Wat achtergrondinformatie: in februari dit jaar is het complete onderstel van Snövit vervangen door een set nieuwe Saab Original veerpoten/dempers/veren van het Sport Chassis. Tegelijkertijd zijn er ook een flink aantal bussen vervangen in het voorste en achterste subframe, evenals nieuwe draagarmen aan de voorzijde. Sindsdien is er een vage trilling vanaf zo'n 100-110km/u die zich helaas niet altijd voordoet, wat het dus een "vage" trilling maakt. Deze zat er waarschijnlijk al in voordat het onderstel gewisseld werd, maar omdat alles na 350k km versleten was was die trilling niet echt meer voelbaar, denk ik
Symptomen zijn als volgt: ik kan hele stukken snelweg rechtuit rijden op de cruise control zonder enige vorm van vibratie of trilling. Ga ik een lange bocht in of stukken snelweg waar veel bochten achter elkaar zitten (denk bijv. aan de A7 bij Purmerend of diezelfde A7 bij Hoorn met z'n lange glooiende bochten) dan gaat op een gegeven ogenblik het stuur steeds meer trillen. Blijf ik die bocht vol houden, dan houdt het trillen ook vanzelf weer op, tenzij de bocht lang genoeg is, dan komt die trilling ook vanzelf weer terug. Stop ik halverwege die "trilcyclus" met het nemen van een bocht, dan blijft de auto dus op dat niveau trillen. Neem ik de bocht vervolgens terug de andere kant op, dan herhaalt het hele verhaal zich. Accelereren of afremmen op de motor lijkt geen effect te hebben op de hoeveelheid trillingen. Zit ik na 19:00 op een stuk snelweg met 130 op de cruise en begint het trillen, dan moet ik echt terug naar 120-110 km/u om geen hersenschudding te krijgen, zo erg kan het er aan toe gaan
Twee weken terug is de auto voor APK en wat klusjes weer bij Sapphire geweest, welke ook nog wat extra onderzoek heeft gedaan naar deze trilling. Aandrijfassen hebben minimale speling, linksvoor is de wielnaaf vervangen omdat de oude het wiel helemaal vastgreep zonder wielbouten erin, motorsteunen zijn nog prima, etc. Banden zijn afgelopen februari ook al vervangen (door een setje nieuwe Michelins) omdat de oude gecupt waren (de originele Griffin velgen die onder deze auto hoorden hadden voor ik de auto kocht onder een andere auto gezeten die die banden had opgevreten), vlak voor het Saabfestival afgelopen juni zijn diezelfde Griffin velgen alle vier gecontroleerd op rechtheid waarna er eentje is gericht en ze allemaal opnieuw zijn gepoedercoat en opnieuw gebalanceerd. Je mag dus verwachten dat met dat nieuwe/vervangen spul in het onderstel de boel wel trillingsvrij zou moeten zijn, maar helaas is dat dus niet zo. Het trillen heeft naar mijn menig iets te maken met de stand van wielen of iets anders draaiend in de aandrijving tegenover elkaar, waarbij ze in een bepaalde stand trillingen versterken en in een andere stand die trillingen juist opheffen.
Ik heb zelf eigenlijk niet echt meer een idee waar het aan kan liggen met zo veel nieuw spul. Als het in de velgen of banden zou zitten, lijkt het mij dat die trilling er altijd in zit. Versleten delen in het onderstel lijken mij ook niet een oorzaak gezien de nieuwstaat van datzelfde onderstel. Aandrijfassen zijn dus gecheckt en in orde bevonden. De auto is tussentijds meerdere keren uitgelijnd (na vervanging van het onderstel en twee weken terug dus nog na het loshalen van de naaf en vervangen van een fuseekogel in de achterophanging voor de APK), wat ook geen verschil heeft gemaakt. Sapphire heeft nog wel wat mogelijke andere oorzaken die wel weer vereisen dat er het een en ander gedemonteerd en/of vervangen wordt, maar ik wil de hoeveelheid tijd en onderdelen beperken zonder dat het probleem wordt opgelost. Dus dacht ik, laat ik dit forum ook maar eens vragen, er zullen genoeg mensen hier kennis van zaken hebben die misschien ook nog suggesties hebben of iets soortgelijks hebben meegemaakt. Ik ben namelijk ook niet zo van het oneindig onderdelen tegen dit probleem aangooien tot het is opgelost, dat vind ik een beetje zonde van de tijd en geld