B202 Turbo mitsubishi TE05 12b vermogensgrenzen

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

B202 Turbo mitsubishi TE05 12b vermogensgrenzen

Bericht door Gert-Jan 44 » ma 26 sep, 2016 16:00

Vraagje voor de ervaringsdeskundige:

Ik rij rond met de volgende setup:
Originele mitsubishi TE 05 12b turbo
origineel B202 motorblok
originele inlaat collector
5de injector aangesloten bij 0,6bar
AFR van 11,8 bij vollast
aangepaste APC
3.0 benzinedruk regellaar
originele intercooler
79mm downpipe, 70mm uitlaat tot achterste demper, 60mm eindstuk (geen middendemper, geen cat)

alles bij elkaar een redelijk deftige setup met als grote minpunt een grotere intercooler.

Nu vroeg ik mij af wat een "veilige" vermogen/turbodruk grens zou kunnen zijn.

Onlangs wou ik de waste gate een beetje strakker zetten en kon hem nog 1 toer strakker draaien. Nu zit de contermoer tot op het einde van de schroefdraad en strakker lukt niet meer (tenzij de contermoer er af gaat of bijgeschuurt wordt natuurlijk)
Basisdruk zit ergens om en bij de 0,6bar. Staat er een maximum op ingestelde basisdruk? Of is er ergens een grens waar je best onder blijft voor enkele redenen?

in 3de versnelling piekt de druk bij 1,2 bar en zwakt dan wat af naar 1,0-1,1.
De wagen voelt echt zeer snel nu, maar hij zou ook betrouwbaar snel moeten zijn. Enkele rondjes Nurburgring zouden vlot moeten gaan (natuurlijk vermogensverlies door een te hoge inlaat temperatuur valt niet weg te denken).

In 2de versnelling geef ik zelden tot nooit meer dan 0,5bar om de versnellingsbak te sparen, vanaf 3 gaat het in volvermogen tot de 5de versnelling.

Ik ben al super tevreden met het vermogen nu, (wagen heeft een rijklaar gewicht van 1140kg) en zou hier graag nog zo lang mogelijk van genieten.
Iemand tips and tricks voor een betrouwbare/goede afstelling?

Bedankt,
Gert-Jan

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Re: B202 Turbo mitsubishi TE05 12b vermogensgrenzen

Bericht door Krizzie » ma 26 sep, 2016 16:25

De TE05 kan tot ongeveer 1 bar gaan. Bij straatgebruik kan 1.2 ook nog wel, maar met langdurig planken op het circuit zou ik niet hoger dan 1 bar gaan.

Een basisdruk van 0.5 bar is dan voldoende. (Met APC moet je ongeveer je einddruk door twee delen voor je basisdruk)

De standaard actuator kan dat meestal net niet bijhouden (zeker als deze ook al 20+ jaar oud is) een actuator met veer is dan een goede upgrade. Je dient dan wel een steuntje te maken of die van de originele actuator afslijpen en gebruiken.

Met een goede intercooler zul je waarschijnlijk met 1 bar meer en stabieler vermogen draaien dan met 1.2 bar en een slechte intercooler, zeker na een paar pulls.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » ma 26 sep, 2016 16:30

Ik had al een vermoeden dat 1,2 bar een beetje te veel van het goede was voor de turbo.
Denk dat ik naar de toekomst toe best investeer in een Trionic 5 upgrade met een andere turbo die net iets meer kan leveren.

Vraag me wel af op hoeveel vermogen ik nu ongeveer zou rijden... Misschien maar eens een testbank sessie boeken.

Krizzie
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Krizzie » ma 26 sep, 2016 19:11

Denk dat je dit wel redelijk het maximum kunt noemen zonder naar T5 te gaan.

viewtopic.php?f=22&t=40641&start=120#p1641734

Met T5 kwam ik met vrijwel dezelfde setup op 250/400 uit. (krukas)

Afbeelding

Wel een heel andere curve, maar dat zijn dus de wonderen van T5. ;)

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » ma 26 sep, 2016 21:12

Ik kwam destijds met vergelijkbare specs en nog de standaard intercooler uit op 215 pk en 320 NM.

Saab 900 T16S 1990
Lucas geen kat
Getweakte APC
3"DP
2,5" Simons uitlaat
Fuelchip Speedparts
Sport luchtfilter JR

De later gemonteerde fmic leverde niet zozeer meer pk's op, wel een nog hoger koppel en uiteraard zal die het langer volhouden :D

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » ma 26 sep, 2016 22:24

Oke bedankt voor je input!
Heb je nog een idee hoeveel turbodruk je had om 215pk te halen?

Turbobakk
Donateur (8x)
Donateur (8x)

Bericht door Turbobakk » di 27 sep, 2016 8:27

Piekje op 1.2 a 1.3 bar, steady op 1.1 bar in 3, 4 en 5e versnelling. Basisdruk stond op 0.6 bar.

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » di 07 feb, 2017 22:12

beste,

originele TE05-12B met FMIC en 3" Downpipe, 20graden dyno ruimte geeft max 240pk op de krukas met een geijkte vermogenbank.
als je erg pusherig bent mss 247 maar daar houd het wel een beetje op. echt op. en dan gaat deze geen lang leven maken vrees ik voor.
wij raden dan ook aan om bij 230pk te stoppen. Piek boost 1.25(3900rpm) terugregelen naar 1.1bar @ 5000 toeren.

al wie denkt dat die er meer uit haalt mag het hier best eens komen laten zien op onze 4wiel dyno.

Gert-Jan 44
Geregistreerd lid

Bericht door Gert-Jan 44 » do 09 feb, 2017 16:20

Bedankt voor je reactie kawaman. Zijn jullie zelf eigenaar van de vermogensbank?

Voorlopig staat de wagen in mijn garage met een lekke koppakking vermoed ik.
Misschien een mooi moment om het blok er uit te halen en geheel op te frissen.

Na de herstelling maar wat verder afstellen.

Gert-Jan

kawaman
Geregistreerd lid

Bericht door kawaman » do 09 feb, 2017 23:19

beste,

ja wij hebben dynostart 4wiel vermogenbank. en deze is gekalibreerd . en daar wordt niet aan gefriemeld.
een voorwiel aandrijver heeft trouwens een aandrijf rendement van 95percent.
dan meet je het aandrijf verlies erbij. en dan hebt je echte PKS. Let maar op curves van banken en de correctie's :wink:

Pieter@kcperformance.eu

stuur mij maar een mailtje :wink:

Plaats reactie