Let op de gevolgen Erfgoedwet / Congres Mobiel Erfgoed!!

Welk nieuws is er op het Saab gebied in de wereld?
Plaats reactie
jobbew
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Let op de gevolgen Erfgoedwet / Congres Mobiel Erfgoed!!

Bericht door jobbew » vr 26 jun, 2015 10:00

Woensdag vond het eerste nationaal congres mobiel erfgoed plaats bij de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed. http://www.mobiel-erfgoed.nl/
Toevallig kwam eerder deze week ook de nieuwe Erfgoedwet door de tweede kamer.

Hier de oproep de noodzaak deze lobby en de effecten van de wet niet te onderschatten!

De nieuwe erfgoed wet kan stevige consequenties hebben. Zo was in het eerste concept van de erfgoedwet verboden geworden om aan zelfsloop te doen. En ja, het houden van een uitgeschreven donorauto voor de onderdelen, zou dan onder sloop vallen, en enkel nog een milieudelict zijn. Dankzij de lobby van de Stichting Mobiele Collectie Nederland is dit genuanceerd. Ik denk dat weinigen door hadden hoe groot de gevolgen van deze wet voor ons hobbyisten zou kunnen zijn. De SMCN gelukkig wel.

Nog steeds is er geen zekerheid. Ik weet niet of zelfsloop nu in het geheel toegestaan blijft, of alleen voor oldtimers, en zoals we weten moet je auto tegenwoordig behoorlijk oud zijn om nog een oldtimer te heten. Dat zou veel SAAB rijders met hun youngtimers in de problemen brengen.

Ik weet er ook nog niet alles van, maar ik zou zeggen: help mee uitzoeken en houd het in de gaten!!!

Afbeelding

jobbew
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Re: Let op de gevolgen Erfgoedwet / Congres Mobiel Erfgoed!!

Bericht door jobbew » vr 26 jun, 2015 18:55

Hier mijn vraag aan de Stichting Mobiele Collectie:
Beste Stichting

Afgelopen woensdag hebben we een geweldig congres gehad. De nieuwe erfgoedwet kwam uitvoerig aan bod en ook hoe de Stichting daar voor de liefhebbers in de bres gesprongen is, gelukkig!

Toch gaf het mij ook onrust, toen een van uw woordvoerders toelichtte op welke punten de stichting het ministerie had benaderd, met name het punt ‘thuis-sloop’.

U gaf terecht aan dat dit punt voor old-timer bezitters een prbleem is vanwege de donor-auto’s die zij vaak ook bezitten. Als thuissloop niet meer mogelijk is, dan kan je het historisch wagenpark niet rijdende houden. Ik bleef na afloop met de –vrij prangende- vraag zitten of die kwestie nu geheel getackled is, of alleen voor oldtimers die in de huidige regeling 40 jaar of ouder moeten zijn.

Via het SAAB forum heb ik contact met een flinke groep die youngtimers rijdt, die evenzeer als erfgoed worden ervaren en bovendien voor hun bestaan net zo goed van donorauto’s afhankelijk zijn. Nieuwe SAABS worden er immers niet meer gemaakt, een verbod op thuissloop zou ook voor ons dus EINDE HOBBY kunnen betekenen.

Kunt u bevestigen dat thuissloop ook voor youngtimers mogelijk blijft?

Is het mogelijk dat ik de lijst knelpunten van u ontvang, zodat ik die ook op het SAAB-forum kan delen?

Hartelijke groet

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » vr 26 jun, 2015 19:21

Dat is allang weer geregeld, is een topic over.

Thuis sloop mag, als je kenteken, papieren en chassisplaatje inlevert bij sloopbedrijf

jobbew
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door jobbew » zo 28 jun, 2015 10:51

[]

Kee, post nog even de link van dat draadje: ik heb hem blijkbaar niet kunnen vinden (had wel gechecked).

Jobbe

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » ma 29 jun, 2015 9:44

Ik was al aan het zoeken gegaan, maar kon hem ook zo 1-2-3 niet terug vinden....

jobbew
Donateur (4x)
Donateur (4x)

Bericht door jobbew » do 09 jul, 2015 10:58

Ik vond wel wat over sloop. Nog geen reactie van de Stichting over alle knelpunten.

Plaats reactie