Saab 9-3 cabrio van Sonab (wat is dagwaarde)

1993-2002
Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab

Bericht door Sonab » wo 29 apr, 2020 16:10

Cabrio gewassen en rondje gereden...
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding

Daarna een onder onsje met de Red Arrow

Afbeelding

Toen het dak gereinigd... Meteen wat regenwater erover...

Afbeelding

Nu even wat papieren bestuderen :D

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » wo 29 apr, 2020 22:49

Even wat onderzoeksresultaten over mijn Caab:
-De wagen is volgens mij helemaal niet Oostenrijks (zoals de vorige eigenaar dacht), maar is op 23 maart 2001 nieuw geleverd door SAAB-Roedig in Koblenz (Duitsland) aan een gehuwde dame. Is daar tot in 2008 ook in onderhoud geweest (ca 155.000 km)
-De wagen is op 15-09-2009 door een bedrijf naar Nederland geïmporteerd en sindsdien bereden door de eerste (NL) eigenaar, van wie ik de auto dus onlangs kocht. Auto werd zakelijk bereden en is vervangen door een nieuwer type 9-3 cabrio (weer een zwarte, mooi!)
-De wagen is steeds in onderhoud geweest bij Mink Breda. De rekeningen geven een aardig inkijkje in het gepleegde onderhoud en het oplopen van de kilometers. Naast 'gewone' jaarlijkse kleine en grote beurten zijn in de afgelopen vier jaar onder andere vervangen (alleen deze periode al voor €8000,-aan rekeningen): Koppeling incl cilinders, Koppakking, Vier dakcilinders, Banden, Stuurbekrachtigingsleiding, Flink deel van de uitlaat, Startmotor, 2 hydrauliekleidingen, Accu
Geeft toch een beeld van een goed onderhouden auto, al is de kilometerstand met 313.000 km natuurlijk niet niks

Vincent9-3
Donateur
Donateur

Bericht door Vincent9-3 » do 30 apr, 2020 0:08

Daar is prima naar omgekeken, gelukkig.

9323
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door 9323 » do 30 apr, 2020 19:26

Ja dat klinkt vertrouwenwekkend. Fijn!

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » ma 04 mei, 2020 18:12

Ontdekte dit detail pas toen ik een keer wilde gaan autowassen....
Afbeelding
Kan het dan niet laten dat steeds heel erg te zien :-/

... Een forummer in de buurt hielp me echter snel aan een hele strip! Dus de oude gedemonteerd....

Afbeelding
...en een nieuwe gemonteerd!

Afbeelding
Een ander zicht toch?

Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Saab 9-3 cabrio van Sonab (Knoppenvraagjes)

Bericht door Sonab » do 07 mei, 2020 15:13

Onder de 'K' van Knoppenvraagjes...
-Het valt me op dat de knop van de bediening van het bestuurdersraam bij bv het sluiten van het raam omhoog blijft staan tot ik hem in de rustpositie druk.
Is dit een kwestie van schoonmaken, of is dit nog op een andere manier te verhelpen?
-De knoppen van de koplampverstelling en de dashboardverlichting-dimmer zijn niet verlicht. Kunnen ze wel zijn, neem ik aan. Is dat een kwestie van een los lampje verwisselen (dat is me gelukt met de knop van het dimlicht :idea: ), of biedt alleen een andere knop met werkende verlichting monteren soelaas?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 07 mei, 2020 15:56

Even je contactblok schoonmaken en lampjes vervangen.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 07 mei, 2020 16:57

Mooi dat dat laatste kan! Ga ik induiken. Niks zo mooi als verlichte knopjes in het donker :wow:
Maar werkt het reinigen van het contactblok (onder de schakelaars neem ik aan? Gewoon 't paneel voorzichtig omhoog wippen met een schroevendraaier?) ook tegen het stroef terugveren van de raamschakelaar? Moet er nog iets aan gesmeerd ook?

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » do 07 mei, 2020 17:16

Kleine schroevendraaier bij inkeping voorzichtig induwen en blok omhoog. Eerst goed schoonmaken. Kunt er remmenreiniger voor gebruiken als je blokje op zijn kant legt. ( dan loopt je remmenreiniger niet in elektra van het blok. Je ziet vanzelf waar het vuil is.

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » do 07 mei, 2020 21:20

Dank je, ga ik naar kijken.
Ziet er nu als volgt uit in t donker:

Afbeelding

Afbeelding

De knoppen tussen de voorstoelen zijn in het geheel niet verlicht. Zal ook wel n nieuw lampje (t5??) vragen denk ik?

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 08 mei, 2020 0:16

Vond ook de buiten verlichting voor verbetering vatbaar en ben altijd content met de Philips lampjes. Whitevision Ultra incl nieuwe stadslichtjes erin gestoken...

Afbeelding

Voor...

Afbeelding

Links nieuw en rechts oud...

Afbeelding

En geheel nieuw...

Afbeelding

Halverwege een testrondje kwam ik er achter dat de koplampverstelling maximaal naar beneden gericht stond. Er hangt geen kar achter, dus dat lijkt me niet nodig. Scheelt weer een bak licht zeg! Even in de gaten houden, maar ik heb nog geen seiners gehad.

Afbeelding
'k Was vooraf een beetje bezorgd over de kleur, maar dit was (zoals ik gelezen had) gewoon vergelijkbaar met de Philips Xtreme Vision lampjes die ik in de Red Arrow heb zitten: lichtgeel, net geen wit. Moeilijk op de foto te krijgen, zeker met een mobiel. Maar t is zeker geen Sjonnieblauw. Beschaafd maar helder. Zufrieden!

wysiwyg
Donateur (9x)
Donateur (9x)

Bericht door wysiwyg » vr 08 mei, 2020 15:40

Ik heb ook de Philips X-tremeVision G-force H4 in de saab geplaatst. Echt een wereld van verschil. Mooi wit licht en als je het mag geloven gaan ze langer mee dan gewone H4. Kost een paar centen maar dan heb je wat.

Vincent9-3
Donateur
Donateur

Saab 9-3 cabrio van Sonab

Bericht door Vincent9-3 » vr 08 mei, 2020 15:48

Dashboard lampjes: alle lampjes staan in de gebruikshandleiding! Zo weet je zeker dat je niet de verkeerde pakt.

Ik ga maar ook is nadenken over de Philips lampen, want bij mij zitten ook nog de standaard lampen erin en meer licht ‘s avonds zou prettig zijn, en nog tot zover geen seiners gehad toch? Dus Philips WhiteVision Ultra H4 en/of XtremeVision H4 zijn beide goede upgrades?
Edit: Philips heeft gelukkig een selectietool, found it
Afbeelding

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 08 mei, 2020 16:43

Ja persoonlijk vind ik het fijne lampjes.
Voor de looks oogt wit licht iets moderner en ik heb het idee dat borden en belijning iets verder en duidelijker oplichten. Vooral in de donkere polder is dat plezierig.
Maar voor simpelweg het meeste licht moet je eigenlijk tussen lichtkleur 3000K en 4000K blijven.
En meestal geldt: meer licht betekent een kortere levensduur. Er zijn ook lampjes die goed licht geven maar langer meegaan dan normale trouwens.

Voor wat betreft de knopverlichting; deze staat volgens mij niet in het instructieboekje opgenomen? Tip voor de volgende keer dat Saab weer auto's gaat bouwen :|
Trouwens wel complimenten voor hoe makkelijk het is lampen te wisselen. Net als in de 900 classic trouwens. Gisterenavond de 1e x in een 9-3, in het donker, 4 lampjes, 5 minuten werk. Bij de Fiat-bus die je op de achtergrond ziet, ben ik wel eens 2 uur bezig geweest (vooral toen ik het voor elkaar kreeg de fitting van het stadslichtje in de lampunit te laten verdwijnen :evil: ) ... Daar zit nu trouwens goed afgestelde Xenonset op, helemaal fijn!

Sonab
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door Sonab » vr 08 mei, 2020 18:33

Hoe krijg ik het blok open? Het zit dicht met heel veel lipjes aan weerszijden. Moeten die allemaal los?
Afbeelding

Plaats reactie