Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
jelger
Geregistreerd lid

Re: Wat wordt het - Elektrisch rijden of Waterstof?

Bericht door jelger » wo 07 dec, 2022 16:25

Nee, het is van tweeën een. Wij in ons kleine landje kunnen prima zonder grote jongens ons ding doen, en die grote jongens doen ook mee. Ja, zij het schoorvoetend maar ze zijn ook om. De missie is niet onze taak af te zwakken maar de grote jongens verder aan te sporen.

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Steve-O » wo 07 dec, 2022 19:49

Taken hoef je niet af te zwakken, maar wel zinvol inrichten. Collateral damage kunnen we ons niet permitteren. Dus eerst de situatie op de kruising analyseren, kijken wie voorang heeft, je SAAB in de goeie versnelling zetten, wachten tot het groen is en dan pas gas geven.

Je moet niet aansporen wat fout is, alleen wat goed is.

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » wo 07 dec, 2022 22:10

Ik heb het hele topic niet door geakkerd maar je kunt ook elektrisch rijden met waterstof en brandstofcellen. Dat lijkt me in tegenstelling tot die elektrische accu-stekkerauto's wel positief (en de toekomst van elektrisch rijden). Gewoon tanken, ongeveer zelfde actieradius als benzine en niet die zware accutroepbelasting voor het milieu. Waterstof kun je maken met zonne- energie of met aardgas.

Simpel uitgelegd bij de ANWB: https://www.anwb.nl/auto/elektrisch-rij ... -werkt-het

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » wo 07 dec, 2022 22:24

Zijn we in Slochteren weer de #@$ 😂

Guido900T
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Guido900T » wo 07 dec, 2022 22:37

Orphy schreef:
wo 07 dec, 2022 22:24
Zijn we in Slochteren weer de #@$ 😂
hehe :-) ik zit het topic door te nemen, maar er zijn inmiddels ook al weer andere mogelijkheden heb ik begrepen.

Ik ben het verder ook wel eens met Steve O: er wordt klakkeloos (enorm veel) natuur geslacht op het offerblok van de energietransitie.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » vr 09 dec, 2022 14:46

kostenvergelijking: oprijden benzineauto to EV.
Elke kilometer loopt een nieuwe e-auto dus 166 gram CO2 in op zijn fossiele tegenvoeter. Maar de e-auto begint zijn leven met een ‘klimaatschuld’ van ongeveer elf ton. Een snelle rekensom leert dat vanaf 66 duizend kilometer het verschil is ingelopen, als we de CO2-uitstoot voor de productie van de bestaande gezinswagen buiten het klimaathuishoudboekje laten.
Ook niet berekend in de uitstoot:
- aanleg kabels overal
- laadpalen plaatsen en onderhouden

Wij rijden nog geen 7000 per jaar ...... ok, en geen geld voor een ev ook:)

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » vr 09 dec, 2022 20:16

Wacht ik koop een tesla van 2200 kg
kan ook lekker snel optrekken.
En dan met een setje 22 banden, goed voor het milieu

Ik woon buitenaf (lees best wel stil) en ik verbaas mij er altijd over hoeveel lawaai aan rolgeluid die dingen produceren als ze langs komen.

Ben benieuwd wat er gaat gebeuren als deze winter hier en daar de stroom uit gaan vallen.
Een Laadverbod zoals waar ze in Zwitserland naar toe willen.

Overigens ik heb een vracht aan PV op mijn dak, vol op het zuiden zonder schaduw, maar de laatste 2 weken was er nagenoeg geen opbrengst.
Dus ook niet bij al die grote zonneparken :wink:

Die EV jongens lopen nu al zeker 2 weken grijs te tanken.

Wat doet de gemiddelde EV met dit weer 20-25 kWh per 100 km?

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » zo 11 dec, 2022 13:59

turbopilot schreef:
vr 09 dec, 2022 20:16
Wacht ik koop een tesla van 2200 kg
Dat is nu echt vloeken in de kerk. Bouw gewoon je polyester Sonett om! EV in stijl :idea:

phanot
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door phanot » zo 11 dec, 2022 14:28

Net zoals in de jaren 70 en 80 alle initiatieven rond electrisch rijden (ja, die waren er) in de kiem gesmoord werden, worden nu alle niet electrische alternatieven doodgezwegen, zoals bijvoorbeeld waterstof verbrandingsmotoren (anders als de brandstofcelvariant) en persluchtmotoren. Bij laatste twee zouden bestaande benzinemotoren omgebouwd kunnen worden, zodat de nu naar schatting 1,2 miljard brandstofauto's wereldwijd niet eerst door de schredder moet en weer door nieuwe voertuigen vervangen moeten worden.
Alle verschillende technieken gelijke politieke kansen geven, kan alleen maar voordelig werken.
https://detransformisten.be/artikel/rijden-op-perslucht
Mijn persoonlijke voorkeur gaat naar een of andere vloeistof die ik in 5 minuten kan tanken of meenemen in een jerrycan.

wbsmit
Geregistreerd lid

Bericht door wbsmit » zo 11 dec, 2022 15:25

Waterstof verbranden in een omgebouwde brandstofmotor heeft als nadeel dat nog steeds stikstofoxiden worden uitgestoot. Waarschijnlijk nog meer dan een benzinemotor, vanwege de hogere verbrandingstemperatuur. Brandstofcellen en elektromotoren doen dat niet.
Om over het rendement maar niet te spreken.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » ma 12 dec, 2022 20:12

Bummer schreef:
zo 11 dec, 2022 13:59
Dat is nu echt vloeken in de kerk. Bouw gewoon je polyester Sonett om! EV in stijl :idea:
Ben gekke Henkie niet om een tesla te gaan kopen. :D

Rij nu lpg en kom uit op € 0,07/ km gaat met een EV privé al niet meer lukken.

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » ma 12 dec, 2022 20:15

Onderhoud etc. ook meegenomen in de berekening ?

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 13 dec, 2022 0:05

Dat is de kale brandstofprijs

Anders Komt er een cent per km bij

Oude 99 zonder afschrijving , wa verzekering , geen bijtelling en wat al niet meer :D

Orphy
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door Orphy » di 13 dec, 2022 0:24

Ah ok. Maar dat is natuurlijk putdeksels met koffiemelk vergelijken , dan moet je ook twee gelijkwaardige auto’s vergelijken. Maar ik jouw geval snap ik dat je gewoon lekker doorstuurt in je 99💪

Bummer
Geregistreerd lid

Bericht door Bummer » wo 14 dec, 2022 21:12

Een 99 wint het altijd van een @sleT in elke vergelijking, ook al is dat als tussen een putdeksel en een pakje koffiemelk.

Ook dit is maar een mening :mrgreen:

Plaats reactie