Soms zit het mee en soms...

1967-1980
MvR
Geregistreerd lid

Soms zit het mee en soms...

Bericht door MvR » wo 21 feb, 2024 17:26

... zit het héél erg mee!

Vandaag mijn eerste meters van 2024 met de 95, door het gehucht waar ik woon. Een meneer wuifde zijn hand op en neer. Ik stopte (nee, ik reed niet te hard) en hij vertelde me dat hij me al eerder had zien rijden (dat moet dan vorig jaar geweest zijn) en nu weer.

"Ik had vroeger een 96, maar die is allang verkocht. Maar ik heb nog wel onderdelen in de schuur. Heb je daar belang bij!?"

Ja heel graag! Enfin, ik heb nu dozen met 'goodies' in de schuur. Nu nog uitzoeken wat. Oh, en het was... gratis!

Afbeelding

Afbeelding

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Re: Soms zit het mee en soms...

Bericht door redmervand » wo 21 feb, 2024 17:28

Altijd leuk zoiets!
Zit er toevallig een set velgen bij??

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 21 feb, 2024 17:31

Nee, geen velgen. Heb je nog iets anders nodig?

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 21 feb, 2024 17:47

Sinds enkele dagen kan ik je geplaatste foto’s niet meer zien op mijn telefoon, Menno. Ze zijn wel zichtbaar op de PC. Geen idee wat er veranderd is, maar foto’s van anderen kan ik wel zien.

redmervand
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door redmervand » wo 21 feb, 2024 17:49

Voor de rest ben ik niet echt op zoek naar iets momenteel.

Ik kan de foto’s, via Tapatalk, gewoon zien op mijn telefoon.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 21 feb, 2024 17:50

Ronnes schreef:
wo 21 feb, 2024 17:47
Sinds enkele dagen kan ik je geplaatste foto’s niet meer zien op mijn telefoon, Menno. Ze zijn wel zichtbaar op de PC. Geen idee wat er veranderd is, maar foto’s van anderen kan ik wel zien.
Geen idee. Ik gebruik Postimages, net als altijd.

Ronnes
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Ronnes » wo 21 feb, 2024 18:00

Ik bekijk net het topic van Roel95 en daar zijn de foto’s wel zichtbaar voor me (ook postimages). Ook in nog andere topics van jou van de laatste dagen kan ik ze niet zien (wel die van anderen).

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 21 feb, 2024 18:37

Wat een leuk verhaal.
Er gebeuren nog blij makende dingen in deze wereld :)

Ewout
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Ewout » wo 21 feb, 2024 19:27

Super, zeg! Wat een mooi gebaar. Zo'n vrolijke gele Saab stemt natuurlijk ook vriendelijk.

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » wo 21 feb, 2024 19:47

Ik ben nu een beetje beter aan het kijken wat er allemaal in de kratten zit... een complete koppeling. Gelukkig kan JoTa voor een nieuwe 'bekleding' zorgen. Best wel veel verzinkte onderdeeltjes. Waaronder de complete motorkapsluiting. Een losse pulley voor een rode fan. Was ik naar op zoek (de pulley)!, voor 2 auto's achterlicht- en knipperlichtglazen. Een zo goed als nieuwe (of: kaarsrechte voorkant + plastic grill + verzinkte koplamphouders.

Het is best wel veel!

1001760
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 1001760 » vr 23 feb, 2024 9:14

Die man verdient toch een hele dikke bos bloemen!

MvR
Geregistreerd lid

Bericht door MvR » vr 23 feb, 2024 10:41

Ik heb hem een kist wijn gegeven. En nog even mee gebabbeld.

De spullen zijn van een 74'er of 75'er die hij ooit had. Nieuw gekocht. Knutselde zelf, maar is volgens zeggen nu te oud daarvoor. De Mercedes 190 (met bijna 4 ton op de teller) die hij nu heeft, heeft hij in '93 gekocht met 10.000 op de klok en de Saab er op ingeruild. We hebben even online op de RDW-site gekeken of de 96 nog bestaat. Helaas niet meer. Zijn zoon was er ook bij en die herinnerde zich eigenlijk niet meer dat hij op de achterbank van de 96 gezeten heeft. Wel de Mercedes.

In '93 kon hij ook het nieuwe model 900 kopen, maar die vond hij niet mooi. Daarom is hij overgegaan naar een ander merk. Zijn KIA (ik schreef eerder Hyundai, maar het is een KIA...) kocht hij twee jaar geleden. Moet je nagaan: tussen '75 en '22 zit 47 jaar en in die tijd maar 2 verschillende auto's! Hij kocht de KIA in 22). Grappig feit: de Mercedes is altijd onderhouden door het landbouwmechanisatiebedrijf hier in ons gehucht. "Want Wensink (Merk dealer) is te duur!"

Er zit een standaard FoMoCo carburateur in de voorraad en de knipperlichten + achterlichten van een <'77 model. Dus dat klopt allemaal wel met zijn herinnering. Er zit ook een plastic gril bij. Volgens mij kwamen die pas in '75(?) Als dat zo is, zal het een '75 geweest zijn.

Verder opvallende zaken? Een complete originele koppeling. Kan ik bij JoTa opnieuw laten 'bekleden' geloof ik; een hoofdremcilinder en een koppelingscilinder. Dat laatste ding had ik niet; die ik al had in mijn voorraad was behoorlijk gaar. In Vriezenveen zit een bedrijf dat die cilinders kan reviseren. Maar mss zijn er ook nog andere adressen. En heel veel bouten en moeren. Ik moet nog uitvissen waarvoor. Veel is opnieuw gegalvaniseerd. We -tig jaar geleden, maar veelal als nieuw. Soort tijdcapsule in plastic zakjes.

Carroda
Geregistreerd lid

Bericht door Carroda » vr 23 feb, 2024 14:47

nee, mijn '74er had ook origineel een plastic grille, dus dat kan ook nog. (Chromen bumper, rubberen hoorntjes en plastic grille.)

Iig erg gaaf zoiets. Ik vind het ook wel grappig, op de 9-5, rijdt ik verder ook alleen maar oude auto's. Maar de enige, waarmee ik tot nu toe aangesproken ben. (parkeerplaats bij de mediamarkt, en 2x bij een tankstation.) is de 96. (en die van mij is noch best lelijk, roestplekken, weliswaar behandeld met roestomvormer., en de Spatborden voor nog in de verkeerde kleur. )
Het model maakt blijkbaar wel wat los bij mensen. :mrgreen:

Oelo74
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Oelo74 » vr 23 feb, 2024 15:33

Volgens onderstaande bron kwam de kunststof grille met MY74, dus vanaf najaar '73.

https://saabmuseum.com/96v4/my2.html#1974

Wel een geweldig verhaal om zo'n buurtgenoot tegen te komen, erg leuk!

bert knip
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door bert knip » vr 23 feb, 2024 21:09

Is mij ook overkomen.
Een man sprak mij aan, toen hij mijn 96 jubileum een paar keer had zien staan, toen mijn dagelijks vervoer.
Hij vertelde dat hij ook een 96 had uit 1973 . Briljant gul.Hij had de saab gekocht toen hij 1 jaar oud was, dus in 1974!
Maar begin 90er jaren in de garage gezet en niet meer mee gereden.
De man vroeg "of ik er verstand van had" en hem eens wilde bekijken voor advies.
Zo gezegd, zo gedaan. De auto bleek nog geen 500m verder in een schuur te staan!
Bleek in redelijke staat, wel 4 kriksteunen verrot, uitteraard geen remmen, en niet lopend.
Het advies gegeven, eerst te bedenken wat hij met de auto zou doen als hij opgeknapt zou zijn.
Na een paar maanden sprak ik hem weer, en hij vroeg of ik hem wilde overnemen.
Na de prijs te zijn overeengekomen, auto opgehaald, APK klaar gemaakt en rijden maar!
Dit was in 2014, en ik rijdt er nog steeds dagelijks in, en ben de 3e eigenaar.
Bij de koop kreeg ik ook een dik boekwerk met alle rearatie bonnetjes, en benzine bonnetjes!! Van de tijd dat hij ermee reed.

Plaats reactie