als ik zo om me heen kijk weten maar weinigen dat..... Zag vanmiddag een Zeekr die zo zeker van z'n zaak was dat de voorruit half onder de sneeuw nog zat.....

De losse sneeuw was voor het rijden van mijn auto, maar de ijsplak zat muurvast. even de auto voorverwarmen is dan niet genoeg, en even inspuiten ook niet.
Die heb ik pas na een derde ritje voorzichtig los kunnen maken.

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » ma 05 jan, 2026 9:14

Zo zag ik net een tesla op snelweg die alleen zijn voorruit had vrijgemaakt. De rest lag nog onder 10 centimeter sneeuw :-S+

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 05 jan, 2026 11:32

Gisteren zag ik er eentje achter mij afremmen voor een rotonde, ook zijn dak niet sneeuwvrij gemaakt. Schoof bij het remmen het hele pakket sneeuw van zijn dak, een cm of 15 dik, zo op zijn voorruit. Levensgevaarlijk want de hele ruit was bedekt. Gelukkig kon hij stoppen voor er ongelukken gebeurden.

Wat dan wel weer erg leuk was, was dat de bestuurder vervolgens de ruitenwissers aanzetten onder een pakket ijssneeuw van een ettelijke kilo's en ik in mijn achteruitkijkspiegel nog net beide wisserarmpjes helemaal zag opkrullen. Kon er voor deze keer even geen medelijden mee hebben :mrgreen:

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 05 jan, 2026 13:33

Haha! Duidelijk een intelligent iemand.

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » ma 05 jan, 2026 13:36

Afbeelding

Na een paar uur rijden in sneeuwbuien dit resultaat. Ik vertrok met een schone auto maar gaande weg onderweg vond ik al dat de verlichting weinig meer deed. Toch wel jammer dat t.g.v. de Amerikaanse veiligheidseisen de koplampwissers werden ingewisseld voor koplampsproeiers (met dus minder uitstekende delen). Met die wissers kon je onderweg de koplampen iig open houden. Die sproeiers doen niks…..

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 05 jan, 2026 13:52

Zelfs in zeeland 10cm. Heerlijk!
Als de Saab kon spinnen of knorren van plezier dan deed ze dat zeker.
Afbeelding

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » ma 05 jan, 2026 14:22

Ook in West-Friesland toch dik 5 cm sneeuw in combinatie met half gesmolten en aangevroren hagel….
Kwaliteit van foto’s is niet zo denderend maar het gaat erom wat erop staat.

Vanmorgen 05:15

Afbeelding

Afbeelding

En 05:30 klaar voor vertrek (ja zelfs het dak en motorkap schoongeveegd van losse sneeuw… wat er nog zit , zat vastgevroren )

Afbeelding

Het was wel vies glad zo vroeg in de ochtend, aantal medeweggebruikers flink zien harken maar mijn wintersloffen gaven (met aangepast rijgedrag natuurlijk ) erg veel vertrouwen moet ik zeggen.

Later op de dag poging tot iets artistieks….

Afbeelding

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » ma 05 jan, 2026 14:43

Ik moet hem bijna uitgraven.

Afbeelding

Afbeelding

silvandam
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door silvandam » ma 05 jan, 2026 16:38

Goed man! Zo'n dikke 900 in de sneeuw.

MdH91
Geregistreerd lid

Bericht door MdH91 » ma 05 jan, 2026 17:03

Even met de voetjes in de sneeuw en dan snel weer naar binnen voordat er iemand met zomerbandjes tegenaan schuift.

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 05 jan, 2026 17:17

Oehhhh, wat een mooie plaatjes allemaal!

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 05 jan, 2026 20:13

Ik geniet altijd van het uitzicht dat ik heb. Zo mooi wijds en dan ook nog een Saab voor de deur in Arctic White kleur. Past mooi bij het landschap.

Afbeelding

Tissa
Geregistreerd lid

Bericht door Tissa » ma 05 jan, 2026 21:16

Turbobakk schreef:
ma 05 jan, 2026 14:43
Ik moet hem bijna uitgraven.
Afbeelding

Ik hoefde m na werk niet meer uit te graven, dat had de zon al voor mij gedaan.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » ma 05 jan, 2026 21:52

mba schreef:
ma 05 jan, 2026 13:36
Afbeelding

Na een paar uur rijden in sneeuwbuien dit resultaat. Ik vertrok met een schone auto maar gaande weg onderweg vond ik al dat de verlichting weinig meer deed. Toch wel jammer dat t.g.v. de Amerikaanse veiligheidseisen de koplampwissers werden ingewisseld voor koplampsproeiers (met dus minder uitstekende delen). Met die wissers kon je onderweg de koplampen iig open houden. Die sproeiers doen niks…..
Ik vraag me ineens af.. Heb je hier met LED koplampen nu meer last van dan bij halogeen koplampen ivm de veel lagere warmteontwikkeling? xenon zal daar dan weer wat tussenin zitten qua temperatuur

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 05 jan, 2026 22:00

Het zal ook van de koplamp afhangen. Sowieso zit de lamp in een Dame Edna nog eens achter een projector en die zit aardig ver van de voorkant van de lamp af, dus erg veel warmte zal er niet naar voren komen, zeker niet met een rijwind van 0 graden of lager.

Ik ben er in ieder geval wel achter dat de kleur Arctic White echt goed is afgeleid van verse sneeuw. Ik zie de auto bijna niet :wink:

Afbeelding

Plaats reactie