Forse prijsverlaging bij Tesla

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
schuimkraag
Donateur
Donateur

Re: Forse prijsverlaging bij Tesla

Bericht door schuimkraag » wo 06 sep, 2023 7:04

Orphy schreef:
wo 06 sep, 2023 0:17
Ik zou zeggen stap eens uit je comfort zone en ga een stukje rijden in een dikke tesla Ipv alle bekende tegenargumenten maar blijven herhalen.

Als je het een beetje slim doet met laden rij je iedereen het snot voor de ogen weg tegen een fractie van de kosten.

Actieradius is tegenwoordig (veel) meer dan de gemiddelde Saab op lpg en de onderhoudskosten lager.

En laten we vooral de storingsgevoeligheid niet op een weegschaal zetten 😂
+1

Wouter
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Wouter » wo 06 sep, 2023 9:37

Orphy schreef:
wo 06 sep, 2023 0:17
[...] een dikke tesla [...]
Een dikke Tesla is een leuk speeltje en heeft een flinke actieradius, maar is nog altijd niet voor iedereen weggelegd. Dat was vooral een paar jaar terug een feestje met 0% bijtelling. Ik doelde meer op de instapper Model 3. Die kost momenteel 40k en ga voor dat bedrag maar eens shoppen voor een nieuwe (lease)auto. Dat zal je nog tegenvallen. Bij de rationele autokoper komt de Tesla dan al snel op het lijstje te staan.

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Saapie » wo 06 sep, 2023 9:43

Wij hebben net een volvo v60 gekocht, modeljaar 2020. Lang gezocht, en veel merken proefgereden, ook Tesla. Mijn conclusie na de zoektocht is dat tweedehands auto’s van een paar jaar oud en met weinig kms, gewoon heel erg duur zijn. Nog steeds slimmer voor de particulier dan een nieuwe kopen, qua afschrijving, maar koopjes zijn er niet echt in dit segment.

Mijn ervaringen; audi en vag laten staan - erg veel problemen mee, bmw okay, maar erg duur in onderhoud, merc goede koop, prijzig, maar zeer betrouwbaar, en volvo is het goede compromis.

Tweedehands EVs niet aan beginnen. Die eerste generaties ( dus vanaf 2017/18) hebben allemaal hun problemen, ook tesla’s.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 06 sep, 2023 9:59

Prima keuze! Als een oudere EV betaalbaar wordt bij aanschaf ga je zomaar leeg op zaken die niet meer onder garanties vallen..

J.vandermeulen
Donateur
Donateur

Bericht door J.vandermeulen » wo 06 sep, 2023 11:04

Veel rijders hebben niet de keus om zakelijk in een meer dan 10 jaar oude Saab met minimaal 150K op de klok te rijden. Bovendien heb je meer dan een Saab nodig want er is altijd wel wat. Het zijn vaak/altijd kleine dingen maar je bent er wel constant mee bezig.
Als je daarom op zoek gaat naar een nieuwe leuke auto en geen Duits premium spul wilt, is de keuze klein. Een alfa giulia kost meer dan 70K met die idiote bpm in Nederland. Dan snap ik de keuze voor een Tesla heel goed.

KoenB
Geregistreerd lid

Bericht door KoenB » wo 06 sep, 2023 11:17

Saapie schreef:
wo 06 sep, 2023 9:43
Wij hebben net een volvo v60 gekocht, modeljaar 2020. Lang gezocht, en veel merken proefgereden, ook Tesla. Mijn conclusie na de zoektocht is dat tweedehands auto’s van een paar jaar oud en met weinig kms, gewoon heel erg duur zijn.
Goede keuze! Ik heb vorig jaar voor eenzelfde tweedehands V60 gekozen, maar dan modeljaar 2019. Geen dag spijt van. Eveneens een aantal elektrische auto's overwogen, maar kwam tot de conclusie dat een ex-lease benzine met 48-60 maanden aan afschrijving gewoon nèt wat meer waarde voor het geld biedt dan een jongere elektrische. Al blijft het allemaal erg duur natuurlijk in vergelijking met een 10-20 jaar oude Saab...

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » wo 06 sep, 2023 12:16

Wouter schreef:
wo 06 sep, 2023 9:37
Een dikke Tesla is een leuk speeltje en heeft een flinke actieradius, maar is nog altijd niet voor iedereen weggelegd. Dat was vooral een paar jaar terug een feestje met 0% bijtelling. Ik doelde meer op de instapper Model 3. Die kost momenteel 40k en ga voor dat bedrag maar eens shoppen voor een nieuwe (lease)auto. Dat zal je nog tegenvallen. Bij de rationele autokoper komt de Tesla dan al snel op het lijstje te staan.
Het feit dat de Model 3 en Y wereldwijd goed verkopen betekent dat ze competitief zijn (m.a.w. aantrekkelijk voor de consument). Natuurlijk staat het iedereen vrij het niets te vinden, maar ik ken een paar mensen in NL en CH die doodgewone Model 3's of Y's nieuw gekocht hebben omdat je voor het geld een fijne auto krijgt met bescheiden gebruikskosten t.o.v. een benzine/diesel als je bovengemiddeld veel rijdt. Natuurlijk moet je dan ook thuis kunnen laden, maar als je dat kan is het een rationele beslissing.

Prijsverlagingen zie ik in deze context dan ook niet als een zwaktegebod omdat het product niet zou verkopen, maar een strategische keuze van Tesla om marktterrein te winnen, nu ze een significante voorsprong hebben in de variable productiekosten. Ze drukken anderen zo eenvoudig de markt uit en kunnen hun productiecapaciteit benutten.

verde900
Donateur
Donateur

Bericht door verde900 » wo 06 sep, 2023 12:49

De nu nog geldende financiële voordelen verdwijnen successievelijk, er komt een vrij substantiële mrb aan.
Electriciteit is hier "langs de weg" relatief kostbaar met 55ct/kWh, Noorwegen doet het met 6ct/kWh en een veel betere laadinfrastrictuur veel beter.
Het nieuwe nu omarm ik voorlopig nog niet met veel te veel Chinese aanbieders

Raggare
Geregistreerd lid

Bericht door Raggare » wo 06 sep, 2023 13:29

Er zijn ook mensen die iets rijden omdat ze dat leuk vinden en niet omdat dat allemaal financiële voordelen oplevert.
Ik heb een 35 jaar in diverse Saabs gereden. Omdat ik dat leuk vind/vond en zeker niet omdat het financieel verstandig is. Integendeel.
Nu heb ik sinds 2 weken een E-UP naast mijn gewone UP.
Is de e-UP een verstandige keuze voor mij financieel gezien? Ik heb geen idee. Ik heb niet eens zonnepanelen om "gratis" te laden.
Wel weet ik dat het voor ons en het dagelijks gebruik een ideale auto is.
En daarnaast vinden mijn vriendin en ik dat het heerlijk zoeven is in alle rust. En dan is dit nog maar een relatief eenvoudig modelletje.

schuimkraag
Donateur
Donateur

Bericht door schuimkraag » do 07 sep, 2023 11:46

[q]

Ik rij na een aantal Saab's nu ook electrisch,gewoon omdat ik na een proefrit met de Cupra Born gewoon verkocht was.
Nu een jaar en 30.000 km verder helemaal happy met de Born,zelfs de vakantie-rit naar het Gardameer was helemaal top.
Reden: onnodige quote

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » do 07 sep, 2023 13:26

De enigste electrische wagen die mij interessant lijkt, is een Tesla van vóór 2016, en dan tweedehands gekocht via een particulier en niet rechtstreeks van Tesla zelf.
Dan heb je bij deze auto's de levenslange gratis-laad-garantie bij de tesla laadstations.
Bij deze auto's loont het dan misschien ook om deze te restaureren (indien nodig) en het complete accupakket te vernieuwen.
https://www.autovisie.nl/occasions/goed ... -occasion/

Henk-Jan
Donateur
Donateur

Bericht door Henk-Jan » do 07 sep, 2023 15:14

Natuurlijk is gratis laden leuk, maar hoe relevant is het als je niet toevallig zo'n supercharger om de hoek hebt staan (en je bijvoorbeeld thuis of om de hoek kan laden)? Hoeveel scheelt het dan nog per jaar aan kosten?

Om even bij Tesla te blijven, heb ik dan liever voor 42-50 duizend Euro een gloednieuwe Model 3 dan voor 25-30 duizend Euro een 7-9 jaar oude Model S met 3 ton of meer op de klok.

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » vr 08 sep, 2023 8:31

Henk-Jan schreef:
do 07 sep, 2023 15:14
heb ik dan liever voor 42-50 duizend Euro een gloednieuwe Model 3 dan voor 25-30 duizend Euro een 7-9 jaar oude Model S.
Dan heb ik liever voor 80-90 duizend een gloednieuwe Audi e-Tron GT dan voor 42-50 duizend een simpele Model 3.

(Tja, als we toch het budget mogen verdubbelen steeds :D )

Super72
Geregistreerd lid

Bericht door Super72 » vr 08 sep, 2023 9:28

Fredje65 schreef:
di 05 sep, 2023 21:04
Je praat blijkbaar recensies van 4 jaar geleden na voor wat betreft de bouwkwaliteit. Ze zijn erg goed en degelijk gebouwd tegenwoordig.
Dat je iets tegen Tesla hebt is prima en je bent niet de enige. Maar probeer wel enigszins objectief te blijven.
Eens. En dan mag je 'blijkbaar' ook nog weglaten.
verde900 schreef:
di 05 sep, 2023 17:06
Met oa belachelijk dure onderdelen, idem accupack
Belachelijk duur accupack? Wat een raar argument. Het accupakket gaat waarschijnlijk langer mee dan de auto zelf (geldt voor iedere EV's, overigens, storingen daargelaten) en hoef je nooit te vervangen, en verliest véél minder snel capaciteit dan zelfs de grootste optimist tien jaar geleden durfde te voorspellen, zo is uit talloze onafhankelijke onderzoeken inmiddels wel gebleken.

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door theun » vr 08 sep, 2023 12:00

Ik zal wel op wat tenen gaan staan…

Maar ik vind Tesla het meest een waardige opvolger voor een Saab. Slim concept, ijzersterke merkidentiteit, heel slim laad-netwerk opgezet, vooruitstrevend en gedurfd (ik vind de X afschuwelijk… maar toch).

Had Saab nog bestaan dan had het in veel opzichten op het huidige Tesla gekeken..

(Dit betreft een mening hè!!!)

Plaats reactie