Over een Talladegarode MY'92 5-deurs 900 T16: testritjes

1978-1993
Jungleman
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Utrecht

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 4: de K-893-FX

Bericht door Jungleman » vr 04 dec, 2020 8:19

Soms krijg je een toepasselijk kenteken...mijn 9000 Anni heeft 9-KXB-44. Hoezo is dat toepasselijk? Wel: een 9000 wordt ook weleens aangeduid als 9K.

Het kenteken SH-111-T, uitgegeven voor een Opel Corsa, hoef ik niet uit te leggen, denk ik ... :mrgreen:
zakelijk:
VDLBerkhof Citea
Ebusco 3.0
MG ZS
privé:
de OdoardoGrijze: [1986 Saab 9000i CC]
de Engelse: [1998 Saab 9000 2.0t A50 RHD]
de Caab: [2004 Saab 9-3 1.8T (215-ish PK) cabriolet]
Dagelijks: Volvo V70 2.4i 170
(en nog 3 Honda 2-wielers)

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 4: de K-893-FX

Bericht door Steve-O » vr 04 dec, 2020 11:03

patking schreef:
do 03 dec, 2020 23:17
Toen ik 15 jaar geleden bij de RDW werkte, was er een collega die een klassieke Austin Healey 3000 had, met het kenteken AH-30-00.
Heb het altijd wat "toevallig" gevonden dat hij precies dat kenteken had getroffen.
Nou je hoort het VIncent, carriereswitch naar de RDW maken :mrgreen:
East of the Sun, West of the Moon

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 5: gele platen!

Bericht door vel0city » ma 07 dec, 2020 16:59

Zaterdag kwam (al na 2 dagen na de keuring) het mooie groene kaartje binnen en dat betekende voor vandaag: platen maken! Dit land is vanaf vandaag officieel een 5-deurs 900 T16 rijker :wow:

Dus meteen even naar de wasbox wat stof eraf en, net tussen de regenbuien door, snel wat plaatjes geknald.

Afbeelding

Afbeelding

M'n buren zullen nu wel denken, zie ik nou dubbel? :D

Afbeelding

Dat hebben ze correct, de zussen konden zowaar even naast elkaar staan. Maar niet voor lang. Morgen even nog de laatste dingen overzetten naar de Turbo en dan zal de SN-255-S, een 5-deurs 900i 2.1 met op een haar na 333K op de klok, in de verkoop gaan. Een auto waarin ik zo'n 16 maanden lekker mee heb gereden en eentje die, ondanks wat (grote en kleine) tegenslagen, goed betrouwbaar is geweest in haar diensten. Ergens deze week zal een verkooptopic worden geopend voor het I-tje, dus mocht je interesse hebben, hou dat subforum dan in de gaten :angel:

edwin006
Donateur
Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door edwin006 » ma 07 dec, 2020 17:09

Wat een prachtige plaatje van de zusjes.

Al mag de k-893-fx er als individu ook zijn, die crossspokes staan uitstekend.

Christiaan94
Donateur
Donateur
Regio: Sverige - Zweden

Bericht door Christiaan94 » ma 07 dec, 2020 18:34

Zo'n mooie auto!......en dan geen setje luxe platen :-P+

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)
Regio: NL - Provincie Zeeland

Bericht door Sonab » ma 07 dec, 2020 19:02

Wat voor afkorting maak je van de nieuwe kentekenplaat? iK FiX?
De SNoeS voor de oude lag voor de hand natuurlijk
Saab 900 T16 Red Arrow 1988, rood
Saab 9-5NG 2.0T 2011, zwart

Vorige Saab's:
Saab 9-3 2.0i cabrio 2001, zwart
Saab 900i 5d 1989, rood
Saab 9000 3.0 1996, blauw
Saab 99 2.0 4d 1983, blauw
Saab 900i 3d 1984, wit
Saab 9000 3.0 1995, rood
(Als er één Saab over de dam is, volgen er meer!)

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » ma 07 dec, 2020 22:12

Christiaan94 schreef:
ma 07 dec, 2020 18:34
Zo'n mooie auto!......en dan geen setje luxe platen :-P+
Ik doe het ook niet meer, die plastic plakletters... Geef mij maar vol-metaal :twisted:
c900 Trionic5.5 MY92
9³ NG 1.8t Sport Sedan MY03

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 08 dec, 2020 17:25

Vandaag de eerste kleine klusjes gedaan aan de Saab. Nog wat dingetjes overgezet vanuit het i-tje (armsteun, ander klein spul), stekkertjes van de cruise control en rechter spiegel ingespoten met contactspray zodat ze het hopelijk weer een beetje gaan doen en voor de gein is gekeken of de wagen wel centrale vergrendeling heeft gezien ik alle deuren handmatig moet openen. En ja hoor, even de bekleding van de achterklep eraf gehaald en voilà, een vergrendelingsmotortje, bekabeld en al :) Dus het zit er in, of in ieder geval, de motortjes zitten er in. Komende tijd even de deurbekleding van de bestuurdersdeur er af halen om te kijken hoe het met het zendertje gesteld staat (en meteen een rammeltje oplossen achter de bekleding), ik merkte ook dat het slot zelf een beetje meedraait als ik de deur ont- of vergrendel, dus dat clipje zal ook wel niet helemaal zitten zoals het hoort.

Een nieuwe radio is ook inmiddels onderweg, nou ben ik alleen nog op zoek naar een vaste antennespriet. Ik weet dat ik er van alles op kan draaien, maar om het tijdsbeeld een beetje correct te houden zou ik het mooi vinden natuurlijk als ik zo'n lekkere lange spriet kan vinden. Als iemand wat heeft hoor ik het graag :)

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » di 08 dec, 2020 20:03

Als jij zo'n electrisch uitschuifbare antenne hebt dan wel ik die best wel ruilen met mijn lange handmatig uitschuifbare antenne :D

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » di 08 dec, 2020 21:10

RoccoH schreef:
di 08 dec, 2020 20:03
Als jij zo'n electrisch uitschuifbare antenne hebt dan wel ik die best wel ruilen met mijn lange handmatig uitschuifbare antenne :D
Ik heb het restant van een vaste antenne er op zitten (zowel niet elektrisch als handmatig verschuifbaar), dus ik ben bang dat ik niet kan helpen :D

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Gelderland

Bericht door reiernumans » wo 09 dec, 2020 18:58

Ik zou persoonlijk ombouwen naar een elektrische. Bedrading ligt bij jouw bouwjaar als het goed is al voorbereid en de vaste antennemasten zijn enigszins gevoelig voor vandalisme :lol: . Op mijn eerste 900 ging het twee jaar goed, op mijn tweede een paar maanden voor er een knik in zat.

Verder; mocht je cruise nog steeds niet werken na het opfrissen van de contacten is het ook makkelijk om even de pedaalschakelaars te checken. Met de hand pedaal naar beneden duwen, pen van de schakelaar uittrekken tot z'n uiterste stand, pedaal rustig omhoog laten komen (je hoort klikjes in de schakelaar naarmate die verder ingedrukt wordt) en dan voorzichtig een rukje omhoog aan het pedaal geven (helpt vaak net om 'm nog één tandje geklikt te krijgen). Bij mijn auto was dat ooit de fix om de cruise (die bij de vorige eigenaar nooit gewerkt heeft in zeven jaar eigenaarschap) weer aan de praat te helpen. Inmiddels is er bij mijne nu iets anders defect waar ik nog niet actief genoeg naar gezocht heb, maar goed..
2011 Saab 9-3 Sport Sedan 1.9TTiD, Nocturne Blue/Parchment Leather

Real Petrolheads Respect Other Petrolheads.

REIERPARTS

RoccoH
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door RoccoH » wo 09 dec, 2020 19:43

Doorsolderen van de aansluiting in de cc-module heeft bij mij altijd geholpen.

En met een vaste antenne moet je uitkijken dat deze niet per ongeluk meegenomen wordt door de combi-coupe achterklep als de antenne is uitgeschoven :lol:

caspar
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door caspar » wo 09 dec, 2020 20:58

erg mooi!!

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Limburg

Bericht door Krizzie » vr 11 dec, 2020 10:09

Mooie 900, veel plezier er mee! 8)
-MY91 Witte T5.5'ed, GT2860rs, 900 Aero: Meer info en foto's hier

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 6: de eerste klusjes

Bericht door vel0city » zo 13 dec, 2020 17:33

Dank voor de reacties, ook mbt de cruise control :) Daarover meer, na het volgende:

Ik heb inmiddels weer geluid dankzij een nieuwe VDO/Continental radio. Inbouwen ging natuurlijk niet helemaal 100% (het zal eens niet) en wel door het volgende:

Afbeelding

Die kroonsteentjes links horen gewoon een Saab-stekker te zijn waar de ISO kabel inplugt, deze zijn in dit geval van de voeding naar de radio toe. Er was ook het een en ander niet aangesloten maar waar wel al een kroonsteentje voor aangebracht was. Waarom het niet gewoon een stekker was, Joost mag het weten. Het betekende in ieder geval wat extra sleutel- en uitzoekwerk. Maar dat is leuk, dus erg vond ik het weer niet :)
De groene draad is voor de activatie van een (inmiddels komende) elektrische antenne, dus die heb ik meteen maar aangesloten. De rode draad die uit het dashboard komt is van het contactslot waarmee je de radio automatisch aan of uit kan laten gaan. Deze was niet eens als draad in de stekker aanwezig, dus heb ik maar de ISO adapter die ik had besteld opgeofferd om een extra draad te leggen van stekker naar auto. In het mooi geel wel te verstaan :)

Afbeelding

Daarna de microfoon voor het Bluetooth telefoneren een plekje gegeven, deze huist zich nu bij de tellerbak in de buurt, net uit het zicht maar wel recht voor m'n mond. Als laatste de radio aangesloten en er in geduwd, met dit als resultaat:

Afbeelding

Modern, maar het past er qua uiterlijk wel mooi in. De microfoon zie je net aan zitten in de tellerbak, rechts van het stuur. De DAB antenne zit met wat tape vastgeplakt rechts onder het dashboard, met de antennes geplakt aan het stukje kartonnen pijp wat voor het ventilatierooster rechts bedoeld is. Zit recht onder de voorruit, dus de antenne kan vrij van buitenaf ontvangen.

Geluid is redelijk OK, wat te danken is aan de nog originele speakers. Die wil ik dus alle vier gaan vervangen door iets wat moderner is. Hoeft geen superduper high-end spul te zijn wat de oren van m'n hoofd blaast of super diepe bass heeft, gewoon iets moderners dan wat er nou in zit. Iemand suggesties wat een beetje goed klinkt (en natuurlijk past in een Classic)?

Dan de cruise control. Zoals beschreven door Reier in z'n post heb ik (met enige moeite, met dank aan de aanwezige geluidsisolatie) de pedaalschakelaars kunnen controleren. Deze klikken beide zoals het hoort en komen helemaal vrij (en gaan ook geheel terug). Daarna even de vacuümslang van de APC-cutoff gehaald en er aan gezogen om te checken op vacuümlekken, maar het systeem is potdicht, de gasklep kwam om en bleef dat ook staan tot ik weer lucht in het systeem toeliet, dus de schakelaars werken op vacuümgebied in ieder geval zoals het hoort. Ook het stekkertje van het vacuümpompje gehaald en bekeken, en die contacten waren gaaf, het motortje zelf ook nog doorgemeten en er was nergens sluiting. Ik heb em niet los kunnen testen met een aparte 12V voeding om te kijken of 'ie het ook echt doet, evenals de pedaalschakelaars zelf. Vanavond rij ik weer even met de auto, dus kan ik kijken of de boel het weer doet. Eergisteren had ik ook al de schakelaar op m'n richtingaanwijzer gecheckt en deze functioneerde ook naar behoren, dus ik heb in ieder geval al wat dingen uitgesloten :wink:

Ook nog voor m'n centrale vergrendeling gekeken. Ik heb het motortje/schakelaar in m'n bestuurdersportier zitten (net als in m'n achterklep), dus ik weet nu dat het systeem er in zit maar gewoon niet werkt. De schakelaar in de deur lijkt te doen wat het moet doen, dus ik ga daar nog even verder naar zoeken en nog wat meer doormeten. En ook nog eventjes de afwatering van de aircoverdamper open gewerkt, d'r kwam een grote hoeveelheid prut en bladeren en dennennaalden uit, dus dat kan ook weer normaal z'n werk doen :)

Plaats reactie