td04-16t# een 18t#6 of een 19t#6?
-
ReinO
- Donateur (2x)

Re: td04-16t# een 18t#6 of een 19t#6?
ik snap je omgeving maar het is zoveel lol,
gewoon overdag vertrekken en thuiskomen?
mooie ic trouwens.
gewoon overdag vertrekken en thuiskomen?
mooie ic trouwens.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Haha zeker nog nooit onder de kap van een scania gekeken die lacht om zo'n klein intercooler ding! 
-
evo
- Donateur (2x)

Om nog even helemaal terug te gaan naar het begin.
Ligt er toch echt aan wat je doel is, met de auto.
Een grotere turbo heeft nu eenmaal meer energie nodig dan een kleinere. Die energie haalt de turbo uit de drukval over de turbine (welke los van de turbo en ombouw, gerelateerd is aan de hoeveelheid en temperatuur van de uitlaatgassen).
Wil je topend power, dan is groter beter. Een GT30 oid kan dan ook heel leuk zijn
Wil je snel op stoom zijn, dan is kleiner natuurlijk beter.
Veel mensen staren zich dood op een "magische" grens. bv 300, 400 of 600pk...
. Eenmaal daar aangekomen kan dat soms best een teleurstelling zijn, omdat er aan daily drivebility is ingeleverd. Een turbo kiezen is nu eenmaal een compromis waarbij vele factoren een rol spelen.
Dat gezegd hebbende denk ik dat voor normaal gebruik ik NL op een 2.0 een 15T of 16T een prima keus is. Kan relatief vroeg opspoelen, en zijn toch kapabel genoeg om tijdens een 100 naar 200 sprint het gros achter zich te laten. Een 18T, 19T of zelfs 20T (als je bij een TD04 wilt blijven) spoelen bij een gelijke configuratie net wat trager op. Meer " turbo-gat", maar eenmaal op stoom, hebben ze wel de langere adem.
Dus wat je je bij je vraag:"td04-16t# een 18t#6 of een 19t#6?" echt moet afvragen is. Waar en hoe wil ik mijn wagen gebruiken.
P.S. Als je je gehele setup, incl software, goed aanpakt kan een 19T die 330pk op zijn sloffen leveren, wil je nog meer zou je voor een 19T of 20T #7 kunnen gaan. Bevalt me al jaren heel goed bij mijn eigen 9-3
Een grotere turbo heeft nu eenmaal meer energie nodig dan een kleinere. Die energie haalt de turbo uit de drukval over de turbine (welke los van de turbo en ombouw, gerelateerd is aan de hoeveelheid en temperatuur van de uitlaatgassen).
Wil je topend power, dan is groter beter. Een GT30 oid kan dan ook heel leuk zijn
Veel mensen staren zich dood op een "magische" grens. bv 300, 400 of 600pk...
Dat gezegd hebbende denk ik dat voor normaal gebruik ik NL op een 2.0 een 15T of 16T een prima keus is. Kan relatief vroeg opspoelen, en zijn toch kapabel genoeg om tijdens een 100 naar 200 sprint het gros achter zich te laten. Een 18T, 19T of zelfs 20T (als je bij een TD04 wilt blijven) spoelen bij een gelijke configuratie net wat trager op. Meer " turbo-gat", maar eenmaal op stoom, hebben ze wel de langere adem.
Dus wat je je bij je vraag:"td04-16t# een 18t#6 of een 19t#6?" echt moet afvragen is. Waar en hoe wil ik mijn wagen gebruiken.
P.S. Als je je gehele setup, incl software, goed aanpakt kan een 19T die 330pk op zijn sloffen leveren, wil je nog meer zou je voor een 19T of 20T #7 kunnen gaan. Bevalt me al jaren heel goed bij mijn eigen 9-3
-
The dude
- Geregistreerd lid
Wat had ik er nou achter gezegd tussen haakjes...tanisha schreef:Haha zeker nog nooit onder de kap van een scania gekeken die lacht om zo'n klein intercooler ding!
-
The dude
- Geregistreerd lid
evo schreef:Om nog even helemaal terug te gaan naar het begin.
Wil je topend power, dan is groter beter. Een GT30 oid kan dan ook heel leuk zijn![]()
Veel mensen staren zich dood op een "magische" grens. bv 300, 400 of 600pk.... Eenmaal daar aangekomen kan dat soms best een teleurstelling zijn, omdat er aan daily drivebility is ingeleverd. Een turbo kiezen is nu eenmaal een compromis waarbij vele factoren een rol spelen.
Dus wat je je bij je vraag:"td04-16t# een 18t#6 of een 19t#6?" echt moet afvragen is. Waar en hoe wil ik mijn wagen gebruiken.![]()
Hey Evo, bedankt voor je reactie, ik twijfel nog tussen die 19T#6 of #7, het wordt in ieder geval niet die 16T.
Ik ga er het weekend over nadenken en hak dan maandag de knoop door.
groeten,
Jur
-
ReinO
- Donateur (2x)

Ga idd voor groter gezien ambities nu al.
-
The dude
- Geregistreerd lid
ReinO schreef:Ga idd voor groter gezien ambities nu al.
ja ik neig erg naar die 19T # 7 van turbomeck http://www.turbomeck.se/19T-Saab-9-3-5" onclick="window.open(this.href);return false;.
ze verkopen ook nog deze http://www.turbomeck.se/19T-vinklat-saab-93-5" onclick="window.open(this.href);return false;
Toen ik de verkoper naar het verschil vroeg, zei hij dit: : Hello
The difference is the turbine housing is bolt on , the other one has Volvo's angled houses are the best it can be
Angled turbine has 76mm to dp and cone 61 (modyfi 61 original 55) I have weld a new flange fit SAAB , its easy to modyfi look picture .
dillema,s allemaal....
-
ReinO
- Donateur (2x)

dat de 19T iets later opspoelt is geen probleem? en hij is 200 euro duurder dan de 18T, die wel vlot begint met power afgeven.
Het zal wel wat gokken worden want zoveel ervaring met verschillende turbo 's hebben we hier niet.
Suc6 daar.
Het zal wel wat gokken worden want zoveel ervaring met verschillende turbo 's hebben we hier niet.
Suc6 daar.
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Minder restrictie > betere spool up, dus tussen die twee zou ik voor de grootste uitlaatzijde kiezen. 
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Haha lekkere ouderwetse turbo ideeën allemaal!
-
AlexJ
- Donateur

Die van turbomeck had ik, 7 huis en bolt on.
Deed 2,2 bar (overdruk) zonder problemen, lekte geen olie en was nog heel toen ik mijn 900 verkocht.
Spoolup was prima te doen met 3" en hele strakke koppelkromme!
Je hebt wel iets meer nodig dan een viggen koppeling trouwens, als je al het koppel er uit gaat halen wat er in zit.
Mijne was binnen een paar duizend op.
Deed 2,2 bar (overdruk) zonder problemen, lekte geen olie en was nog heel toen ik mijn 900 verkocht.
Je hebt wel iets meer nodig dan een viggen koppeling trouwens, als je al het koppel er uit gaat halen wat er in zit.
-
ReinO
- Donateur (2x)

en hoe erg is het dat ie wat later opspoelt? Het is ieder zijn keus en uiteindelijk doet de prijs er ook toe.
Gelukkig hebben weinig forummers klachten over de kwaliteit of defecten.
Gelukkig hebben weinig forummers klachten over de kwaliteit of defecten.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
Je kan wel een turbo uitlaathuis hebben als een balzaal maar dat heeft geen nut je vormt een bottleneck in je uitlaatsysteem!
Bij het standaard turbo uitlaathuis trekt een 3 inch downpipe je turbo als het ware nog leeg ook wat voor nog meer flow met opspoelen zorgt!
Bij het standaard turbo uitlaathuis trekt een 3 inch downpipe je turbo als het ware nog leeg ook wat voor nog meer flow met opspoelen zorgt!
-
Gerard1978
- Geregistreerd lid
AlexJ schreef:Die van turbomeck had ik, 7 huis en bolt on.
Jij had die laatste begrijp ik, Alex? En lees ik het goed dat daar ook een grotere (King) Cobra op past?
Vraag me altijd af wat de kosten zijn zonder inruil.... want de genoemde prijs is toch met terugsturen van originele turbo...?
En als een viggen koppeling eigenlijk al niet voldoet... hoe gaat mijn Automaat bak zich dan houden als ik deze turbo erop zet (met mooie tune uiteraard)?
-
reiernumans
- Donateur (2x)

Koppel kun je beperken om de koppeling of automaat te sparen.