Elektrisch rijden
-
schuimkraag
- Donateur

Re: Elektrisch rijden
Ik heb er meerdere,maar die van E-flux gebruik ik zelf t meest.rosalietideman89 schreef: ↑vr 19 mei, 2023 11:41Hoi mede-SAABliefhebbers/elektrische rijders!
Ik haal binnenkort mijn nieuwe auto op en ik zat te denken aan een laadpas. Ik zit namelijk veel met bonnetjes van het tanken te klooien en ben toe aan een verandering. Ik had meerdere artikelen over de beste laadpas gelezen en heb steeds meer de neiging gekregen om er eentje aan te schaffen. In dit gelezen artikel https://top-x.nl/beste-laadpas/ vond ik een paar opties, alleen ben ik er zelf nog niet over uit. Is dit artikel een beetje betrouwbaar of hebben jullie enige tips voor een laadpas? Ik hoor het graag.![]()
Groetjes,
Rosalie
-
Tjøørd
- Donateur (6x)

Je dacht "ik informeer eens op het forum van dat failliete merk dat nog nooit een elektrische auto op de markt heeft gebracht"?? Ik gok dat er betere plekken zijn om die vraag te stellenrosalietideman89 schreef: ↑vr 19 mei, 2023 11:41Hoi mede-SAABliefhebbers/elektrische rijders!
Ik haal binnenkort mijn nieuwe auto op en ik zat te denken aan een laadpas. Ik zit namelijk veel met bonnetjes van het tanken te klooien en ben toe aan een verandering. Ik had meerdere artikelen over de beste laadpas gelezen en heb steeds meer de neiging gekregen om er eentje aan te schaffen. In dit gelezen artikel https://top-x.nl/beste-laadpas/ vond ik een paar opties, alleen ben ik er zelf nog niet over uit. Is dit artikel een beetje betrouwbaar of hebben jullie enige tips voor een laadpas? Ik hoor het graag.![]()
Groetjes,
Rosalie
-
jelger
- Geregistreerd lid
Met de extase over "Emily" - die nu vast en zeker in productie gaat
- zijn velen nu als een blad aan een boom om over elektrisch rijden. Jarenlang ging het hier over Tesla en wat een pruts- (of fop)bedrijf het is, waarvan al tientallen keren het einde op korte termijn werd voorspeld. Dit weekend in de krant een mooie reportage
"Na een bezoekje in de Tesla-fabriek blijkt: het bedrijf heeft de auto-industrie binnen één decennium op afstand gezet"
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/28/bi ... n-a4170757
Gelukkig is hier nog genoeg kennis over Saab.
"Na een bezoekje in de Tesla-fabriek blijkt: het bedrijf heeft de auto-industrie binnen één decennium op afstand gezet"
https://www.nrc.nl/nieuws/2023/07/28/bi ... n-a4170757
-
RoelandV
- Geregistreerd lid
Volkswagen kampt met een veel te grote voorraad Volkswagen ID-3, ID-4 en ID-5.
Volgens de radiocommercial is er een simpele kortingsregeking. De korting is het ID-cijfer x € 1.000.
In werkelijkheid is men aan het stunten en zijn de kortingen veel hoger:
https://www.volkswagen.nl/stocklocator#/
Volgens de radiocommercial is er een simpele kortingsregeking. De korting is het ID-cijfer x € 1.000.
In werkelijkheid is men aan het stunten en zijn de kortingen veel hoger:
https://www.volkswagen.nl/stocklocator#/
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Ik rij oud en lpg. De dagelijkse 660k en de 2e 400k op de teller en ja dat is ook een spot om te doen.jelger schreef: ↑zo 30 jul, 2023 11:55Met de extase over "Emily" - die nu vast en zeker in productie gaat- zijn velen nu als een blad aan een boom om over elektrisch rijden. Jarenlang ging het hier over Tesla en wat een pruts- (of fop)bedrijf het is
Woon zeer groot, maar wel met 0 op de meter, (zelf geregeld).
En voor de hobby een aantal leuke saabjes voor erbij.
Ben niet zo van de EV als ik al die verhalen van mijn pakweg 40 collega’s (verplicht EV rijden) zo hoor. Ze hebben nul kosten, verdienen soms nog aan het thuislanden, maar het oplaadsyndroom en de bereikbaarheidsangst wil maar niet weg.
Er zijn er een stel met een leuke 2e auto voor erbij waarmee ze op vakantie gaan, of ze gaan vliegen .
Die hoor je minder klagen, ( lekker praten als je het goed genoeg hebt).
Maar even terug op jouw quote,
Nee; ik ben niet zo van de EV
Ja; ik wordt helemaal positief van het zien en lezen over de “Emily” en in vergelijking met een tesla lijkt mij die laatste gewoon een plastic hok.
Zou ik er 1 kopen? misschien wel, maar nooit nieuw en ik zou er denk ik direct een saab badge opplakken
Hou ik er een benzine auto voor erbij, ja dat zeker.
Zeker een T16, al was het alleen maar voor het stationeer geluid
Zag gisteren een bericht over het verdwijnen van het MRB voordeel en de daarbij het ongunstige hoge gewicht (maakt de leaserijders geen zak uit, baas betaald).
Zag gisteren een bericht over het moeilijker afslepen bij defect
Zag gisteren een bericht over grotere schade’s door grotere gewicht
Zag ook iets met een boot de afgelopen week.
Ben benieuwd hoe lang het nog duurt voor parkeerverbod in ondergrondse parkeer garage’s
Natuurlijk alles kan in de brand, alleen het blussen lijkt mij daar lastig , dus gaat de gemakkelijkste weg gaat gewoon worden. Parkeren EV niet toegestaan
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Eens, de enige wat in je lijstje nog ontbreekt is meer slijtage aan het wegdek, als gevolg van gewicht. En extra belasting op het milieu door het verruilen van uitstoot van plaats en het toevoegen van milieuvervuiling door de vele schaarse metalen die gewonnen moeten worden.
Natuurlijk is het leuk dat er een Emily uit as van de SAABfabriek rijst, maar het had beter een hybride of een waterstofauto mogen zijn, wat mij betreft. EV is voor mij eens køt=altijd køt. Om het even om het merk.
Ik vraag me af of vanwege de brandende EV's bij Schiermonnikoog de veerbootmaatschappijen in de nabije toekomst de EV's gaan weigeren. Dat lijkt me wel een goed plan.
Natuurlijk is het leuk dat er een Emily uit as van de SAABfabriek rijst, maar het had beter een hybride of een waterstofauto mogen zijn, wat mij betreft. EV is voor mij eens køt=altijd køt. Om het even om het merk.
Ik vraag me af of vanwege de brandende EV's bij Schiermonnikoog de veerbootmaatschappijen in de nabije toekomst de EV's gaan weigeren. Dat lijkt me wel een goed plan.
-
Blacky Turbo S
- Geregistreerd lid
Over het wegdek maak ik me nou niet zo'n zorgen.
Wat weegt zo'n ding? 2 ton plus een beetje?, Dan heb je het over zeg 1.2 ton aslast, als ik het ruim neem. Goed maken we er 1.5 ton aslast van.
Een gemiddelde NL vrachtwagen doet max 10.5-11 ton aslast, en een mobiele hijskraan 12 ton...
Niet dat ik een fan van EV ben. Zie meer toekomst in waterstof. Misschien energie verslindend om te maken, maar gebruik daar dan het overtollige stroom gedurende daluren voor of zo.
Wat weegt zo'n ding? 2 ton plus een beetje?, Dan heb je het over zeg 1.2 ton aslast, als ik het ruim neem. Goed maken we er 1.5 ton aslast van.
Een gemiddelde NL vrachtwagen doet max 10.5-11 ton aslast, en een mobiele hijskraan 12 ton...
Niet dat ik een fan van EV ben. Zie meer toekomst in waterstof. Misschien energie verslindend om te maken, maar gebruik daar dan het overtollige stroom gedurende daluren voor of zo.
-
phanot
- Donateur (2x)

Er wordt altijd met het argument geschermd dat waterstof energieverslindend is om aan te maken. Daarbij wordt er altijd vanuit gegaan dat wij binnen Nederland deze waterstof zelf moeten produceren met windmolens en zonnepanelen.Blacky Turbo S schreef: ↑zo 06 aug, 2023 13:47
Aardolie hebben wijzelf ook nog nooit opgeboord in NL
Waterstof geproduceerd in de warme en zonrijke arme Afrikaanse landen zou deze landen ook een toekomst geven.
Waterstof onder de vorm van e-fuels in benzinestations of waterstofpasta lijkt mij het enige wat echt toekomst zal hebben op lange termijn.
https://www.tagesschau.de/wirtschaft/te ... u-101.html
https://www.pnoconsultants.com/de/neuig ... -alliance/
https://www.change.inc/energie/watersto ... kers-35583
-
turbopilot
- Donateur (7x)

Ik woon buitenaf, voor de deur ligt een klinkerweg en ik verbaas mij er eigenlijk altijd over hoeveel geluid een voorbijkomende tesla produceert.Orphy schreef: ↑zo 06 aug, 2023 13:10Met het wegdek argument heb je mijn ogen geopend!
Overigens heeft iemand al eens een setje nieuwe banden moeten kopen voor een grotere Tesla
-
turbopilot
- Donateur (7x)

$$$ £££ €€€
Ben wel eens benieuwd wat er afgetikt moest worden
Ik hoor van die verhalen dat ze speciaal moeten zijn ivm zwaardere uitvoering
Ben wel eens benieuwd wat er afgetikt moest worden
Ik hoor van die verhalen dat ze speciaal moeten zijn ivm zwaardere uitvoering
-
ReinO
- Donateur (2x)

De meeste ev s schijnen gekocht te worden vanwege de financiele voordelen (bron autovisie?) dus ben benieuwd hoe
dat gaat wanneer de bijtelling start. Idem voor de 2e handsmarkt: ik las dat een accupakket vervangen tussen de
20.000 en 60.000 euro kost.... . Dat zal allemaal wel net buiten de garantieperiode aan de orde zijn dus hoe ga je
dat finacieren met eigen geld?
En hoe doen we de vakanties straks? Een kennis ruilt 3 keer per jaar zijn tesla om op vakantie te kunnen en de res
stressvrij te kunnen maken. Iemand anders is tegenwoordig 12 uur onderweg omdat ie onderweg moet
laden en blij is als ie voor paal staat. Hij overweegt met vervroegd pensioen te gaan.
Nog los van alle caravanbezitters: hoe nemen we straks onze sleurhut mee naar Noord Italie?
Hoe dan ook hier ontbreken de financiele middelen voor een ev sowieso en de 9-5 sleurt de hut nog
wel een tijdje.
By the way: onderhoud aan het wegdek is berekend op het aantal kilo s dat er over heen gaat. Gemiddeld voor'
een auto zal dat dus een stuk zwaarder worden maar we gaan ongetwijfeld minder rijden en vliegen toch?
dat gaat wanneer de bijtelling start. Idem voor de 2e handsmarkt: ik las dat een accupakket vervangen tussen de
20.000 en 60.000 euro kost.... . Dat zal allemaal wel net buiten de garantieperiode aan de orde zijn dus hoe ga je
dat finacieren met eigen geld?
En hoe doen we de vakanties straks? Een kennis ruilt 3 keer per jaar zijn tesla om op vakantie te kunnen en de res
stressvrij te kunnen maken. Iemand anders is tegenwoordig 12 uur onderweg omdat ie onderweg moet
laden en blij is als ie voor paal staat. Hij overweegt met vervroegd pensioen te gaan.
Nog los van alle caravanbezitters: hoe nemen we straks onze sleurhut mee naar Noord Italie?
Hoe dan ook hier ontbreken de financiele middelen voor een ev sowieso en de 9-5 sleurt de hut nog
wel een tijdje.
By the way: onderhoud aan het wegdek is berekend op het aantal kilo s dat er over heen gaat. Gemiddeld voor'
een auto zal dat dus een stuk zwaarder worden maar we gaan ongetwijfeld minder rijden en vliegen toch?
-
Steve-O
- Donateur (8x)

Ah, iemand die het snapt. Het gaat inderdaad niet om de belasting van een enkele auto ten opzichte van een andere auto of vrachtauto op enig moment, het gaat over de cumulatieve belasting van een stuk wegdek. Het gemiddelde gaat omhoog, daarmee de slijtage en daarmee wordt het onderhoudsinterval verkort en gaan de kosten omhoog. Tegelijkertijd stijgt de vervuiling van lucht en land door de toename van asfalt en rubberdeeltjes in de lucht en waar het ook maar neer mag slaan.
Ik geloof dat er tegelijkertijd sprake is van een toename van transport per vrachtwagens en grote bestelbussen door de toename van bestellingen per internet. Dat komt er dus ook nog bij. Ik ken geen cijfers over verminderd gebruik van personenauto's voor woon-werkverkeer en inkopen doen. Als die er zijn, kun je daarmee de balans een stukje herstellen, maar niet terug naar voorheen.
Het is zinvoller om de 35 Miljard euro die de afgetreden regering voor milieudoeleinden heeft toegekend, voor onderhoud aan wegen uit te geven dan aan nieuwe windmolens en de uitkoop of onteigening van boeren. Vattenfall heeft de stekker er in de Noordzee vanwege de veel te hoge kosten al uitgetrokken, maar die 35 Miljard was daar niet voor bedoeld.
Wie deze redenering niet snap doet er goed aan de lezing van Konstantin Kisin aan het Britse Parlement eens aan te horen. Dan valt misschien het kwartje. https://www.youtube.com/watch?v=zJdqJu-6ZPo
Voor wie de tijd niet heeft of de moeite niet wil nemen, hier een samenvatting:
-----------------------------------------------------------------------
De groei van economiën van landen als bijvoorbeeld China en India maakt de uitstootbesparingen van landen als voorbeeld de UK, compleet verwaarloosbaar. Maar hetzelfde geldt voor de uitstoot van veel andere Europese landen en landen waar de welvaart als 1e of 2e wereldland kan worden aangemerkt.
Waar mensen geen toilet en stromend water hebben en in armoede leven, is de groei en ontwikkeling onmogelijk te stoppen, om de simpele reden dat zij ook hun levensstandaard naar die van ons willen verheffen.
En met het verhuizen van onze inkoop en productie naar die landen, versnellen we dat proces. Iets wat vanwege winstbejag van bedrijven in welvaartstaten ook niet te stoppen is. Sterker nog, onderweg naar onze onhaalbare doelstellingen, roven we landen met een achtergestelde verder leeg, ten koste van de gezondheid van mensen en het NBP aldaar.
We houden onszelf voor de gek, terwijl we ons eigen nest - en op termijn die in de rest van de wereld, met o.a. de EV in meerderlei opzichten - meer aan het vervuilen zijn in plaats van minder. We moeten eenvoudigweg een andere oplossing vinden om minder of minder vieze uitstoot te genereren.
Ik geloof dat er tegelijkertijd sprake is van een toename van transport per vrachtwagens en grote bestelbussen door de toename van bestellingen per internet. Dat komt er dus ook nog bij. Ik ken geen cijfers over verminderd gebruik van personenauto's voor woon-werkverkeer en inkopen doen. Als die er zijn, kun je daarmee de balans een stukje herstellen, maar niet terug naar voorheen.
Het is zinvoller om de 35 Miljard euro die de afgetreden regering voor milieudoeleinden heeft toegekend, voor onderhoud aan wegen uit te geven dan aan nieuwe windmolens en de uitkoop of onteigening van boeren. Vattenfall heeft de stekker er in de Noordzee vanwege de veel te hoge kosten al uitgetrokken, maar die 35 Miljard was daar niet voor bedoeld.
Wie deze redenering niet snap doet er goed aan de lezing van Konstantin Kisin aan het Britse Parlement eens aan te horen. Dan valt misschien het kwartje. https://www.youtube.com/watch?v=zJdqJu-6ZPo
Voor wie de tijd niet heeft of de moeite niet wil nemen, hier een samenvatting:
De groei van economiën van landen als bijvoorbeeld China en India maakt de uitstootbesparingen van landen als voorbeeld de UK, compleet verwaarloosbaar. Maar hetzelfde geldt voor de uitstoot van veel andere Europese landen en landen waar de welvaart als 1e of 2e wereldland kan worden aangemerkt.
Waar mensen geen toilet en stromend water hebben en in armoede leven, is de groei en ontwikkeling onmogelijk te stoppen, om de simpele reden dat zij ook hun levensstandaard naar die van ons willen verheffen.
En met het verhuizen van onze inkoop en productie naar die landen, versnellen we dat proces. Iets wat vanwege winstbejag van bedrijven in welvaartstaten ook niet te stoppen is. Sterker nog, onderweg naar onze onhaalbare doelstellingen, roven we landen met een achtergestelde verder leeg, ten koste van de gezondheid van mensen en het NBP aldaar.
We houden onszelf voor de gek, terwijl we ons eigen nest - en op termijn die in de rest van de wereld, met o.a. de EV in meerderlei opzichten - meer aan het vervuilen zijn in plaats van minder. We moeten eenvoudigweg een andere oplossing vinden om minder of minder vieze uitstoot te genereren.