Gordel 9-3 cabrio bestuurderskant was geblokkeerd

1993-2002
Plaats reactie
doezel
Geregistreerd lid

Gordel 9-3 cabrio bestuurderskant was geblokkeerd

Bericht door doezel » vr 22 aug, 2014 15:34

Hoi,

rij nu al een tijdje zo goed als probleemloos rond met mijn caab. Alleen had ik afgelopen woensdag iets geks: de gordel van de bestuurder blokkeerde ineens en was geen beweging meer in te krijgen. Op internet gezocht en eigenlijk was overal dezelfde conclusie: de gordelspanner moest in zijn geheel vervangen worden en dat zou een dure bedoening worden.

met die instelling dan maar eens het ding gedemonteerd en eens goed bekeken wat er nu mis mee was.

wat blijkt: in het mechanisme wat blokkeert zit om het "vliegwiel" een zwarte rand die bij blokkering met de klok meedraait en zo de gordel vast blijft houden. Deze ring wordt normaal door een veertje tegen de klok in getrokken om de gordel weer los te laten. Het nokje wat deze ring verbond aan dit veertje was afgebroken.

Met een penneveertje en een tie-wrap ben ik tot deze oplossing gekomen en het lijkt allemaal prima te werken:
Afbeelding
Afbeelding

Dutchcarpenter
Geregistreerd lid

Re: Gordel 9-3 cabrio bestuurderskant was geblokkeerd

Bericht door Dutchcarpenter » vr 05 sep, 2014 12:36

Hoi doezel,

bij mij vandaag precies hetzelfde gebeurd. (De mijne zit gelukkig nog in de garantie!)
Twee maanden terug las ik dat GM in de VS alle caabs hierom terughaalt en van een nieuwe bestuurdersgordel voorziet.
De bijrijdersgordel heeft daar vanaf nu levenslang garantie, die wordt dus niet preventief vervangen.
Hierover heb ik gebeld met GM Nederland en zij hebben (heel vriendelijk geholpen overigens) contact opgenomen met GM USA. Het antwoord was dat ivm de "claimcultuur" in Amerika daar wel een recall plaatsvond en hier niet.
Mocht ik toch problemen ondervinden met de gordel, dan moest ik het zelf maar regelen met Saab Automobile Parts AB.
Zoals ik al aangaf zit mijn auto nog in de garantie, dus verloopt het via de garage, maar misschien maak je toch kans bij een van bovengenoemde partijen.

Stevie_99
Geregistreerd lid

Bericht door Stevie_99 » wo 25 apr, 2018 21:37

Ik heb nog niet zo lang mijn Saab 9-3 Cabrio ('00) en had hetzelfde probleem als hierboven omschreven. De gordel blokkeerde, rolde wel terug op maar bleef blokkeren. Uiteindelijk de boel opengemaakt en de gordelspanner (incl. patroon) verwijdert. Tijdens het verwijderen kwam er een klein afgebroken zwart plastic stukje uit het oprolmechanisme. Nieuw kost zo'n gordelspanner rond de 400euro en 2e hands heb ik ze voor ca. 150euro gezien. Dat vond ik genoeg geld om er eerst zelf mee aan de slag te gaan. Mijn gordelspanner zag er iets anders uit dan op bovenstaande foto's en daarom heb ik hem ook iets anders aangepast maar het komt eigenlijk op hetzelfde neer, gewoon met een veertje van een pen en een paar tie-wraps.
Ik weet nog niet hoe ik foto's hier op het forum kan plaatsen, dus die plaats ik wanneer ik daarachter ben.

web
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door web » do 07 jun, 2018 22:44

Uhm... mooi bedacht maar... weten jullie waar dat messing gewichtje in het blauwe bakje voor is?

Ik snap dat dat zwarte palletje erboven een handige plek is om dat penneveertje aan vast te maken, maar het is geen goed plan. Door dat palletje zo omlaag te trekken (ja, dat doet dat veertje nu ook) schakel je 1 van beide blokkeermechanismes (de snelste zelfs) uit. Dat wankele messing gewichtje moet dat palletje bij een klap (of bij op je 'dak' belanden) superlicht omhoog kunnen drukken. Daarom is het allemaal zo dun, licht, fragiel...

Wel weten wat je doet hoor, als je aan gordelmechanismes gaat knutselen... verkeerde zuinigheid?

(natuurlijk kwam ik hier omdat ik hetzelfde euvel heb, zucht... als ik iets beters bedenk horen jullie het wel ;-))

nickeyb1998
Geregistreerd lid

Bericht door nickeyb1998 » ma 11 jun, 2018 18:29

Ik heb exact hetzelfde probleem, ik wil dit ook proberen.

Alleen, hoe kom ik bij die gordelspanner? is daar ook een pagina voor?
Ben dus opzoek naar een how-to. Was niet zo van plan om van allerlei panelen etc los te trekken :?

web
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door web » zo 17 jun, 2018 13:41

Dat zal toch moeten ben ik bang, anders kom je er niet bij :-) Maar ik zou eerst wat schroeven/pluggen e.d. losdraaien voordat je gaat trekken.

Wijst op zich aardig zichzelf als je even de zitting van de achterbank eruit haalt en gewoon rondom het zijpaneel alles losmaakt wat je aantreft. Kap open, deksel omhoog helpt ook, even achter de achterbank zitting kijken.

Speaker rooster hoeft in elk geval niet los, daar zit geen schroef achter. Alleen maar verkruimeld foam :?

web
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door web » di 07 aug, 2018 14:17

Nieuw veertje "ingebouwd", de andere kant langs als waar doezel hem heeft. Aan de ene kant direct in de 'ring' gehaakt waar een opening voor een metalen grendel zit, aan de andere kant in twee 1mm geboorde gaatjes in de nok van de behuizing midden boven op de foto. De veer is maar heel licht uitgerekt en daarom is er geen tiewrap nodig, de veer is stevig genoeg van zichzelf om te blijven haken.

Er blijkt toch minder ruimte dan ik dacht, net een wanddikte tekort eigenlijk, op twee plekken.
Maargoed, daar heb je dan weer een soldeerbout voor, die op lage temperatuur prima gaten kan smelten in de behuizing zonder al te giftige dampen. Even afbramen met een mesje en klaar.

Afbeelding

Let niet op het losse veertje, dat was poging 1, die gemangeld werd doordat er nog niet genoeg ruimte in de behuizing was.

Werkt perfect. Zelfs hard remmen doet de gordel keurig vergrendelen (dat zal de oplossing van doezel niet meer doen, tenzij je een harde ruk aan de gordel geeft)
En in rust komt ie weer netjes vrij.

Ongeduldig als ik was heb ik de gaten na deze foto met zwarte ducktape dichtgemaakt, tegen het in die hoek ruim aanwezige stof. Netter was geweest om er stukjes plaat op te lijmen, maar dan had ik moeten wachten tot de lijm droog was :D :O:

web
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door web » di 07 aug, 2018 14:18

En als ik nu nog zo slim was geweest om de motor niet te starten zolang de gordelspanner eruit lag, had ik nu geen brandend airbag lampje gehad ;-|+

web
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door web » di 05 feb, 2019 22:50

... wat op den duur vanzelf uitging, want 9-3 en geen 900. Gelukkig.

web
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door web » di 05 feb, 2019 22:56

web schreef:
di 07 aug, 2018 14:17
Nieuw veertje "ingebouwd", de andere kant langs als waar doezel hem heeft.
Getest en in orde bevonden...

Afbeelding

Blij dat ik even wat meer aandacht in reparatie van de gordel gestoken heb. De gordel blokkering, gordelspanner enz heeft allemaal perfect gefunctioneerd, en kwam na de aanrijding weer netjes vrij. Maar mijn cabrio is niet meer.

Verzekering verhaal loopt nog, daarna wordt het even zien of het slopen of verkopen (aan een sloper) wordt.

jonasewp124
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door jonasewp124 » wo 06 feb, 2019 8:02

:shock: zonde dat je cabrio er niet meer is

busy
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door busy » wo 06 feb, 2019 9:21

Wat zonde van je cabrio, gelukkig zelf heel gebleven. Als het midnight blue is dan hebben we de spullen (betaalbaar) voor je om hem repareren.

web
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door web » wo 06 feb, 2019 18:19

Hij is krom, dat los je niet meer op met een motorkapje en een schermpje. Rechter portier sluit nog wel maar de naad is kleiner en het lappendak trekt een tikje scheef.

Blok gaat mogelijk voortleven in een 9-5 maar dat is nog niet helemaal zeker. Als dat niet doorgaat zal ie waarschijnlijk ergens bij een sleutelaar eindigen als donorauto, want cabrio onderdelen zijn nog wel gewild, en al het specifieke cabrio spul is nog heel. Zelf heb ik daar niks aan, voorlopig komt er geen cabrio.

Plaats reactie