Nieuwprijs was 76.254,62 excl btw dus met 19% btw 90.742,99 ouderwetse florijnen. Daar kwam dan nog 28.178,- gulden bpm bij op dus voor 118.920,99 gulden stond de Viggen op een stoep in Sint Michielsgestel. Veel geld waarvoor je destijds ook kon shoppen bij de Duitse 3 of wat Italiaanse en Engelse exoten. Maar in 2000 was de Viggen de eerste hot hatch ooit gemaakt die te koop was. Jaren later volgden andere automerken met 200 pk plus vermogen te stoppen in kleine hatchbacks met voorwielaandrijving, dus ik snap de keuze anno 2000
OG 9-3's kunnen goed last hebben van roest, deze was opmerkelijk genoeg compleet roestvrij... deze moet veel in een droge garage hebben gestaan. De auto had wat TLC nodig maar was vrij snel optisch gezien weer in goede staat; nieuwe velgen, poetsen, antenne spriet (Viggen only), matte strips op de B stijlen, nieuwe sportstuur, saab scania badge op de achterklep (kom er maar es aan) en weer saab 9-3 logos gemonteerd. Net als Niek heb ik bij Orio nieuwe stoelhoezen gekocht, de stoelen zitten weer als nieuw. De audio was AS2 (dacht dat Viggens altijd AS3 hadden) en beviel me niet; de upgrade naar AS3 en rondom nieuwe boxen deed wonderen
Motorisch was de auto origineel; er zat een frisse turbo op maar bij het starten zag ik steeds een donkere pluim uit de uitlaat. En nadat de auto stationair draaiend afsloeg en alle koelwater eruit gegooid had toch maar laten aanpakken (multiriem probleem). Nieuwe klepzetels, krukaslagers, nieuwe oliepomp etc. Toen voorzien van stage 1 Maptun dus goed voor 265 pk. Na ubersnelle testritten (retour Paterswolde-Usquert in net iets meer dan 50 minuten) begon het olielampje licht te flikkeren... oorzaak balansaslagers waren ook uitgelubberd. Einde oefening motorblok. There no such thing as a bargain (want ik had de Viggen niet duur aangekocht)
Momenteel is er een nieuw B235 blok (kom er nog maar es aan) onderweg van Maptun naar Autohuis Joel. Met wossner zuigers en drijfstangen. Ik heb ook gelijk maar de picklist Maptun stage 3 besteld; hardware en software. Dus over een paar weken heb ik van een nadeel een voordeel gemaakt
Ik ben al jaren verslingerd aan een automaat. Dat is de reden dat ik vorig jaar een rode Aero coupe MY02 automaat kocht. Ook die heeft Maptun all over en trekt in 3e en 4e versnelling als een malle. Ik had nog nooit in een Viggen gereden maar zelfs in standaard 230 pk setup is dat toch een heel andere auto dan een opgepepte Aero. Het is motorisch gezien een enorm knap ge-engineerde auto (en qua handling zijn er ook mooie upgrades). Zoals ik al opmerkte tegen een collega Viggen bezitter: Je waardeert pas een Viggen als je eens in een Viggen gereden hebt.