Demontage zijskirts zonder dat de boutjes breken

1997-2010
Plaats reactie
RedArrow90
Geregistreerd lid

Demontage zijskirts zonder dat de boutjes breken

Bericht door RedArrow90 » do 05 okt, 2023 12:22

Ik wil de sideskirts van onze Saab 9-5 estate uit 2004 vervangen. Op zich niet ingewikkeld, maar toen ik laatst een binnenste wielkuip verving braken de boutjes af. Volgens mij zitten de sideskirts ook met de plastic omhulde boutjes en als die afbreken wordt het lastig de nieuwe weer goed te monteren. Wie heeft tips om dit handig aan te pakken? Ik heb gezocht op internet en lees vooral 'demonteer de bouten', maar niet hoe je voorkomt dat ze breken of wat je moet doen als ze gebroken zijn.

SebastiaanBosma
Geregistreerd lid

Re: Demontage zijskirts zonder dat de boutjes breken

Bericht door SebastiaanBosma » do 05 okt, 2023 13:25

Ik heb het destijds gedaan door met een Dremel de oude kunststof moeren door te slijpen. Hierna pak je ze er zo af, zonder dat de draadstukjes afbreken.
Nieuwe kunststof moeren zijn nog steeds te koop en draai je er zo weer op met een dopje 10.

groet,
Sebastiaan

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » do 05 okt, 2023 13:27

Is niet altijd te voorkomen, maar herhaaldelijk inspuiten met kruipolie is een goed begin. En dan paar dagen herhalen, dus niet na 10 min proberen te demonteren. Vervolgens proberen stukje los, inspuiten, weer vast, en steeds iets verder los. Een deel komt op die manier los. Het deel dat afbreekt zul je moeten vervangen door parkers, popnagels, etc. Of los laten (1 ontbrekend boutje is niet direct een probleem). De draadeinden zitten gelast aan de bodem, dus eenmaal afgebroken doe je er weinig aan. Zijn vaak ernstig verroest, dus niet alles zal te redden zijn. Een andere oplossing is de plastic moeren "opofferen" door ze kapot te knijpen met bijv. een kniptang. Dan moet je wel eerst zorgen voor een handje nieuwe/gebruikte.

RedArrow90
Geregistreerd lid

Bericht door RedArrow90 » vr 06 okt, 2023 13:35

Ik ga voor de optie om de moertjes kapot te knijpen of ze met de dremel te verwijderen. Dan is de kans dat de draadeindjes in takt blijven het grootst. Ik heb gevonden dat de kunstof moertjes verschillen per bouwjaar. Als in dat ze in 2003 zijn overgestapt op een iets ander model. Ik ga ze bestellen en dan kijken hoe het gaat. Bedankt voor de tips.

mba
Geregistreerd lid

Bericht door mba » ma 09 okt, 2023 13:52

Nog een tip: met een fohn of verfbrander (even opletten niet te heet) de plastic moeren verwarmen, worden ze zacht en kun je ze er ook afdraaien. NB probeer ze eerst even iets vaster (nauwelijks) te draaien, dan komen ze los en draai je ze er zo af. Draadeinden blijven zitten. Zo heb ik ze zonder schade er af gekregen en kunnen hergebruiken.

Oosthoek
Donateur
Donateur

Bericht door Oosthoek » ma 09 okt, 2023 14:38

RedArrow90 schreef:
vr 06 okt, 2023 13:35
Ik ga voor de optie om de moertjes kapot te knijpen of ze met de dremel te verwijderen. Dan is de kans dat de draadeindjes in takt blijven het grootst. Ik heb gevonden dat de kunstof moertjes verschillen per bouwjaar. Als in dat ze in 2003 zijn overgestapt op een iets ander model. Ik ga ze bestellen en dan kijken hoe het gaat. Bedankt voor de tips.
Heb je misschien een linkje naar de plek waar je die dingen kunt bestellen? Heb er eens naar gezocht maar lukte mij toen niet.

Plaats reactie