"the Little" - of "the Big Ben"?MVE schreef: ↑zo 18 aug, 2024 9:41Die theorie over de kortste bak klopt dus niet.
En SID cijfers ook niet. Maar toch blijft iedereen die posten…
Ik heb nog een klok te koop in Londen voor deze mensen!
Wat is de meest zuinige Saab?
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Re: Wat is de meest zuinige Saab?
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Doe mij die klok maar. Ben ik altijd een jaartje jonger. Voor het idee danMVE schreef: ↑zo 18 aug, 2024 9:41Die theorie over de kortste bak klopt dus niet.
En SID cijfers ook niet. Maar toch blijft iedereen die posten…
Ik heb nog een klok te koop in Londen voor deze mensen!
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Als het lukt, wil je dan de code en nummers die op het versnellingsbakje staan een keer op de foto zetten (denk dat deze van valmet is) deze heeft volgens mij een achteruit erop zitten.
En detail foto van de bandenmaat ( deze zijn een slag groter dan de eerste versies)
-
Orphy
- Donateur (5x)

Ben er niet mee bezig hoor, dit is een foto van toen ik hem kreeg 
Volgens mij heb ik je dat al eens gestuurd ?
Volgens mij heb ik je dat al eens gestuurd ?
-
Moeshkien
- Geregistreerd lid
Na 739.5km van vorige tankbeurt heb ik bij de pomp 54.68l toegevoegd wat betekend 7.39l/100km verbruik (1 op 13.52). 80% snelwegen met 100km/h, 15% N wegen met 80km/h en de rest is stadsverkeer. Dat is mijn beste score sinds auto is in mijn handen (6.12.2023 gekocht, boven 20k km gedaan).
-
LarsJanse
- Donateur

Ik vergelijk bij elke tankbeurt altijd de waarde van de sid, met de tripteller, en die reset ik ook na elke tankbeurt. (Iets met oog stilgevallen me een Volvo met een lege tank en een niet leeg aangevende benzinemeter)
Sinds ik mijn Gasklephuis heb vervangen klopt de sid een stuk beter, meestal slechts 0,2 l/100km te optimistisch. Over het geheel is de auto ook wat zuiniger geworden.
Tijdens mijn woon-werkverkeer ritjes van 14km enkele reis zit ik rond de 8,2l/100 km oftewel 1:12,2.
Snelwegritjes binnen nl zijn stukken zuiniger, maar heb ik geen goede meting van
Vakantieritten laatste vakantie waren tussen de 1:13,5-1:14,4 op de pomp, 7,2 volgens sid (klopt heel aardig met elkaar). Nog niet eens heel zuinig, maar reken dan wel volgepakte auto, aanhanger erachter, airco aan, regelmatig heuvels en files onderweg.
Vind het niet eens een ongunstig verbruik gezien het gewicht, vermogen en leeftijd van de auto.
Qua versnellingsbak, op mijn 2005 1.8t vind ik de versnellingen ook al behoorlijk lang. Dat geeft natuurlijk rust ivm de lage toeren en het koppel is voldoende om het op te vangen. Vind het alleen jammer dat je net niet lekker 80 kunt rijden in de 5, dan gaat hij brommen. En vooral, de sprong van 2 naar 3 voelt te groot. Tot nu toe konden al mijn auto’s een vlotte rotonde in 3 nemen, maar dat is bij deze echt te snel dus moet je toch terug naar 2..
Sinds ik mijn Gasklephuis heb vervangen klopt de sid een stuk beter, meestal slechts 0,2 l/100km te optimistisch. Over het geheel is de auto ook wat zuiniger geworden.
Tijdens mijn woon-werkverkeer ritjes van 14km enkele reis zit ik rond de 8,2l/100 km oftewel 1:12,2.
Snelwegritjes binnen nl zijn stukken zuiniger, maar heb ik geen goede meting van
Vakantieritten laatste vakantie waren tussen de 1:13,5-1:14,4 op de pomp, 7,2 volgens sid (klopt heel aardig met elkaar). Nog niet eens heel zuinig, maar reken dan wel volgepakte auto, aanhanger erachter, airco aan, regelmatig heuvels en files onderweg.
Vind het niet eens een ongunstig verbruik gezien het gewicht, vermogen en leeftijd van de auto.
Qua versnellingsbak, op mijn 2005 1.8t vind ik de versnellingen ook al behoorlijk lang. Dat geeft natuurlijk rust ivm de lage toeren en het koppel is voldoende om het op te vangen. Vind het alleen jammer dat je net niet lekker 80 kunt rijden in de 5, dan gaat hij brommen. En vooral, de sprong van 2 naar 3 voelt te groot. Tot nu toe konden al mijn auto’s een vlotte rotonde in 3 nemen, maar dat is bij deze echt te snel dus moet je toch terug naar 2..
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
7.2 liter per 100km met aanhanger op de snelweg niet zuinig!? ik vind het een hele prestatie
-
LarsJanse
- Donateur

Het is een laag, glad bagagekarretje van krap 450 kg, dus zoveel extra doet hij niet qua weerstand. Een caravan is een heel ander verhaal.Flowe Kitttt99 schreef: ↑do 22 aug, 2024 12:257.2 liter per 100km met aanhanger op de snelweg niet zuinig!? ik vind het een hele prestatie
-
MVE
- Geregistreerd lid
Weerstand misschien niet (onderschat het niet) maar die 450kg mag je optellen bij je auto. Dan rij je met ruim 2000kg rond. Dat scheelt tov zo’n 1600…
-
LarsJanse
- Donateur

Klopt hoor, (maar wil niet te veel off-topic) setje was zelfs nog zwaarder, auto was geladen met 4 persoons-gezin (175kg) plus 100kg bagage achterin plus karretje gaat al gauw naar de 2200 kg. Maar eenmaal op constante snelheid heeft dat veel minder effect op het verbruik dan tijdens optrekken. En de vakantierit is bijna 90% met 85-95 op de klok op cruisecontrol geweest.MVE schreef: ↑do 22 aug, 2024 13:19Weerstand misschien niet (onderschat het niet) maar die 450kg mag je optellen bij je auto. Dan rij je met ruim 2000kg rond. Dat scheelt tov zo’n 1600…
En het karretje is zo klein dat hij geheel in de luwte van de auto zit dus de extra luchtweerstand is aanwezig maar beperkt.
Dit alles wel vergeleken met bijvoorbeeld een caravan
En on-topic, gevoelsmatig zou ik zeggen dat een bewust zuinig gereden 1.8t de zuinigste benzineversie is vanwege het vroege koppel en de lagere toerentallen waarmee gereden kan worden vergeleken met de 1.8i
-
phthalaat
- Geregistreerd lid
Weet iemand wat T5 conversie op een 900og met het verbruik doet? Zal vast zuiniger zijn maar ben benieuwd of het procentwerk of echt significant verschil is, aangenomen dat rijstijl gelijk blijft. De set ligt klaar maar tijd enzo
Mijn totaal verbruik met de T16 MY92 is ~13.1 (41251 km/3152 liter E5). Altijd 100 op lange stukken en cruise control waar mogelijk, natuurlijk af en toe even lekker optrekken maar zeker geen racerij. Beste wat ik ooit heb gehaald was 1/15.1 tussen Turijn en Essen, maar dat waren echt alleen snelweg kilometers (wel een flinke kofferbak olijfolie, mustaccioli en andere hemelse dingen mee terug).
Mijn totaal verbruik met de T16 MY92 is ~13.1 (41251 km/3152 liter E5). Altijd 100 op lange stukken en cruise control waar mogelijk, natuurlijk af en toe even lekker optrekken maar zeker geen racerij. Beste wat ik ooit heb gehaald was 1/15.1 tussen Turijn en Essen, maar dat waren echt alleen snelweg kilometers (wel een flinke kofferbak olijfolie, mustaccioli en andere hemelse dingen mee terug).
-
waldpyk95
- Donateur

Ik heb volgens mijn SID over een afstand van 3600km gecombineerd rijden een gemiddeld verbruik van 8,1l/100km. Ik weet niet hoe nauwkeurig deze boordcomputer is maar ik ben in ieder geval onder de indruk als je kijkt naar hoe waarheidsgetrouw de fabrieksopgave is. Zeker met het gegeven dat de techniek ook al wat ervaring heeft. Is trouwens in een 9-5 Aero estate met B235R en handbak. Ondanks dat het niet hoort volgens het boekje de meeste kilometers met E10.
-
MVE
- Geregistreerd lid
Niet. Maar dat had je al in dit topic kunnen lezen.waldpyk95 schreef: ↑ma 26 aug, 2024 23:55Ik weet niet hoe nauwkeurig deze boordcomputer is
-
Sa93Ve
- Geregistreerd lid
Gisteren getankt met 898km precies op de dagteller. Ik heb 53,72 liter getankt tot aan de klik. Dat maakt 1 op 16,71 normaal rijden.
-
Flowe Kitttt99
- Geregistreerd lid
De vraag is natuurlijk hoe accuraat je dagteller is als je het verbruik meet.