Saab 9-3 cabrio van Sonab (wat is dagwaarde)
-
busy
- Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab
Dit is standaard gereedschap als je zelf gaat klussen aan je SAAB
Deze een slag groter https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... et-ketting
Tip: koop kwaliteit Goedkope spul is vaak metaal zachter en draai je binnenwerk kapot. Zeker als je het vaak gaat gebruiken
Deze een slag groter https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-2 ... et-ketting
Tip: koop kwaliteit Goedkope spul is vaak metaal zachter en draai je binnenwerk kapot. Zeker als je het vaak gaat gebruiken
-
werli
- Donateur (2x)

heey
deze gebruik in aan mijn auto :HBM 300 mm. Oliefiltertang met 20 graden hoek en 63,5 tot 116 mm Bereik
90% krijg ik los met die tool
mvg werner
deze gebruik in aan mijn auto :HBM 300 mm. Oliefiltertang met 20 graden hoek en 63,5 tot 116 mm Bereik
90% krijg ik los met die tool
mvg werner
-
jor[D]1
- Geregistreerd lid
Ik ben meer weg van deze tang. Past net op een saab.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-5 ... r-griptang
Heb zelf al tientallen china made oliefiltersleutels met een band of ketting in tweeen getrokken, dus die vermijd ik liever. En zelfs hele dure gaan stuk, al is dat wel op filters van een aantal maal groter.
Mooiste schijnt een 3 poot tang te zijn kreeg ik laatst te horen, nog niet zelf geprobeerd.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... filtertang
Overigens de methode schroeven draaier door het filter rammen werkt ook. Geeft wel iets meer troep. En al zal het onder een saab lastig gaan. Een grote moordenaar of pijpentang is ook idiaal om tegenstribbellende filters los te draaien en die breken in elk geval niet.
Het valt en staat allemaal een beetje of het filter juist gemoteerd is. O-ring ingeölied en alleen handvast draaien. Dan komt het ook weer normaal los.
Over goedkoop en duur spul kun je heel veel schrijven. Het is allemaal maar net afhankelijk hoevaak je het nodig hebt. Voor spullen die je maar een enkele keer nodig hebt is HBM vaak meer dan voldoende. Heb aardig wat HBM gereedschap goed mishandeld voordat t soms kapot ging door dit verkeerd gebruik. Is dan ook niet erg want het was toch maar een goedkoop prul een dure had waarschijnlijk ook schade opgelopen.
Die supergrip doppen geen idee. zag laatst ook ergens speciale doppen die de boutkop op t vlakke deel pakken inplaats van de hoeken. (Setje zeskant doppen kan sowieso geen kwaad bij vaste bouten. Draait stuk minder snel kapot dan 12 kant doppen.)
En als t echt verrot is heb je ook nog spiraal doppen. Heb ze nog nooit gebruikt zal ook niet weten of het echt werkt.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-5 ... r-griptang
Heb zelf al tientallen china made oliefiltersleutels met een band of ketting in tweeen getrokken, dus die vermijd ik liever. En zelfs hele dure gaan stuk, al is dat wel op filters van een aantal maal groter.
Mooiste schijnt een 3 poot tang te zijn kreeg ik laatst te horen, nog niet zelf geprobeerd.
https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-p ... filtertang
Overigens de methode schroeven draaier door het filter rammen werkt ook. Geeft wel iets meer troep. En al zal het onder een saab lastig gaan. Een grote moordenaar of pijpentang is ook idiaal om tegenstribbellende filters los te draaien en die breken in elk geval niet.
Het valt en staat allemaal een beetje of het filter juist gemoteerd is. O-ring ingeölied en alleen handvast draaien. Dan komt het ook weer normaal los.
Over goedkoop en duur spul kun je heel veel schrijven. Het is allemaal maar net afhankelijk hoevaak je het nodig hebt. Voor spullen die je maar een enkele keer nodig hebt is HBM vaak meer dan voldoende. Heb aardig wat HBM gereedschap goed mishandeld voordat t soms kapot ging door dit verkeerd gebruik. Is dan ook niet erg want het was toch maar een goedkoop prul een dure had waarschijnlijk ook schade opgelopen.
Die supergrip doppen geen idee. zag laatst ook ergens speciale doppen die de boutkop op t vlakke deel pakken inplaats van de hoeken. (Setje zeskant doppen kan sowieso geen kwaad bij vaste bouten. Draait stuk minder snel kapot dan 12 kant doppen.)
En als t echt verrot is heb je ook nog spiraal doppen. Heb ze nog nooit gebruikt zal ook niet weten of het echt werkt.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
-
Vyv
- Moderator + Donateur

100% zeker dat het bij een classic niet gaat lukken met die tang
-
gj.stegeman
- Donateur

Aftapplug: Inspuiten met imal kruipolie, wachten en dan met een griptang. Wel natuurlijk linksom draaien.
Ik weet dat dit een dooddoener is, maar toch zit je net van de andere kant te kijken. De drol-regel. Dicht Rechtsom Open Linksom.
Oliefilter: Een oliefiltersleutel is altijd handig. Welke ooit. Inderdaad kun je er ook een schroevendraaier inslaan om als hefboom te gebruiken.
Ik weet dat dit een dooddoener is, maar toch zit je net van de andere kant te kijken. De drol-regel. Dicht Rechtsom Open Linksom.
Oliefilter: Een oliefiltersleutel is altijd handig. Welke ooit. Inderdaad kun je er ook een schroevendraaier inslaan om als hefboom te gebruiken.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Vaak ben je te bang!Vyv schreef: ↑zo 08 mei, 2022 18:02100% zeker dat het bij een classic niet gaat lukken met die tang![]()
-
J.vandermeulen
- Donateur

Woon jij tegenwoordig ook in de 8terhoek?tanisha schreef: ↑zo 08 mei, 2022 20:32Vaak ben je te bang!
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Dat roepen ze niet alleen in de Achterhoek.
-
Sonab
- Donateur (4x)

De nieuwe carterplug (en ring) zijn in huis, nu tijd zoeken om de oude plug opnieuw aan te vallen. Strijdplan:
1. imal erop + laten intrekken
2. zeskantige dop erop tikken, proberen nog maar eens...
3. anders: griptang
4. anders: tik met beitel
5. anders: een moer / dop erop lassen wellicht (ik las met electroden, is loskoppelen van de accupolen dan voldoende)? of gewoon ermee langs de garage rijden misschien
Hopelijk heeft de vorige eigenaar niet geprobeerd een lekkende carterplug met locktite af te dichten
1. imal erop + laten intrekken
2. zeskantige dop erop tikken, proberen nog maar eens...
3. anders: griptang
4. anders: tik met beitel
5. anders: een moer / dop erop lassen wellicht (ik las met electroden, is loskoppelen van de accupolen dan voldoende)? of gewoon ermee langs de garage rijden misschien
Hopelijk heeft de vorige eigenaar niet geprobeerd een lekkende carterplug met locktite af te dichten
-
Blackboxer07
- Geregistreerd lid
Dan is het warmstoken.
Werk met beleid en passend gereedschap.
Sterkte en succes met deze uitdaging [emoji6]
Werk met beleid en passend gereedschap.
Sterkte en succes met deze uitdaging [emoji6]
-
Sonab
- Donateur (4x)

-
gj.stegeman
- Donateur

Blijft een gedoe. Beitel kan als je voldoende ruimte hebt. Aan beide kanten afvijlen of afslijpen, zodat er een steeksleutel op past. Opnieuw inspuiten met imal, wachten en dan maar gaan wrikken en laten schrikken met een hamer.
Ding komt heus wel een keer los.
Ding komt heus wel een keer los.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Eventjes zo'n klein bijtel setje halen met een paar van die lekkere scherpe jongens er in en dan op de rand tegen de klok slaan.
Geeft mij een 100% succes verhouding.
Geeft mij een 100% succes verhouding.
-
ghulst
- Geregistreerd lid
Twee platte kanten er aan maken, zodat je meer grip kunt hebben?
Of gewoon je carterpan vervangen.
Inmiddels kost dat waarschijnlijk minder…
Of gewoon je carterpan vervangen.