Afgelopen zaterdag had ik de 93 precies 3 jaar. In die periode heb ik er ongeveer 26.000 km mee gereden. Twee keer heeft ie me laten staan; de eerste keer met een kapotte brandstofpomp en vorige maand brak er een aantal tanden af van de rechter aandrijfas.

Opgehaald en afgeleverd bij Sapphire na het ter ziele gaan van de rechter aandrijfas
Een ander incident was de aanrijding door het spreekwoordelijke oude vrouwtje, terwijl de Saab stond geparkeerd. Daarvan is ie uiteindelijk wel opgeknapt, na montage van een vers gespoten voorbumper. Verder geen onverwachte zaken.
De datum inschrijving van het voertuig in Nederland was 22-11-1999 en de datum van eerste toelating was 03-12-1999. Dat betekent dat deze 93 al ruim 23 jaar over ’s lands wegen zoeft en gemiddeld ruim 10.000 km per jaar heeft afgelegd. Ik zit iets onder dat gemiddelde met ca. 8.700 km per jaar.
Naast onderhoud en reparaties is er ook een aantal zaken aangepast aan de 93 die de auto (vind ik) mooier maken en ook een nog aangenamere reisgezel.
Aanpassingen
Interieur
• Aero stuur met audiobediening
• Aero interieur
• Leren deurpanelen
• Leren middenarmsteun
• Bekerhouder
• Oude ‘carkit’ verwijderd en vervangen door een Brodit houder voor mijn telefoon (navigatie en Flitsmeister)
• Hertz speakers gemonteerd in de voorportieren
• NOS rubberen matten
• Verchroomde handgrepen
• Tellerbak met turbodruk meter
• Saab 9000 klokje
Exterieur
• US-knipperlichten voor
• Originele mistlampen voor
• Montage van een originele spoiler op de achterklep
• 900 NG grille met turbo embleem
• Nieuwe emblemen en naafkapjes
Onderstel en remmen
• Draagarmen vervangen door nieuwe met PU bussen
• Binnendraagarmen aan beide kanten vervangen
• Een B12 sportkit (Eibach 30 mm verlagingsveren en Bilstein B8 schokdempers). Inclusief nieuwe steunlagers voor de veerpoten, een nieuwe veersteunset en stofhoezen, stabilisatorstangetjes en nieuwe stootblokken voor de achterveren
• Nieuwe gegroefde remschijven met EBC Redstuff blokken voor
Wielen
• De 15” BBS velgen vervangen door 16” Viking velgen (ontlakt, gepoedercoat en voorzien van 205/50/16 Vredestein QUATRAC all-season banden)
• Nieuwe wielbouten
Tuning
• DionHPT tuning
Het rijgedrag is enorm verbeterd en het Aero interieur is fantastisch.
Wat is gebleven is de prachtige kleur (273 Sun Green metallic) en uiteraard de karakteristieke lijnen van de carrosserie.
Al met al vind ik het nog steeds een heerlijke auto en ik verwacht hier nog wel een tijdje mee door te zullen sturen.
En, zoals op dit forum wel vaker wordt verteld, ik kijk altijd even om als ik hem ergens geparkeerd heb.
Alleen de trekhaak vind ik geen porem, maar ja, het is af en toe wel erg handig.