Ultiem banden topic!

2002-2012
Sa93Ve
Geregistreerd lid

Re: Ultiem banden topic!

Bericht door Sa93Ve » ma 27 nov, 2023 22:18

kww76 schreef:
ma 27 nov, 2023 14:33
...

Dan nog een algemene overweging over banden.
Ik begrijp niet zo goed waarom hier over goedkopere banden gepraat worden als het gaat om maatvoering, load index of snelheidsmarkering.
We rijden toch niet in een Fiat Panda?
Hoeveel verschil zit er nu tussen een optimale en een minder optimale maat/index/snelheid en vergelijk dat eens over de levensduur van je band.
Het is het enige stukje rubber die de auto op de weg houdt of ernaast en dan hebben we het over een paar tientjes meer of minder?
Sla de McDonalds een keertje over en investeer dat in rubber :)
Ik ben helemaal voor kwaliteitsbanden. Ik rij zolang ik de 9-3 heb met Goodyears Asymmetric 5. Net weer een nieuwe set opgezet. Waarom? Vorige maand met vrouw en kind een noodstop moeten maken vanwege filevorming wat ineens stil stond. Ik reed 110 per uur en stond binnen 40-45 meter stil op een vochtig wegdek bij Hoogeveen. ABS greep in en de remmerij deed voortreffelijk zijn werk. Had ik dat gehad met een goedkope Landsailband dan was ik achterin de VW ID3 beland die voor mij op de rem moest. Ik stond op een halve meter stil van de ID3. Een goede band bewijst zich keer op keer.

Afgelopen vrijdag bij Putten/Nijkerk stond ik stil in de file en ik zag haar aankomen rijden. En toch stond ze niet op tijd stil. De Fiat 500 ramde mij van achteren waardoor ik nu 1850 Euro schade heb. Niet alleen lette ze niet op, ze gleed ook nog eens door op goedkope winterbandjes.

Investeer inderdaad gewoon in goed rubber. Voor ieders veiligheid.

rutgerreinier
Donateur
Donateur

Bericht door rutgerreinier » vr 01 dec, 2023 18:08

:palerolleyes: :palerolleyes: :palerolleyes: :palerolleyes: :palerolleyes: geldt niet alleen voor autobanden

trouwens ik ben zelf dus aan het kijken naar die acoustics van michelin.
Heb nu hankook ventus prime 3, maar heb het idee dat die aardig snel slijten.

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » vr 01 dec, 2023 20:44

Sa93Ve schreef:
ma 27 nov, 2023 22:18
Afgelopen vrijdag bij Putten/Nijkerk stond ik stil in de file en ik zag haar aankomen rijden. En toch stond ze niet op tijd stil. De Fiat 500 ramde mij van achteren waardoor ik nu 1850 Euro schade heb. Niet alleen lette ze niet op, ze gleed ook nog eens door op goedkope winterbandjes.

Landsail doet de naam eer aan… Je zeilt ermee
de weg over.

Hopelijk komt de schade weer netjes in orde.

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » vr 01 dec, 2023 22:42

Ik rijd sinds deze zomer op de asymetric 6 weer een hele verbetering tov de 5 die al top waren.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 04 dec, 2023 2:37

Bummer schreef:
vr 01 dec, 2023 20:44
Landsail doet de naam eer aan… Je zeilt ermee
de weg over.

Hopelijk komt de schade weer netjes in orde.
Hopelijk wel. Moeten met het CED in zee van onze verzekeraar. Die CED staat nou niet bepaald lekker aangeschreven zeg maar.
Gele aero schreef:
vr 01 dec, 2023 22:42
Ik rijd sinds deze zomer op de asymetric 6 weer een hele verbetering tov de 5 die al top waren.
Ik vervang ze volgende keer alle vier waarschijnlijk voor een ander merk. Ik vind de 5 serie niet bepaald lang meegaan qua kilometers. Elk jaar de banden vervangen aan de voorkant en eens per twee jaar de achterkant vind ik persoonlijk niet echt duurzaam Ik verdiep me er tegen die tijd eens in voor een ander merk. Ik rijd overigens ongeveer 30k per jaar.

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » ma 04 dec, 2023 10:12

Moet je ermee in zee, of mag je ook iets anders kiezen naar betaal je dan een eigen bijdrage? Die kaatste keuze heb ik ooit gemaakt om dat ik geen gepruts aan mijn auto wilde.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » ma 04 dec, 2023 13:47

[]
Nee, gebeld met de verzekeraar en de tussenpersoon eruit. CED gaat de expertise niet doen, doet het lokale schadebedrijf in het dorp.
Reden: quote verwijderd

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » ma 04 dec, 2023 14:50

Dat is beter.

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » do 07 dec, 2023 10:44

:offtopic:
Sa93Ve schreef:
ma 04 dec, 2023 13:47
[]
Nee, gebeld met de verzekeraar en de tussenpersoon eruit. CED gaat de expertise niet doen, doet het lokale schadebedrijf in het dorp.
Waar heb je de jouwe verzekerd? Ben zelf aan het kijken naar een verzekering die niet puur op de standaard dagwaarde uitkeert, maar een beetje verder kijkt dan dat.

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 07 dec, 2023 10:49

Henk-Jan schreef:
vr 24 sep, 2021 15:27
Fijn om te zien dat de Continentals het ook goed blijven doen bij 2mm. Niet dat het de bedoeling is om (te) lang door te blijven rijden, maar het geeft wel een goed gevoel dat je kan zien waarvoor je betaalt.

Overigens waren wij van plan om het hele jaar op All Seasons door te blijven rijden, gezien we de winterauto (9-3x) in de warmere maanden amper gebruiken. Tot een setje Inca wielen op een zomerbanden langs kwam en we deze hebben gemonteerd. Direct het verschil gemerkt! De all seasons vond ik boven de 10 graden bij een vlotte rijstijl wat zangerig en ik dacht ook al een jaar dat de stuurinrichting wat speling had. Zomerbanden erop en dat gevoel is als sneeuw voor de zon verdwenen. Auto stuurt opeens snaarstrak en is veel stiller qua afrolgeluid, zowel op de snelweg als op een vlotte bergweg. Ik ga dus tóch maar wisselen elk jaar ...
Kleine update nu we twee jaar verder zijn en een paar weken geleden naar echte winterbanden van Continental gewisseld hebben. Eigenlijk was ik van plan naar Michelin CrossClimate 2 te wisselen, maar deze optie kwam gedurende het jaar voordelig op.

Eerste indruk t.o.v. de Fulda zomerbanden is positief. De Continental winterbanden maken minder lawaai dan gedacht en ik vind ze communicatief (nu ze nog nieuw zijn). Het verbruik lijkt wel een 0.5-1l/100km hoger te liggen, maar dat ligt ten dele aan de lagere temperaturen en gebruik van stoelverwarming t.o.v. de zomer en milde herfst.

Nog niet in de sneeuw gereden, maar dat zal zeker beter zijn dan met de vorige set, Continental All-Seasons die richting de 3-4mm gingen en volgens mij aan de randen minder profiel over hadden dan in het midden. Die vond ik tóch glibberig worden aan het einde van de vorige winter.

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » do 07 dec, 2023 23:39

Bummer schreef:
do 07 dec, 2023 10:44

Waar heb je de jouwe verzekerd? Ben zelf aan het kijken naar een verzekering die niet puur op de standaard dagwaarde uitkeert, maar een beetje verder kijkt dan dat.
VKG. Het is helaas zo dat het CED en Dekra de groteren zijn qua schade-expertise. Het werkt enorm omslachtig bij het CED (2x een uur in de wacht gestaan zonder iemand te spreken) vandaar dat ik direct de verzekeraar gebeld heb. Als je de reviews leest van het CED weet je genoeg. Nu zeg ik niet dat het allemaal waar is maar tekenend is het wel.

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » vr 08 dec, 2023 0:05

Bummer schreef:
do 07 dec, 2023 10:44

Ik ben verzekerd bij Univé (all risk).
Zij keren uit op basis van de vervangingswaarde. En dat is duidelijk meer dan de dagwaarde.

Groet Martin

Sa93Ve
Geregistreerd lid

Bericht door Sa93Ve » vr 08 dec, 2023 10:34

MartinvR schreef:
vr 08 dec, 2023 0:05
Ik ben verzekerd bij Univé (all risk).
Zij keren uit op basis van de vervangingswaarde. En dat is duidelijk meer dan de dagwaarde.

Groet Martin
Unive werkt met het CED en Dekra. Beide partijen zijn niet onafhankelijk van elkaar en spelen onder één hoedje in het belang van de verzekeraar. Is al menig artikel over geschreven. Ook van Unive pluk je niet de vruchten weet ik uit bittere ervaring.

Iemand nog een mooie glijder gemaakt met de zomerbanden vandaag? Hier sneeuwt het een beetje.

MartinvR
Geregistreerd lid

Bericht door MartinvR » vr 08 dec, 2023 11:08

Ik heb goede ervaringen met Univé.

Een jaar of 3 geleden had ik door een kop-staartbotsing veel schade aan mijn 9-3 V6 Aero (2008).
Taxatie gaf €7500 aan.

Ik heb alles laten repareren bij Van Jaarsveld Schade in Culemborg. Rob van Jaarsveld is ook Saab addict en had vroeger een Saab dealerschap in Veenendaal.
Rob heeft bemiddeld in deze zaak met Univé.
Dat heeft waarschijnlijk het balletje de goede kant op laten rollen.

Ps. De schade-expertise is door Van Jaarsveld uitgevoerd. Ik had zelf niets van doen met CED of Dekra.

Groet Martin

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » za 09 dec, 2023 18:07

Dank voor de reacties heren. Ik ga eens rondneuzen in verzekeringsland. Ik maak er liever geen gebruikvan, want bij verzekeringskwesties word je er meestal niet beter van.

Plaats reactie