Aanpassen ECU na intercooler upgrade?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Krob
Geregistreerd lid

Aanpassen ECU na intercooler upgrade?

Bericht door Krob » di 06 sep, 2016 14:13

Hi guys,

Vraagde; ik wil een DO88 intercooler en eventueel de kit incl. alu intake pipe aanschaffen.

Mijn huidige setup is als volgt:
- Saab 9-3
- 2.3t (235r) incl. 3"downpipes
- Vialle lpi met bruine injectoren
- 260 pk

Wanneer je een andere intercooler plus evt. de all intake pipe (0,2 bar drop volgens leverancier) installeert, is het dan noodzakelijk om het ECU-programma nogmaals te herprogrammeren? Of zal dit goed gaan zonder herprogrammering?

DionHPT
Geregistreerd lid

Re: Aanpassen ECU na intercooler upgrade?

Bericht door DionHPT » di 06 sep, 2016 15:28

Kan prima zonder herprogrammatie. Wel is op benzine jou set up goed voor 300 pk (mits 3.5 bar fpr). Koppel sowieso tot 440 nm dan. Met goeie tweaking kun je ook uit de lpg het maximale halen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 06 sep, 2016 16:48

Het kan zonder, maar je kan denk ik net wat meer uit je setup halen als je het wel doet.

De bruine injectoren laten meer dan 260 pk eigenlijk niet toe. Je kan een sportmode inbouwen (geactiveerd door bijvoorbeeld de cc aan of uit) waardoor je uit verschillende mappen kan kiezen afhankelijk van gekozen brabdstof, maar of dat verstandig is op 260 pk (je rijdt dan standaard closed loop op lpg) betwijfel ik. Zoieso niet zonder fatsoenlijke testing.

Krob
Geregistreerd lid

Bericht door Krob » di 06 sep, 2016 19:14

A ok, thanks voor de antwoorden. En wat denken jullie, zal dit set nog veel invloed hebben op het eea.: http://www.do88.se/en/artiklar/saab-9-3 ... -pipe.html" onclick="window.open(this.href);return false;. Of is dit 'weggegooid' geld?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 06 sep, 2016 19:44

Het staat mooi, maar performancewise heb je het nog lang niet nodig.

Oh ja, een grotere intercooler is altijd beter hoor. Hoe kouder de lucht hoe meer trionic eruit kan halen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 06 sep, 2016 19:48

Eigenlijk valt de restrictie weg doordat er vaker koelere iat voorhanden is, ofwel koelere lucht richting gkh

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » di 06 sep, 2016 22:59

Thieuke schreef:Het staat mooi, maar performancewise heb je het nog lang niet nodig.

Oh ja, een grotere intercooler is altijd beter hoor. Hoe kouder de lucht hoe meer trionic eruit kan halen.
Allebei niet helemaal waar. Of je het nodig hebt kan ik niet over oordelen, maar dat de deliverypipe je op performancegebied kan helpen ben ik wel vrij zeker van. Volgens mij was er door de verhoogde flow wat minder laaddruk nodig om dezelfde hoeveelheid lucht in de motor te krijgen.

Wat betreft de intercooler, het gaat niet om groter, maar om efficienter. Nou is de do88 intercooler op beide vlakken een megaverbetering, dus sowieso een goede upgrade. ;-)

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 06 sep, 2016 23:13

0.2 a 0.3 bar pressure drop met die inlaatbuis. Heel chill zou ik zeggen.

Krob
Geregistreerd lid

Bericht door Krob » di 06 sep, 2016 23:51

Ik denk dat ik eerst alleen voor de intercooler ga plus eventueel nieuwe slangen (http://www.do88.se/en/artiklar/saab-9-3 ... ses-2.html" onclick="window.open(this.href);return false;). Alleen die vind ik wel vrij prijzig.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 07 sep, 2016 8:07

Probeer j en d eens.

something2say
Donateur
Donateur

Bericht door something2say » wo 07 sep, 2016 8:13

Als je een keer een proefritje wil maken met een aero met do88 spulletjes en 3" uitlaat dan ben je welkom in Enschede [WINKING FACE]. Ik moet zeggen dat ik nooit had gedacht dat het zo'n verschil zou maken met de originele intercooler en delivery..

Verstuurd vanaf mijn HTC One met Tapatalk

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » wo 07 sep, 2016 8:15

Een ander punt is dat je huidige ic waarschijnlijk niet al te lang bestand meer is tegen je laaddruk.
idem voor evt. Oude slangen of brakke klemmen.

Tunen kost geld by the way.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 07 sep, 2016 9:42

Dat laatste hoeft nieteens een mega probleem te zijn. Die slangen worden gewoon oud en dan gaan ze op een gegeven moment ook ploffen onder de originele laaddruk. Het probleem is vooral dat die intercooler niet zo efficient is en je na een paar keer accelereren mega hoge inlaat temperaturen krijgt. Warme lucht is minder gecomprimeerd, dus je gaat vermogen missen..

werli
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door werli » do 08 sep, 2016 6:50

heey
ik lees : 9.3 met b235R
rij je dan met een viggen ?
zo neen ,welke versnellings-bak hangt eraan

mvg werner

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » do 08 sep, 2016 8:41

Past gewoon een reguliere FM55 of 57 aan. Been there done that.

Plaats reactie