Over een Talladegarode MY'92 5-deurs 900 T16: testritjes

1978-1993
Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 3: de weg naar gele platen

Bericht door Saapie » zo 29 nov, 2020 14:46

Hier in Haren zijn diverse stalling mogelijkheden; ik heb zelf het geluk dat mijn ouders een grote boerenschuur hebben... Dichter bij 020 is er ook wel wat betaalbare te vinden, weet ik uit ervaring.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Noord-Holland

Bericht door vel0city » wo 02 dec, 2020 19:53

Vandaag de auto dan voor het eerst in daglicht kunnen bewonderen. Een beetje stoffig van de reis van Zweden hier heen, maar wàt een sloep is het zeg. Geen spatje roest te bekennen, alle bekende zwakke punten zijn plankhard en het interieur is op een bobbel in de hemel na prima. Blok loopt ook zeer soepel voor die paar meter dat ik heen en weer heb gereden :) De bak is een GM55706, standaard voor een MY92 T16. Ik had stiekem een beetje gehoopt dat Saab met de upgrade naar het rode APC doosje ook de bak naar een T16S GM55806 had gewisseld voor de nog iets langere primaire overbrenging maar dat is dus niet zo. Oh well, in ieder geval wel een primair 7 overbrenging, het zal vergeleken met m'n huidige GM55704 iets van 200 toeren meer lopen. Valt te overzien :)

Maar er was ook wat te doen vandaag. Zo heb ik eventjes de gehele auto op basistechniek gecheckt met o.a. alle lampjes en ventilatie en airco e.d. en heb daarbij meteen wat dingetjes gevonden die ik zodra ik platen heb ga doen. Dit zijn onder andere:

-Nieuwe antennespriet plaatsen (en de radio vervangen. Moet hier een verloopstekker voor hebben van de standaard radio aansluiting naar de Classic-aansluiting, iemand een idee welke dat moet zijn? :?: )
-Antennestomp op het dak (heeft waarschijnlijk ooit een telefoon-installatie in gezeten) even netjes afdoppen
-Rechter spiegel een keer demonteren en het motortje controleren, bij het bedienen van de knop hoor ik wel een tik uit de deur maar de spiegel beweegt niet
-Noodset is aardig compleet, mis alleen het grootste deel van het gereedschap
-Gasveren wisselen van de achterklep, die zijn aardig zwak
-Centrale vergrendeling controleren. Werkt op het moment niet of zit er simpelweg niet in, maar werd dat voor MY1992 niet al standaard geleverd als het ooit een standaard aanvulling is geweest? :-S+
-Geen haast mee, maar de koplamp ruitenwisserarmpjes krijgen ook een nieuw verflaagje. Maakt het wat netter aan de voorzijde. Evenals de bumperstrips, die zal ik ook gaan vernieuwen voor wat frissere exemplaren.

Enige wat ik vandaag echt meteen gedaan wilde hebben was de motorkapontgrendeling weer werkend krijgen. Doordat de auto een paar jaar heeft stil gestaan is het een en ander wat stroever gaan zitten, waaronder de motorkapontrengeling. Dat bleek ineens een issue te zijn toen de motorkap spontaan open sprong tijdens het rijden naar Nederland toe wat niet echt fijn rijden is :shock: Dus heb ik even de grille er af gehaald en het hele slotmechaniek van onder en boven in de Imal gezet en eventjes een minuutje lang aan de hendel heen en weer lopen trekken. En dat heeft geholpen, het geheel is weer mooi gangbaar en de kap sluit weer mooi :)

Ook is m'n verlichting een interessant puntje. De gehele dimlicht selectie inclusief achterlichten staat aan zodra het contact aan gaat met de lichtschakelaar op 0. Schakelaar op 0 vs schakelaar op dimlicht geeft dus geen verschil nu, met schakelaar op stadslichtjes gaat het dimlicht wel uit. Nou heb ik niet gecheckt of dat ook zo was met de bak uit z'n achteruit (ik heb ook de flankverlichting er in zitten wanneer ik achteruit rij), of is dit een ding dat sowieso niet hoort te gebeuren? Lampen gaan en blijven verder wel uit zodra ik de sleutel uitneem dus ik hoef niet bang te zijn dat de accu leeggetrokken wordt :wink:

Natuurlijk heb ik ook nog plaatjes, maar de echte "beautyshots" komen zodra ik de gele platen heb en de auto eventjes een wasbeurtje heeft gehad. Voor nu moet dit even voldoen:

Afbeelding

Afbeelding

Wat staat die Turbo-badge toch leuk voor- en achterop :D

Saapie
Donateur (2x)
Donateur (2x)
Regio: NL - Provincie Groningen

Bericht door Saapie » wo 02 dec, 2020 19:58

Prachtige auto! En unieke uitvoering.
- 900 Turbo S 16, Aero 1992, MCS Trionic 5.5, do88 FMIC, Talladega rood.
- 900 S, Aero 1993, Eucalyptus groen, Zwitserse import, documentatie vanaf 0 km.
- Voor het dagelijks vervoer: Volvo V60II T5 polestar inscription.

Knissaw
Geregistreerd lid
Regio: NL - Provincie Overijssel

Bericht door Knissaw » wo 02 dec, 2020 22:03

Wat een prachtding :shock:

patking
Donateur (5x)
Donateur (5x)
Regio: NL - Provincie Zuid-holland

Bericht door patking » wo 02 dec, 2020 22:11

vel0city schreef:
wo 02 dec, 2020 19:53
(en de radio vervangen. Moet hier een verloopstekker voor hebben van de standaard radio aansluiting naar de Classic-aansluiting, iemand een idee welke dat moet zijn? :?: )
Iso kabel voor 900 Classic, had er voor de mijne ook een nodig:
https://www.broditstore.nl/index.php?ro ... 7&limit=25
Saab 900 Classic 3-deurs, Aero (zwart), 1993, geboren LPT, nu FPT uitgevoerd
Jaguar XKR (British Racing Green), 1998
Saab 9-3 2.0t (blauw), 2002, verkocht 2020
Saab 900 2.0i Forty 3-deurs (blauw), 1991, verkocht 2015
Saab 900 2.1i 3-deurs (zwart), 1991, total loss 2011

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » wo 02 dec, 2020 22:39

Lampen aan bij 0-stand is omdat er een zekering (4?) is gestoken voor DLR.
c900 Trionic5.5 MY92
9³ NG 1.8t Sport Sedan MY03

Steve-O
Donateur (8x)
Donateur (8x)
Regio: Deze houd ik graag voor me zelf

Bericht door Steve-O » do 03 dec, 2020 12:05

Klopt, dat is standaard in Zweden.

De rechterspiegelknop heeft wel gereageerd, maar ging naar buiten als je hem "omlaag" bewoog. Ik heb het vermoeden dat zowel CC als spiegelknoppenunits wat contactspray mogen ontvangen en bij de rechterspiegelknop dat de stekker/bedrading een kwartslag is gedraaid. Lastig om bij te komen, want dan moet het dash eraf en zit je te priegelen met de vent-arm achter de knoppen. Maar spuit anderes eerst wat contactspray aan de kant van de spiegel en stekker afkoppelen en terugzetten. Soms gaan dingen spoken door vuil en corrosie.
East of the Sun, West of the Moon

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 3.5: Goedgekeurd!

Bericht door vel0city » do 03 dec, 2020 13:27

Steve-O schreef:
do 03 dec, 2020 12:05
Klopt, dat is standaard in Zweden.

De rechterspiegelknop heeft wel gereageerd, maar ging naar buiten als je hem "omlaag" bewoog. Ik heb het vermoeden dat zowel CC als spiegelknoppenunits wat contactspray mogen ontvangen en bij de rechterspiegelknop dat de stekker/bedrading een kwartslag is gedraaid. Lastig om bij te komen, want dan moet het dash eraf en zit je te priegelen met de vent-arm achter de knoppen. Maar spuit anderes eerst wat contactspray aan de kant van de spiegel en stekker afkoppelen en terugzetten. Soms gaan dingen spoken door vuil en corrosie.
De spiegel deed het nu weer zowaar, het is inderdaad een gevalletje contactspray en even laten bewegen. Hij bewoog echter ook weer zoals ik hem op het schakelaartje beveel te bewegen, dus ik weet niet wat daar nou precies mee gaande is :lol:

Speaking of: vandaag was het dan zo ver: de RDW wilde hem zien. En dat betekende dus ook de eerste echte kilometers met een FPT onder m'n rechtervoet. Over die ervaring kan ik kort zijn: wat een genot is dat zeg :wow:

Maar goed, ik kwam achter nog wat meer dingetjes onderweg. Gezien het oerhollandse plensweer was de achterruit beslagen maar de achterruitverwarming deed niks. Ok, even snel troubleshooten terwijl we wachten tot we naar binnen mogen. Relais hoorde ik niet tikken, dus die zal ook wel vast hebben gezeten. Even eruit gehaald, paar tikjes mee gegeven op het chassis onder de achterbank, weer teruggestoken en hey, ik hoor hem weer. Maar nog steeds geen resultaat, dus het stekkertje ook maar even bekeken. Bleek het stekkerhulsje wel op het stekkertje te zitten, maar niet de stekker zelf :oops: Die zit nu ook weer goed.

En dan sta je in de miezer te wachten met je glimmende Saab.

Afbeelding

En dan gaan er ineens drie keurmeetsers in je achterbak kijken. Wat hebben ze gevonden?

Afbeelding

Oh, niks aan de hand kennelijk, dat waren de VIN-nummer experts die even met elkaar afstemde waar het nummer zat en hoe je dat nou precies moest aflezen, er schijnt in de fabriek met de ponsmal wat gedaan te zijn waardoor er soms meerdere nummers "echode" onder het daadwerkelijke nummer.

Maar we zijn goedgekeurd! Dus weer teruggereden en voor de deur even de twee bolides bij elkaar geparkeerd voor een gebroederlijk plaatje :D

Afbeelding

Afbeelding

Ja ik weet het, met de witte platen mag je niet op de openbare weg staan, bla bla. Voor die paar tellen voor het maken van een fotootje vind ik dat er een uitzondering mag worden gemaakt :)

Zojuist ook de BPM aangifte online gedaan (met dank aan Ewout voor het linkje) wat een fluitje van een cent is, dus het is nu wachten op de kentekencard. Dan is het gele plaatjes erop en rijden maar :O:

Vyv
Moderator + Donateur
Moderator + Donateur
Regio: NL - Provincie Noord-Brabant

Bericht door Vyv » do 03 dec, 2020 13:42

Wordt APK overgenomen van Zweden, of mag je gelijk gaan rijden met je nieuwe gele platen?

Wetenswaardigheid: de schakelaars van de spiegelverstelling zijn "Made in NL" :idea:
c900 Trionic5.5 MY92
9³ NG 1.8t Sport Sedan MY03

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 03 dec, 2020 13:50

Vyv schreef:
do 03 dec, 2020 13:42
Wordt APK overgenomen van Zweden, of mag je gelijk gaan rijden met je nieuwe gele platen?

Wetenswaardigheid: de schakelaars van de spiegelverstelling zijn "Made in NL" :idea:
Het Zweedse keuringsrapport was van oktober dit jaar, met geldigheid tot december 2021. Die wordt overgenomen, dus ik mag meteen gaan karren zodra de platen er zijn :mrgreen: En dat komt ook mooi uit met de leeftijd van de auto, want als hij in december 2021 gekeurd moet worden is hij net een maand 30 jaartjes jong, dus geldt de APK voor 2 jaar :)

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Full Pressure Fun met vijf deuren, deel 4: de K-893-FX

Bericht door vel0city » do 03 dec, 2020 19:11

Nog een groot voordeel van de online BPM aangifte: ik heb een kenteken! Nog niet het fysieke kentekenbewijs, maar wel al de letter-cijfercombinatie, dus de verzekering kan worden aangevraagd en het bestellen van platen kan ook in gang worden gezet.

Het wordt K-893-FX. 12 uur vanmiddag de aangifte gedaan, 17:02 is het kenteken op mijn naam gekomen :)

theun
Donateur (3x)
Donateur (3x)
Regio: NL - Provincie Drenthe

Bericht door theun » do 03 dec, 2020 20:18

7 te weinig...

Maar evengoed fijn!
Saab 900 2.0 T16 4-drs sedan 1992
Saab 96 1971

vel0city
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door vel0city » do 03 dec, 2020 20:41

Dat nummer is helaas naar een Fiat bestelbus gegaan... ;-(+

sterkstromer
Donateur
Donateur

Bericht door sterkstromer » do 03 dec, 2020 21:23

Jammer is dat. Er rijdt ook ergens een Citroën C3 rond met SB-900-T, volstrekt misplaatst!
Saab 9-3 cabrio 2.0T SE 1998 (DionHPT Stage 1, SRB, dubbele stabi achter, AS3, SE-skirts, interieur design edition, trommelhuis van 900 NG, 9-5 Aero remmen, bekerhouder, spoiler, BT changer)
Saab 900 Turbo "Silver Arrow" 1986 (2002-2004)

patking
Donateur (5x)
Donateur (5x)

Bericht door patking » do 03 dec, 2020 23:17

Toen ik 15 jaar geleden bij de RDW werkte, was er een collega die een klassieke Austin Healey 3000 had, met het kenteken AH-30-00.
Heb het altijd wat "toevallig" gevonden dat hij precies dat kenteken had getroffen.
Saab 900 Classic 3-deurs, Aero (zwart), 1993, geboren LPT, nu FPT uitgevoerd
Jaguar XKR (British Racing Green), 1998
Saab 9-3 2.0t (blauw), 2002, verkocht 2020
Saab 900 2.0i Forty 3-deurs (blauw), 1991, verkocht 2015
Saab 900 2.1i 3-deurs (zwart), 1991, total loss 2011

Plaats reactie