aux in vraagje

1997-2010
Plaats reactie
Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

aux in vraagje

Bericht door Guido900T » do 10 aug, 2023 16:53

Hallo Forummers,

Ik tob al een tijdje over een aux-in aansluiting en werk nu met een fm transmitter om DAB+ en muziek te streamen van mijn telefoon. Storingsgevoelig geheel. Maar een SAAB aux-in kabel is me veel te duur. € 181,- voor een kabeltje vind ik buitenproportioneel en gaat me te ver.

Na wat spitwerk hier op het forum belandde ik uiteindelijk bij Ali uit het verre oosten en vond ik dit kabeltje:

https://nl.aliexpress.com/item/32946260 ... h%21NL%210

Een simpel kabeltje dat je achter op je head unit aansluit op de ingang van je CD wisselaar en de jackplug gaat dan je telefoon of een ander apparaat in. Op die manier kan ik gewoon het originele systeem blijven gebruiken. Zou mooi zijn. Ik ga alleen de CD wisselaar missen.

Iemand ervaring met dit kabeltje? Gaat dit passen? Op Ali staat dat het geen originele kabel is en dat ie misschien niet herkend wordt. Kan me eigenlijk niet voorstellen. Een kabel is een kabel toch? Source op cd wisselaar zetten en gaan met die banaan toch? Of moet de head unit het aangesloten apparaat ook nog herkennen? Cd wisselaar afmelden? Iets anders aanmelden?

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: aux in vraagje

Bericht door reiernumans » do 10 aug, 2023 19:49

Guido900T schreef:
do 10 aug, 2023 16:53
Iemand ervaring met dit kabeltje?
Nee
Guido900T schreef:
Gaat dit passen?
Nee
Guido900T schreef:
Een kabel is een kabel toch?
In het geval van wat je probeert te doen; nee.

Zonder heel lomp/lullig over te willen komen; als het echt zo simpel was hadden we dit zo'n 25 jaar geleden ook al uitgevonden. De radio communiceert via CANbus met de CD-wisselaar, die bron is nieteens beschikbaar als de radio niet via CANbus te horen krijgt dat er een CD wisselaar aanwezig is die iets wil afspelen.

Die aux-kabel die jij te duur vindt is dan ook geen simpele auxkabel, maar een module die de radio laat denken dat er een CD-wisselaar aanwezig is en je de mogelijkheid geeft iets anders op die ingang aan te sluiten. Het ontwikkelen van die module is waar je voor betaalt, niet het kabeltje dat eraan zit.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » do 10 aug, 2023 20:20

Je kan maar beter duidelijk zijn :lol: Ik las ergens op het forum dat een vergelijkbaar (in dat geval bluetooth) kabeltje van deze fabrikant het wel deed maar alleen een foutmelding gaf op de display. Enfin, ik had hem al besteld maar zeer waarschijnlijk weggegooid geld dus. Dank voor je antwoord.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » za 12 aug, 2023 17:01

Ik heb in de eerste post te weinig info verstrekt omdat ik toen nog niet goed genoeg was ingelezen. Excuus.

Ik heb een 9-5 uit 2003 met Kenwood en navigatiescherm. De cd wisselaar van een 9-5 van vóór 2005 behoeft niet te worden getrouwd met de tech2, dus deze is nog niet verknoopt met de Canbus ben ik inmiddels achter.

Theoretisch zou je dus gewoon een aux- in kabeltje moeten kunnen aansluiten op de wisselaaringang van de headunit en dan zou het moeten werken.

De cd wisselaar van de 9-5 van ná 2005/2006 is wel verknoopt met het systeem, dus daar zou je wel een Saab aux-in, nieuwe headunit of andere ingewikkelde oplossing voor moeten bedenken.

We gaan het zien! :O:

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 25 aug, 2023 22:50

Kabeltje van Ali is binnen en doet het. Geluid is ook prima!

Gårdarket
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Gårdarket » vr 25 aug, 2023 23:06

Is er geen Bluetooth mogelijkheid in plaats van aux? Dat is nog vele malen makkelijker, dan hoef je ook nooit meer een kabeltje in te pluggen.
Hier hebben ze veel, helaas niet voor Saab, wel universeel: https://www.carinterface.nl/
Ik heb er wel eens wat gekocht, werkt perfect.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » vr 25 aug, 2023 23:49

dank, ja, Op Ali hebben ze ook wel een bluetooth set met de voor mij geschikte kenwoodstekker maar ik heb bewust voor een kabel gekozen.. ik heb de bluetooth van mijn telefoon namelijk nodig voor mijn al ingebouwde nokia carkit.

Edit: bij nader inzien heb ik het misschien toch niet helemaal goed doordacht. Ik wil een tablet gebruiken voor mijn navigatie en muziek. met bluetooth kan dat natuurlijk prima op de aux in. Daarnaast kan ik dan de de bluetooth van mijn telefoon gebuiken gebruiken voor op de carkit. :wow:

Plaats reactie