td04-16t# een 18t#6 of een 19t#6?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: td04-16t# een 18t#6 of een 19t#6?

Bericht door ReinO » di 29 mar, 2016 16:43

wat reier zegt: maar waarschijnlijk noodzaak ipv 'kan je doen' want onze automaatbakken gaan tot 420 nm. Bij Maptun geven ze zelfs
nog meer aan. En daar ga je zonder 'finetunen' overheen.

Gerard1978
Geregistreerd lid

Bericht door Gerard1978 » di 29 mar, 2016 17:43

420nm maximaal... dat klinkt voor mij al heel spannend :D
Injectoren en 3bar sensor al liggen, weet alleen nog niet of er een 19T #6 of #7 opkomt.... moet dus weten welke qua tuning het beste resultaat geeft i.c.m. m'n automaat bak... heeft een #7 (i.p.v. 19T #6) wel zin als je het koppel toch moet beperken?

Sebusta
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door Sebusta » di 29 mar, 2016 19:04

Als je toch een automaat hebt zou ik voor 19T#7 gaan. Koppel bij weinig toeren heb je niet nodig bij een automaat. Je hebt een koppelomvormer en die slokt alle nm's op. Ook zorgt veel koppel bij lage toeren voor extra belasting op de automaat. Voordeel van een #7 huis is dat je lagere uitlaatgas temperaturen hebt (EGT). Hierdoor kan je hoger in de toeren meer druk draaien en dus langer je nm's vasthouden. Hierdoor kan je met een automaat toch nog redelijk lekker wat pk's op de weg zetten, alleen komt je trekkracht wat later vrij.
Vind het zelf wel lekker rijden. Rustig gas geven voelt het origineel aan, geef je meer gas of trap je echt het pedaal in dan komt het koppel vrij bij zo'n 3500 rpm. Dit gaat dan door tot 5500 toeren. Vanaf 5500 tm 6500 rpm zakt de turbodruk wat in. Maar altijd nog meer dan een standaard stage 3.

Het is wel zo dat zoals bij een T5 turbodruk niet alles zegt. Inlaatluchttemperatuur (IAT) en ontstekingstijdstip zijn ook van belang bij het behalen van je vermogen.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » di 29 mar, 2016 19:44

ik heb met sebusta mee mogen rijden en het is echt een goed rijdende tune. prettig comfortabel en veilig blijkens de gemaakte kilometers.

Gerard1978
Geregistreerd lid

Bericht door Gerard1978 » di 29 mar, 2016 21:46

Top, mannen. Nuttige info weer.
Nu sparen voor een hele goeie 19T #7 en dan de hele mikmak gaan ombouwen...

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 29 mar, 2016 21:57

T valt allemaal mee, heb er nu 1 cabrio op volle oorlogssterkte mee rond rijden.. Begint vanaf 2800 echt heel leuk te trekken.

Is overigens ook een automaat.

alex75
Geregistreerd lid

Bericht door alex75 » vr 01 apr, 2016 0:36

Hey ,

Ik heb zelf sinds kort de 19t 7 van Arashi.
En ik moet zeggen dat het mij goed bevalt, ondanks dat ik nog niet klaar ben met de setup, injectoren en 3 bar mapsensor komen deze week. Zoals Rein ook heeft ervaren trekt ie door boven 1.5 bar met als resultaat fuelcut.(bij mij dan)
Hij spoelt idd langzamer op, maar geeft ook de rust tijdens normaal rijden. Als ik echt wil racen zou ik een kleinere auto kopen of de aygo van mijn vriendin pakken, dan knal ik weer met 70 km/u over rotondes, katten, kinderen en andere bewegende objecten :twisted:
De 19t geeft mij wel de ruimte om op de autobahn meer vermogen vast te houden, de reus vs klein duimpje. In het dagelijks verkeer in Arnhem heb ik dit vermogen totaal niet nodig.
Deze was bij arahsi ook net zo duur als de 15t. en het geeft mij de ruimte om in de toekomst verder te gaan tunen. Ik zit nu tegen 300 pk en 380 nm en wil bij beide 100 meer.
Hiervoor is bij mij echt geduld noodzaak aangezien ik mijn koppeling dan echt moet gaan aanpassen, want ik verwacht dat deze nu nog max 3 jaar bij rustig rijden meegaat.
Andere downpipe moet ook echt ,3 inch, hij moet zijn hitte kwijt en de 19t spoelt van zichzelf al laat op, ik rij nu nog met 2.7 bsr en merk het wel...
ik denk dat je over langere termijn moet gaan nadenken. Nu is 15T leuk, spoelt wat snller op... maar ons kent ons... later wil je altijd meer ,,, meer meer meer..... :D

alex75
Geregistreerd lid

Bericht door alex75 » vr 01 apr, 2016 0:39

ik lees net terug en zie dat je al 600 nm maptun koppeling hebt
Ik zou dan echt voor de 19t gaan!!!

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » vr 01 apr, 2016 23:29

alex75 schreef:ik lees net terug en zie dat je al 600 nm maptun koppeling hebt
Ik zou dan echt voor de 19t gaan!!!
Ja idd de spec2+ clutch van Maptun, deze bevalt erg goed, ook qua driveability (maar het zal niet iedereen z,n smaak zijn...)

Ook de upgrade van beide motorsteunen naar PU is me erg goed bevallen. Bij de voorste motorsteun heb ik bij opties zelfs nog voor ,hard, gekozen.
Je hoort en leest over horrorverhalen van heftige trillingen in versnellingspoken en door de gehele cabine, maar ik merk geen of nauwelijks verschil in trillingen t.o.v de originele.
De hydraulische steun is natuurlijk ook vervangen (deze was er het slechtst aan toe).

Vandaag bij Mink in Breda geweest, om met Vincent en Max eens goed door te te nemen wat er allemaal moet gebeuren voor de turbo upgrade (wat betreft de bijkomende onderdelen, montage, welke turbo, kosten) en we zijn overeen gekomen dat het een 19t met een 7# wordt.
Deze zal in principe door Vincent (Blacktop tuning) geleverd worden en verschilt op een paar punten t.o.v de turbo van Turbomeck, hij bestaat uit 1 gedeelte en heeft minder en dunnere turbinebladen, wat weer zorgt voor een snellere opspoeltijd en een betere flow over de gehele linie. (origineel 12 bladen, deze heeft er 11).

Ik laat nog even weten hoe het rijdt als alles erop zit.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » za 02 apr, 2016 5:30

Mooie plannen, en goede raadgevers gekozen. Dit gaat volgens mij best een heftig beest worden. Ben erg benieuwd naar het eindresultaat. Wordt dit je projecttopic?

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » zo 03 apr, 2016 0:13

Nou, in grote lijnen is de auto eigenlijk wel klaar ; Schokbrekers Bilstein B8, Eibach veren, PU motorsteunen, EBC upgrade remmen met yellowstuff blokken rondom, goodridge stalen remleidingen rondom, intercooler, koppeling , 3 inch downpipe (Jelmer), Powerflex PU bussen rondom, Aero spoiler (kan geen Viggen vinden), alu 28 (Klingon velgen) + nog wat kleinere dingen o.a recirculatie dumpvalve, Maptun luchtfilter, staalgevlochten handremkabel, steering rack brace, ,high flow delivery pipe, etc.

Zijn denk ik de bekende upgrades zijn voor veel forumleden hier.

De upgrade turbo + onderdelen als injectoren, map bar sensor, upgrade slangen, breedband lambda+ meter etc, zijn in principe de laatste op misschien een LSD na.

Het enige waar ik nog niet uit ben zijn de velgen.
Ik wil graag lichtgewicht velgen, maar die zijn moeilijk te vinden in 5X110 ,de enige 2 waar ik bij uitkom zijn;

1: de Motec Nitro (in titanium 8.8 kilo-18 inch) alleen leverbaar in 5X108 ET40 , dus schuifbouten (schijnen wel sterke velgen te zijn).

2: Team Dynamics pro race 2 (9 kilo-18 inch ) leverbaar in elke maat dus ook in 5X110 ,in elke gewenste ET maat( zou dan 41 worden), maar sommige klagen over de sterkte van de velg bij ruw gebruik
En ik vind ze wat iel ogen onder een 9-3.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » zo 03 apr, 2016 7:07

Mmmmm, tsja, ik ben geen purist, maar vind beide modellen niet mooi. De eerste wel mooier dan de tweede. Maar goed het je nou auto, je moet dat verder zelf weten uiteraard. Als je het zelf maar mooi vind.

Breedband lambda wil ik ook nog steeds, maar ik heb steeds weer iets wat weer een hogere prioriteit heeft :(. Ach ja.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 03 apr, 2016 7:29

Ben je niet bang dat Je met 18 of19 inch teveel aan comfort inlevert? En idd ook nog eens minder sterk... .
je kan de et nog veel lager nemen alleen vond ik de 900ng onrustig sturen.
Suc6 daar

The dude
Geregistreerd lid

Bericht door The dude » zo 03 apr, 2016 10:47

Bij een ET lager dan 41 zullen de lagers dan niet hard gaan slijten ? ( ET 41 is al een afwijking van 8 mm).

Ik heb me in het verleden nooit gestoord aan het comfort met 225-40-18.

Het gaat mij vooral om het gewicht van de velgen ( je hebt gelijk, er zijn mooiere) een gemiddelde 18 inch velg kan zomaar 12 kilo wegen, dat is 3 kilo verschil met de velgen die ik op het oog heb.

Als je het onafgeveerd gewicht rekensommetje maakt, kan de die 3 kilo maal factor 5 doen (sommige zeggen zelfs met een nog grotere factor) en dat weer maal 4 wielen , dan kom je op 45 kilo uit, dat is toch wel een grote gewichtsbesparing.

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » zo 03 apr, 2016 11:08

In theorie slijten de lagers harder, maar ik rij zelf 3 jaar met et 32 of 31 ofzo.
dat gewichtsvoordeel is er natuurlijk,
het gaat wel goed komen hoe dan ook.
En Suc6 met kiezen.

Plaats reactie