Chippen 1.9 TiD

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
shearwater
In memoriam †

Re: Chippen 1.9 TiD

Bericht door shearwater » di 18 aug, 2015 11:29

Trouwens... Een 120 Pk is net zo goed te tunen als een 150Pk 16klepper. Je zou hooguit kunnen stellen dat er uit een 16klepper meer vermogen te peuren valt met tunen. Tja, en dan is het maar net waar je tevreden mee zou kunnen zijn.

Sander1337
Geregistreerd lid

Bericht door Sander1337 » di 18 aug, 2015 14:26

De 120 pk ben ik al tevreden mee! 150 pk zou net wat smeuiger rijden, vooral het beoogde lagere vebruik staat mij aan.

Rogier1201
Donateur
Donateur

Bericht door Rogier1201 » di 18 aug, 2015 15:04

Sander1337 schreef:De 120 pk ben ik al tevreden mee! 150 pk zou net wat smeuiger rijden, vooral het beoogde lagere vebruik staat mij aan.
Je bedoelt dat je denkt dat de auto minder gaat verbruiken na de tuning?

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » di 18 aug, 2015 16:29

Vergeet dat maar. Zuiniger bij gelijk blijvend rijgedrag. Ietsje maar, maar je gaat het vermogen toch aanspreken en per saldo blijft je gebruik ongeveer gelijk.

Rogier1201
Donateur
Donateur

Bericht door Rogier1201 » di 18 aug, 2015 17:32

Precies, tunen om betere verbruikscijfers te krijgen is een leuk verkooppraatje maar in de praktijk meestal gelijk of meer.

Sander1337
Geregistreerd lid

Bericht door Sander1337 » di 18 aug, 2015 18:16

Het tunen doe ik voornamelijk om wat meer prik te hebben in de heuvels. De omgeving waar ik woon is heuvelachtig en op de snelweg is het lekker als ik in kan halen in de 6e versnelling. Ook in Duitsland waar ik vaak kom rijdt het wat relaxter. Ik ben een vrij rustige rijder dus zal dat vermogen niet continu aanspreken, in elk geval niet vaker dan ik nu doe. In zo'n situatie werd mij verteld dat het verbruik tot 10% zakt...?
De meeste mensen imo tunen voor het vermogen, en gaan dat inderdaad meer aanspreken. Dan vebruik je inderdaad niet minder nee!

shearwater
In memoriam †

Bericht door shearwater » di 18 aug, 2015 20:47

Sander1337 schreef: Ik ben een vrij rustige rijder dus zal dat vermogen niet continu aanspreken, in elk geval niet vaker dan ik nu doe. In zo'n situatie werd mij verteld dat het verbruik tot 10% zakt...?
De tijd zal het je leren.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 18 aug, 2015 21:33

Nou ja, ik rijd dagelijks met een ongetunede 150 pk tid, en het is echt niet dat ik elke rit dat vermogen ook aanspreek. Met andere woorden, als je een rustige rijder bent en je laat tunen vanwege de extra soeplesse en de caravan een paar weken per jaar kan je best wat zuiniger gaan rijden na de tuning.

Dat is anders dan bijvoorbeeld bij de 9-5. Als ik de software op 260 pk zet dan ga ik die best wel eens aanspreken (doe ik met de 220 pk die er nu tijdelijk in zit ook (wat blijft dat lekker als je tijdens het cruisen toch even je pedaal vloert :) :) )), maar dat is heel wat anders dan even 30 pk en wat Nm erbij.
Het ligt echt aan je rechter voet!

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » di 18 aug, 2015 23:39

realiteit is vaak het volgende:

Je accelereert sneller na tuning, dus kortere hogere verbruiksmomenten.

Je moet voor de gein eens gaan loggen wat je verbruik doet voor en na tuning.

avg
Geregistreerd lid

Bericht door avg » wo 19 aug, 2015 21:00

Volg de discussie en de allereerste vraag interesseert mij: Wie, wat, hoeveel kost het om 120 pk verantwoord naar 150 pk te krijgen. En dan graag zonder iets later gedoe met egr of roetfilter en zo, toch? Een tuner met ervaring, goede reputatie, beproefde tuning en niet zo belachelijk duur.
(Als alfa en fiat er standaard zo'n plaatje met gaatje in de EGR zetten, is het een verbetering. De 120 pk heeft gelukkig geen wervelkleppen ( veel 16 kleppers halen de wervelkleppen er zelfs preventief uit. Het lijkt me dat het verbruik ongeveer hetzelfde gaat worden als de standaard 150 pk (16 klepper))

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » do 20 aug, 2015 9:48

avg schreef:Volg de discussie en de allereerste vraag interesseert mij: Wie, wat, hoeveel kost het om 120 pk verantwoord naar 150 pk te krijgen. En dan graag zonder iets later gedoe met egr of roetfilter en zo, toch? Een tuner met ervaring, goede reputatie, beproefde tuning en niet zo belachelijk duur.
Wat is niet belachelijk duur? Kwaliteit betaal je, tenzij je de forum hobby tuners aan het werk zet.

avg
Geregistreerd lid

Bericht door avg » do 20 aug, 2015 10:28

@dionHPT.
Duur is voor mij €600,- en meer
Een normale prijs is €200 - €350,-

Hirsch vroeg ooit zo'n €1300,- en later als 'aanbieding' werd het al €650,- hetzelfde product!
De garantie gold voor auto's met een bepaalde leeftijd en bleef om die reden al binnen een veilige marge.

DionHPT
Geregistreerd lid

Bericht door DionHPT » do 20 aug, 2015 16:11

avg schreef:@dionHPT.
Duur is voor mij €600,- en meer
Een normale prijs is €200 - €350,-

Hirsch vroeg ooit zo'n €1300,- en later als 'aanbieding' werd het al €650,- hetzelfde product!
De garantie gold voor auto's met een bepaalde leeftijd en bleef om die reden al binnen een veilige marge.
Volgens mij was er, als ik zo vrij mag zijn, niks anders aan die tunes dan die van de eerdere jaren.

Overigens draag je het risico altijd zelf bij de meeste bedrijven. :D

avg
Geregistreerd lid

Bericht door avg » do 20 aug, 2015 16:24

Klopt, die tuning was hetzelfde, maar dan wel voor de helft van het geld... En ook de garantie is wat je zegt, uiteindelijk moet je maar zien waar je voor in aanmerking komt.
Wat ik er mee wilde zeggen: een tuning heeft een bepaalde prijs, waarvan het erg onduidelijk is waarom het bijvoorbeeld €1300 is. Zo vind ik €800 ook een hoog bedrag. Maar als er mensen zijn die het er voor betalen, oke
Dat de marges groot zijn, lijkt mij intussen wel duidelijk.
Dat er liefhebbers zijn die niet op de €€€ uit zijn, ook goede software maken, juich ik alleen maar toe.
De allereerste vraag komt dus weer terug....waar en wie zijn die lui die voor een 'normaal' bedrag een goede tuning ontwikkeld hebben? En als er verschillen zijn, wat zijn dan de verschillen?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 20 aug, 2015 21:57

Post 6 en 7 staat dat antwoord. Is dus allang gegeven :)

Plaats reactie