Ruitenwisser interval werkt niet

1997-2010
Plaats reactie
Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Ruitenwisser interval werkt niet

Bericht door Koppelbaas » wo 01 mar, 2023 19:08

Ik rij nu al een tijdje rond met ruitenwissers waarvan de interval-stand het niet doet; evenals ik de voorruit sproeier gebruik, dan doet de ruitenwisser het ook niet. De gewone stand en de versnelde stand doen het wel. Door de garage (Van Leenen) naar laten kijken, maar die komen er (ook) niet uit. Wie weet een oplossing?
Al geprobeerd:
- relais vervangen (zowel onder motorkop als onder stuurwiel)
- ruitenwisser motor vervangen
- ruitenwisser mechanisme nagekeken
- bedieningshandel aan stuurwiel vervangen.

Geen interval-stand is natuurlijk mee te leven, maar zou mooi zijn als het weer werkt. :D
Saab 9-5 MY01 overigens

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: Ruitenwisser interval werkt niet

Bericht door Koppelbaas » vr 10 mar, 2023 17:54

Niemand een idee? :-(

PeterJanssen
Donateur
Donateur

Bericht door PeterJanssen » vr 10 mar, 2023 19:25

Al een keertje uit laten lezen? :O:

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » zo 12 mar, 2023 10:48

.... het lijkt er op dat de DICE het signaal van de ruitenwis,interval en eventueel regensensor niet doorgeeft of ontvangt ... misschien zijn er nog andere storingen ... heel belangrijk is dat alle de massa-aansluitingen in orde zijn, dus vast en niet gecorrodeerd ... als er meer storingen zijn bv airco, verlichting enz dan mogelijk DICE defect ...
.... er zijn na de DICE nog twee verbindingsstekkers naar de wissers ...

De ruitensproeiers werken wel, staan niet via de DICE geschakeld ..

Ik stuur je een link met info https://saabwisonline.com/ .. zoeken op type jaartal enz ...

succes John

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » di 14 mar, 2023 15:25

Bedankt John, verder zijn er geen storingen dus gelukkig, alleen de interval-stand van de ruitenwisser.
Weet je waar ik de massa-aansluiting van de DICE en verbinding met de ruitenwisser kan vinden?

Bedankt voor het meedenken...

Gele aero
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Gele aero » di 14 mar, 2023 17:14

Johnssons adviezen kloppen meestal altijd, dus daar kun je wel mee verder denk ik zo.
heb je de sensor ook al geinspecteerd? Als die geen signaal doorgeeft dat er regen op het ruit zit, doe de interval ook niets volgens mij. En heb je onlangs je wisserbladen vervangen? Kan me namelijk herinneren dat er wel eens wat rijders zijn geweest waar het ook niet werkte en dit kwam door te korte (of te lange, even zoeken op het forum) wisserbladen.

johnssons
Geregistreerd lid

Bericht door johnssons » di 14 mar, 2023 17:15

... jazeker .... links onder het dashbord , achter de zekeringhouder.. vanaf de DICE de kabelboom zoeken, draad , volgen en meten ... enz enz .. klusje voor ervaren monteur met tech2 ervaring en doorzetter...

Maar ... als ik naar het schema kijk .. moet er op relais 83. op aansluiting 2 een stuursignaal komen vanuit de DICE ... is het relais vernieuwd .. check even of er geen pennetje weggedrukt is ..

https://saabwisonline.com/images/9600/img-e2/e2vr1.jpg

Je kunt met een tech2 de DICE checken, bij wisselen enz moet ook de tech2 gebruikt worden.

Succes John

Koppelbaas
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Koppelbaas » di 14 mar, 2023 17:49

Dank John, :bow: ik reken mezelf zeker niet tot een ervaren monteur maar ga sowieso de pinnetjes van het relais checken.
(en ruitenwisserbladen zijn niet recent vervangen).

Plaats reactie