Betere remmen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Bezemwagen
Geregistreerd lid

Betere remmen

Bericht door Bezemwagen » ma 09 sep, 2024 20:33

Ik ga er toch maar eens een topic aan wijden: de remmen van mijn 2004 Cabrio 2.0T. Er is behoorlijk wat geschreven over het verbeteren van de standaard remmen maar het is nogal eens als los zand of niet waar ik naar op zoek ben.

De remmen van onze SAAB 9-3 Vector 2.0T automaat uit 2004 zijn best okay maar tijdens de jaren raak je ook gewend aan wat moderne auto's te bieden hebben. Het verschil in stopkracht met onze e-tron is zo groot dat er misschien eens actie moet komen. Die Audi remmen grijpen direct aan en zijn direct thuis. En dat is een heel ander gevoel dan de Saab geeft. "Duurt te lang..." Vergeleken met onze eerdere Saabs, is het "prima". Maar niet meer helemaal bij de tijd, wat mij betreft. De auto verkeert in prima staat van onderhoud, ik rijd niet met oude remvloeistof oid.

Zonder direct op zoek te zijn naar grotere remmen, Porsche klauwen en andere exotische ingrepen, wil ik eens informeren welke andere opties er zijn. Maken bijv. staal-omwonden remleidingen een verschil in bite? Andere blokken misschien? Welke stappen zet je en in welke volgorde zou je dat doen?

Alvast dank voor jullie inzichten er ervaringen.

Martin

StanvanBeek
Geregistreerd lid

Re: Betere remmen

Bericht door StanvanBeek » ma 09 sep, 2024 20:40

Ik keek laatst dit filmpje op Youtube met betrekking tot grotere/andere remmen:

https://youtu.be/CyH5xOcsXxs?si=RO--8rJDR1xGZ42T

Wel interessant, hij legt veel uit over het een en ander.

RodeCabrio
Donateur
Donateur

Bericht door RodeCabrio » ma 09 sep, 2024 21:29

Nieuwe blokken + schijven icm staalomvlochten remslangen op mijn vorige aero maakten wel verschil maar gaven geen 'wow-gevoel'.

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » di 10 sep, 2024 15:30

Vroeger moest je nog trappen om te remmen. Grotere hoofdremcilinders veroorzaken grotere stroom van vloeistof en dus een gevoel dat je harder remt.

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » di 10 sep, 2024 18:25

StanvanBeek schreef:
ma 09 sep, 2024 20:40
Ik keek laatst dit filmpje op Youtube met betrekking tot grotere/andere remmen:

https://youtu.be/CyH5xOcsXxs?si=RO--8rJDR1xGZ42T

Wel interessant, hij legt veel uit over het een en ander.
Dank voor het delen, het is zeker interessant. Ook de commentaren die e.e.a. lijken te nuanceren.

Het staat buiten kijf dat de kwaliteit van de banden essentieel is. En het wegdek ook een grote factor is (nat versus droog, asfalt vs. kinderkopjes etc). Maar het is niet alles. Waarom voelt het remmen zo anders van de ene naar de andere auto? Op hetzelfde wegdek, met goede banden op beide auto's.. Dat zit toch in meer frictie bij minder pedaaldruk? Of minder drukverlies in het systeem. Of de kracht van de rembekrachtiging? In de e-tron zal dat niet op vacuum van de motor werken...

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » di 10 sep, 2024 18:30

FSC schreef:
di 10 sep, 2024 15:30
Vroeger moest je nog trappen om te remmen. Grotere hoofdremcilinders veroorzaken grotere stroom van vloeistof en dus een gevoel dat je harder remt.
Da's is ook een punt. In mijn TR6 lijkt het erop alsof er geen bekrachtiging op zit!!

Misschien word ik inderdaad lui..

FSC
Geregistreerd lid

Bericht door FSC » di 10 sep, 2024 18:56

Bezemwagen schreef:
di 10 sep, 2024 18:30
Da's is ook een punt. In mijn TR6 lijkt het erop alsof er geen bekrachtiging op zit!!

Misschien word ik inderdaad lui..
Ik denk niet dat het met lui zijn te maken heeft, het is gewoon makkelijker... En zeker als je vanuit een oudere auto in een nieuwe stapt :-)

LarsJanse
Donateur
Donateur

Bericht door LarsJanse » di 10 sep, 2024 19:31

Ik denk dat het voor een groot deel ook gewenning is. Qua pure remkracht zijn moderne auto’s niet heel veel sterker, maar vanwege alle hulpsystemem hoef je minder hard te trappen om dezelfde remkracht op te roepen. De directere bite van de remmen van moderne auto’s komt mijn inziens ook vooral uit de afstelling van de hulpsystemen.
De eerste remactie in mijn Saab als ik net de hele dag in mijn oude Mercedes sprinter zware werkbus heb gereden trap ik ook altijd veel te hard…

Als je voelt wat voor kracht een formule 1 coureur op het rempedaal moet zetten…

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » di 10 sep, 2024 22:39

FSC schreef:
di 10 sep, 2024 15:30
Ik denk dat hier de crux ligt.

Grotere klauwen oke, maar zonder een grotere hoofdremcilinder heb je er niks aan.

Bij de Viggen bijvoorbeeld zit er niet voor niks een grotere op tov standaard…

Big brake set ook mooi met 4pots klauwen. Als je geen genoeg volume wegdrukt dan remt het nog niet beter dan er al op zit.

Ik heb inmiddels ook stalen remslangen, maar ik merk niks…

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » di 10 sep, 2024 23:15

eh... met een grotere hoofdremcilinder (diameter) moet je juist meer kg trappen om dezezelfde druk/kracht op je calipers te krijgen.

Maargoed.

Moderne auto's zijn over het algemeen gewoon meer bekrachtigt. Dat maakt meestal het grootste verschil. Dit komt het remgevoel echter meestal niet ten goede. Vandaar dat in de motorsport veelal nog onbekrachtigt geremd wordt. En als je je hoofdremcilinder(s, iets met balans enzo...) en calipers er goed op dimensioneerd hoef je dan vaak niet eens zo hard te trappen.

Dus, werkt je bekrachtiger nog wel 100% (geen lekjes?), verse remvloeistof en staalomvlochten leidingen willen vaak ook helpen. En dan kun je altijd nog naar andere blokken, schijven of helemaal andere remmen (met bijpassende cilinder, maar dan ga je wel erg ver hoor).

my2p

jansen
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door jansen » wo 11 sep, 2024 8:21

9-3 Vector heeft standaart 15inch remmen 305mm schijven voor, je zou kunnen upgraden naar 16inch 314 mm remt gevoelsmatig al een heelstuk beter, maar een Audi E-tron wordt het nooit.

Luthart
Geregistreerd lid

Bericht door Luthart » wo 11 sep, 2024 8:25

evo schreef:
di 10 sep, 2024 23:15
eh... met een grotere hoofdremcilinder (diameter) moet je juist meer kg trappen om dezezelfde druk/kracht op je calipers te krijgen.
Ik bedoel ook in combinatie met grotere remklauwen (big brake). Dan moet je meer vloeistof verplaatsen en dan heb je nou eenmaal een grotere hrc nodig.

Het is een systeem als geheel. De onderdelen moeten inderdaad op elkaar afgestemd zijn…

Hoe kun je controleren of de rembekrachtiger lek is? Met zo’n hand vacuumpomp?

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » wo 11 sep, 2024 9:07

jansen schreef:
wo 11 sep, 2024 8:21
9-3 Vector heeft standaart 15inch remmen 305mm schijven voor, je zou kunnen upgraden naar 16inch 314 mm remt gevoelsmatig al een heelstuk beter, maar een Audi E-tron wordt het nooit.
305mm remschijven bestaat niet maar denk dat het een tikfoutje is. Voor de 9-3 (2006-2011) is het vooraan 15" 285mm, 16" 302mm, 16"+ 314mm of 17" 345mm. Het hangt af van de velgmaat waarmee de wagen de weg op is gegaan vanuit de fabriek. Mijn Vector TX heeft 17" alu eronder met 302mm remschijven voor en 292mm geventileerd achter. Voor de remschijven achter is het vrij simpel: je hebt een massieve schijf dus 15" of je hebt een geventileerde schijf 16".

Om een klein duitje in de zak te doen ben ik pas gewisseld van remmerij aan de voorkant. Ik had ATE schijven en Brembo blokken, welke zonder meer goed remden, maar nu ik Brembo schijven heb i.c.m. Brembo blokken zijn ze bijteriger. Ik merkte dat vooral toen ik pas nog in de bergen reed.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » wo 11 sep, 2024 13:42

Een e-tron remt op zowel de remmen als regeneratief, een van de mooie aspecten van elektrisch rijden. Remt fantastisch. Zoals Jansen al aangaf ga je dat met een Saab nooit bereiken. Heb onder mijn 9-5 de 308 voor 314mm vervangen en dat is echt een groter verschil dan de paar mm doen vermoeden. Ideale upgrade en volgens mij bij de 9-3 redelijk makkelijk uit te voeren.

Bezemwagen
Geregistreerd lid

Bericht door Bezemwagen » wo 11 sep, 2024 17:29

Dank allemaal weer voor jullie input.

@evo, ik denk niet dat er een technisch issue is met het remsysteem. We hebben een tijdje een 2009 cabrio en de huidige 2004 tegelijk gehad. Daardoor hebben we de rij-ervaring goed kunnen vergelijken. Op gebied van remmen was er geen verschil. De huidige "green machine" was niet minder oid.

Wat een aantal keer opgemerkt is, is natuurlijk erg waar: nieuwe auto's hebben krachtiger systemen, meer remondersteuning en in het geval van de e-tron ook nog regeneratief remmen. Het zal ook niet slecht zijn voor een auto uit die tijd. Ik vroeg me af wat er te doen was om het meer naar vandaag te krijgen. Het woord "bite" viel een keer, ik denk dat dat de wens goed omschrijft.

Ik heb ook eens even gekeken waar ik nu eigenlijk mee rondrijd. Voor lijkt het 292 mm te zijn, achter zijn het ongeventileerde schijven. Het basis setje dus. Al lijkt de schijf zelfs nog kleiner, de onderkant van het meetbandje zit echt op de rand van de schijf... Er zit behoorlijk wat ruimte tussen de schijf en de beschermkap. Klopt dit wel...

Afbeelding

Afbeelding

Het zou ingaan tegen mijn statement in de openingspost, en tegen het filmpje, maar als ik toch de klauwen en schijven etc op de vooras zou vervangen door een 314 mm setje, "moet" ik dan achter ook naar geventileerde schijven? De meeste remkracht komt van de voorwielen, wordt het tricky, of zelfs gevaarlijk, als de achterremmen blijven zoals ze zijn?

Plaats reactie