En naast onderstel en remmerij, wanneer moet je preventief aan het (onder)blok aanpassingen doen, zodat de boel niet in de soep draait.
Ben absoluut geen techneut, maar wel erg geïnteresseerd!!
Alvast bedankt voor wie de moeite neemt om te reageren

Hangt vaak samen met het niveau van de aanpassingen die je doet aan de auto om het vermogen te verhogen. Stage 1 is, bij veruit de meeste tuners, simpelweg andere software en compleet originele hardware. Bij een stage 2 en/of 3 tuning moet je denken aan 'breathing mods' voor de standaard turbo, dus een inlaattraject, intercooler en/of uitlaat die beter flowen dan origineel. Hoe hoger het nummer van de 'stage' tuning hoe meer hardwarematige aanpassingen ervoor benodigd zijn. Hoe het onderverdeeld is hangt echt af van de tuner, en ik ken er ook zat die niet met dat soort kaders werken en tunen op de hardware die op dat moment gemonteerd is.Viking13 schreef: ↑vr 17 feb, 2023 13:38Heb al gezocht op het forum(misschien niet goed genoeg) maar, wat is het verschil in de verschillende stadia van tuning?
Hangt een beetje af van de motor. Een B204/234 kan, in theorie, ruim 500pk hebben voor je dingen aan moet passen aan het onderblok, bij een B205/235 is de veilige bovengrens eerder rond de 300-320pk (wederom afhankelijk van met wie je praat). Overigens is de limiterende factor daar de zuiger en niet de drijfstang zoals ReinO zei.Viking13 schreef: ↑vr 17 feb, 2023 13:38En naast onderstel en remmerij, wanneer moet je preventief aan het (onder)blok aanpassingen doen, zodat de boel niet in de soep draait.

Aah! Dan weet ik weer over welke auto dit gaat en hebben we die dag nog even staan praten (krullenbol, grijze trui). Mocht je eens willen sparren over de mogelijkheden en evt kosten mag je altijd even bellen!Viking13 schreef: ↑vr 17 feb, 2023 21:12De 9-5 Aero heeft inmiddels een Ecu tune van Dion (HPT) gehad. Tegelijkertijd zijn schokbrekers en veren aangepakt, Bilstein B8 met Cobra veren.

Ik denk eerder aan achterste subframebussen en/of langsarmrubbers achteras. Beide zou ik voor PU laten vervangen. Of je daar de goedkopere blauwe voor gebruikt of Powerflex maakt in mijn ervaring niet gigantisch veel uit. Beide passen en werken prima.Viking13 schreef: ↑zo 04 feb, 2024 17:44Ik denk dat er wat rubber bussen aan de beurt zijn. Met name in het stuur voel ik met korte snelle stuuracties, wat speling.
Is dit op te lossen met een voorste draagarmbusset?
En zou je dan moeten kiezen voor origineel of PU van Powerflex?