Vage trilling uit onderstel/aandrijving

1997-2010
Plaats reactie
vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Vage trilling uit onderstel/aandrijving

Bericht door vel0city » vr 27 sep, 2024 11:33

Yep, ook deze Dame Edna met veel nieuw spul ontkomt er niet aan.

Wat achtergrondinformatie: in februari dit jaar is het complete onderstel van Snövit vervangen door een set nieuwe Saab Original veerpoten/dempers/veren van het Sport Chassis. Tegelijkertijd zijn er ook een flink aantal bussen vervangen in het voorste en achterste subframe, evenals nieuwe draagarmen aan de voorzijde. Sindsdien is er een vage trilling vanaf zo'n 100-110km/u die zich helaas niet altijd voordoet, wat het dus een "vage" trilling maakt. Deze zat er waarschijnlijk al in voordat het onderstel gewisseld werd, maar omdat alles na 350k km versleten was was die trilling niet echt meer voelbaar, denk ik :)

Symptomen zijn als volgt: ik kan hele stukken snelweg rechtuit rijden op de cruise control zonder enige vorm van vibratie of trilling. Ga ik een lange bocht in of stukken snelweg waar veel bochten achter elkaar zitten (denk bijv. aan de A7 bij Purmerend of diezelfde A7 bij Hoorn met z'n lange glooiende bochten) dan gaat op een gegeven ogenblik het stuur steeds meer trillen. Blijf ik die bocht vol houden, dan houdt het trillen ook vanzelf weer op, tenzij de bocht lang genoeg is, dan komt die trilling ook vanzelf weer terug. Stop ik halverwege die "trilcyclus" met het nemen van een bocht, dan blijft de auto dus op dat niveau trillen. Neem ik de bocht vervolgens terug de andere kant op, dan herhaalt het hele verhaal zich. Accelereren of afremmen op de motor lijkt geen effect te hebben op de hoeveelheid trillingen. Zit ik na 19:00 op een stuk snelweg met 130 op de cruise en begint het trillen, dan moet ik echt terug naar 120-110 km/u om geen hersenschudding te krijgen, zo erg kan het er aan toe gaan :| De hele auto is dan voelbaar aan het trillen, zowel in het stuur als in de stoelen.

Twee weken terug is de auto voor APK en wat klusjes weer bij Sapphire geweest, welke ook nog wat extra onderzoek heeft gedaan naar deze trilling. Aandrijfassen hebben minimale speling, linksvoor is de wielnaaf vervangen omdat de oude het wiel helemaal vastgreep zonder wielbouten erin, motorsteunen zijn nog prima, etc. Banden zijn afgelopen februari ook al vervangen (door een setje nieuwe Michelins) omdat de oude gecupt waren (de originele Griffin velgen die onder deze auto hoorden hadden voor ik de auto kocht onder een andere auto gezeten die die banden had opgevreten), vlak voor het Saabfestival afgelopen juni zijn diezelfde Griffin velgen alle vier gecontroleerd op rechtheid waarna er eentje is gericht en ze allemaal opnieuw zijn gepoedercoat en opnieuw gebalanceerd. Je mag dus verwachten dat met dat nieuwe/vervangen spul in het onderstel de boel wel trillingsvrij zou moeten zijn, maar helaas is dat dus niet zo. Het trillen heeft naar mijn menig iets te maken met de stand van wielen of iets anders draaiend in de aandrijving tegenover elkaar, waarbij ze in een bepaalde stand trillingen versterken en in een andere stand die trillingen juist opheffen.

Ik heb zelf eigenlijk niet echt meer een idee waar het aan kan liggen met zo veel nieuw spul. Als het in de velgen of banden zou zitten, lijkt het mij dat die trilling er altijd in zit. Versleten delen in het onderstel lijken mij ook niet een oorzaak gezien de nieuwstaat van datzelfde onderstel. Aandrijfassen zijn dus gecheckt en in orde bevonden. De auto is tussentijds meerdere keren uitgelijnd (na vervanging van het onderstel en twee weken terug dus nog na het loshalen van de naaf en vervangen van een fuseekogel in de achterophanging voor de APK), wat ook geen verschil heeft gemaakt. Sapphire heeft nog wel wat mogelijke andere oorzaken die wel weer vereisen dat er het een en ander gedemonteerd en/of vervangen wordt, maar ik wil de hoeveelheid tijd en onderdelen beperken zonder dat het probleem wordt opgelost. Dus dacht ik, laat ik dit forum ook maar eens vragen, er zullen genoeg mensen hier kennis van zaken hebben die misschien ook nog suggesties hebben of iets soortgelijks hebben meegemaakt. Ik ben namelijk ook niet zo van het oneindig onderdelen tegen dit probleem aangooien tot het is opgelost, dat vind ik een beetje zonde van de tijd en geld :wink:

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Vage trilling uit onderstel/aandrijving

Bericht door reiernumans » vr 27 sep, 2024 11:43

Zou je bij een 9-5 de aandrijfassen links/rechts kunnen wisselen om hetzelfde effect te bereiken als het wisselen van de aandrijfasklossen van een 900 classic? Wellicht is dat een goed experiment..

En mbt subframebussen; zijn alleen de achterste vervangen of zijn ze alle zes gedaan? Ik zie de middelste en voorste niet vaak kapot gaan, alleen bij auto's met hoge kilometerstanden. Laat die van jou nou net in die categorie kunnen vallen.. Onze leenauto op werk (640dkm) had ze er allemaal behoorlijk uit liggen.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » vr 27 sep, 2024 12:23

Aldus de factuur van februari zijn er twee subframebussen "voorzijde" gedaan en de twee draagarmbussen achter, beide vervangen door paarse PU bussen. Helaas geen codenummers op de factuur, dus ik kan niet echt achterhalen welke dat nou precies zijn :wink:

Aandrijfassen omdraaien kan inderdaad ook nog en gaat op het lijstje van mogelijke oplossingen. Alleen wat zou dat eventueel bereiken? Klossen van een Classic slijten eenzijdig in door de tripode op de aandrijfas, dus omwisselen geeft die tripode dan een nieuw loopvlak in de asklos. Als een tripode inslijt is er wel wat anders aan de hand, die rollen zijn van gehard staal, dan zou deze eerder de bakklos invreten lijkt me.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 27 sep, 2024 15:59

Ben wel benieuwd, ik heb soortgelijke trillingen in mijn 9-5DE. Kan 100-en km's goed gaan, maar soms door iets in de weg begint hij opeens te trillen (niet in het stuur, maar gewoon in de auto) en dat gaat dan meestal na paar 100 meter of soms een kilometer weer weg.

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid

Bericht door SebastiaanBosma » vr 27 sep, 2024 18:37

Ik dacht dat de aandrijfassen links rechts verschillend van lengte zijn (rechts heeft zelfs nog een extra steunlager, welke ook speling kan krijgen...). Wat ik in dit soort situaties vaak doe is de wielen wisselen met de winterversies; geeft in elk geval uitsluitsel of het in de band-wiel combinatie zit...
Dat gezegd hebbende; ik wil mijn winterset best ter beschikking stellen voor een snelle test....

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 27 sep, 2024 20:25

wat Reier al aangeeft er zitten 4 plus 2 subframebussen in en zeer lastig te beoordelen wanneer ze nog in het frame zitten.
Voor de rest heeft Saphire alles al bekeken. Je bedoelt die grote blokken achter?
Mijn achterbanden cuppen giga maar niks geen trilling of extra lawaai: ja als ik 40 rij op asfalt.
De resterend bussen ff doen anders blijf je raden: waarom niet alle 6 tegelijk trouwens?

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 27 sep, 2024 21:27

En stuur/fusee kogels?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 28 sep, 2024 11:42

En die bussen tussen achteras en carrosserie?

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » za 28 sep, 2024 12:22

Fuseekogels zijn nieuw, stuurkogels nog niet maar die waren dan ook nog spelingsvrij. Bussen tussen chassis en achteras zijn ook vervangen door PU, de achterste subframebussen zijn dus vervangen door PU varianten, de overige subframebussen hebben we nog niet aangeraakt maar komen wel op het lijstje.

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » za 28 sep, 2024 12:40

Een trilling zoals jij beschrijft qua bochten heb ik eerder ervaren in mijn Mazda 6, dat lag toen aan wat oudere banden die net niet lekker rond waren, per stuk was er weinig aan te zien, maar als ze rijdend elkaar gingen versterken (doordat ze in een bocht verschillende snelheden kregen) ging de auto ineens hobbelen of juist wiebelen. Dat is toen opgelost met nieuwe banden.
Maarja als jij jouw velgen/banden. Al volledig hebt laten nakijken…. Je zou eens kunnen proberen met een volledig andere set wielen om het uit te sluiten.
Speling/vervuiling tussen de naven en de velgen ook al uitgesloten? Zowel op het platte vlak als in de passing?

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » za 28 sep, 2024 15:16

Oh, en tip qua uitlijnen: bij Stigter in Vianen hebben ze veel ervaring met Saab.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » ma 30 sep, 2024 6:48

Naven zijn schoon, zeker de linker die nieuw is. Aanlegvlakken van de naven zijn ook schoon en roestvrij gemaakt. Andere velgen die zeker weten recht zijn is ook een van de stappen die ik nog ga doen.

Ik ben inderdaad al een keer bij Stigters geweest, daar gaat de 9-5 en later ook de Classic heen.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » ma 30 sep, 2024 11:31

Stigter kan ook balanceren met de wielen op de auto. Onbalans in 1 van de velgen zou dan zeker naar voren komen.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » zo 06 okt, 2024 11:56

Nou, heb nog even wat kilometers gereden, waaronder hetzelfde stuk A7 weer met 130/120. Lijkt meer uit de aandrijving te komen, bij accelereren of constant harder rijden valt het meer op dan cruisend. Heb even wat spelingen gecheckt, de aandrijfassen hebben toch wel wat langsspeling op de homokineten, de linker meer dan de rechter, dus dat helpt ook niet echt mee.

Maar goed, voor we er wat mee gaan doen, eerst maar even een diagnose stellen m.b.t. een ander probleem, een jankend geluid rondom de koppelomvormer... :wink:

By the way, @Reier, niet alleen de aandrijfassen zijn links en rechts uitwisselbaar, de asklossen lijken mij dat volgens mij ook gewoon te zijn, net als bij de Classics, met waarschijnlijk ook hetzelfde effect als wat het bij de Classics geeft.

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » zo 06 okt, 2024 15:17

Pu bussen in subframe,s dempen geen trillingen maar geven deze direct door aan het carrosserie, alleen de orginele subframe rubbers dempen trillingen op de correcte manier.

Plaats reactie