Oil Catch Can

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
JustWicked
Geregistreerd lid

Oil Catch Can

Bericht door JustWicked » za 20 jun, 2015 13:28

Hey :)

Als ''experiment'' ben ik benieuwd of een oil catch can op een saab motor een positieve werking zal hebben mbt blacksludge.

De motor (B235 2006) gooit nu de carter gassen de lucht inlaat pijp in met olie restanten.
Nu wil ik dus dit onderbreken en daar aan catchcan tussen zetten. Nu zit ik er alleen mee... Mijn motor komt uit 2006 en heeft dus het nieuwe soort carterontluchtingsblok aan de achterkant. Waar kan ik de ingang en uitgang van de catchcan aansluiten?

Mensen ervaring verder?

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: Oil Catch Can

Bericht door evo » ma 22 jun, 2015 20:52

Eigenlijk heb je al een catchtank, alleen met "terugvoer" het blok in en "afvoer" je inlaat in.

Ik vind de "terugvoer" eigenlijk een groter bezwaar. Dat wat je inlaat in gaat verbrandt toch wel. Maar beide zijn onderdeel van milieu-eisen welke nodig waren om typegoedkeuring te krijgen.

Bij goed onderhoud, zeker bij de nieuwere (type B2x5) )blokken, valt het wel mee met de BS. Denk dat je, als je netjes regelmatig onderhoud pleegt, je je geen zorgen hoeft te maken. Tenzij je het voor de looks, lmm in drukgedeelte, ofzo doet... 8)

JustWicked
Geregistreerd lid

Bericht door JustWicked » di 23 jun, 2015 17:26

Ja het ging mij ook meer om de show (een mooie blauwe van D1 Spec) maar dan wel het liefst (nuttig)functioneel!
Maar die slang die achter op het kelpdeksel zit is van een soort hardplastic dus niet een rubber slang en wat de inlaatpijp ingaat is weer van staal!

Waar zou ik hem dan moeten plaatsen?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » di 23 jun, 2015 22:05

Dit is jou blok als het goed is:

Afbeelding

dampen uit de kop komen via de omcirkelde slang naar de olie catchcan, daar kan het of als olie verzamelen, of als damp afgevoerd worden
De slang bij de rode pijl zorgt voor de aanzuiging uit de oil catchcan (Zit op de snorkel/cobra)
De olie in de catchcan die niet afgezogen wordt zakt via de buis bij de groene pijl naar het carter.

O ja, achter het zwarte blok zit ook nog een opening naar het blok aan de achterkant. Dat is het grote verbeterpunt van post 2004 b2x5 blokken. Je ziet daar ook geen verbinding meer tussen olievultrechter en oilcatchcan. Tutje zit daar nog wel op, maar zit geen gaatje meer in.

JustWicked
Geregistreerd lid

Bericht door JustWicked » wo 24 jun, 2015 21:30

Thanks! Dat is inderdaad mijn blok.
Aansluiten zo als beschreven had ik ook al in gedachten alleen de catchcan heeft twee aansluitingen 1in en 1uit en zoals ik het nu lees heb ik er 4 nodig? twee voor in(of eigenlijk een voor alleen de kop maar die pijp moet dan aan de andere kant worden afgedopt?) en twee voor uit carter in en inlaatpijp in.

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » wo 24 jun, 2015 21:52

Als je alless wil aansluiten wel. Ik ben allen bang dat je de boel alleen maar verslechterd.....

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » wo 24 jun, 2015 22:38

eigenlijk dus 2 in, 1 uit en een drain onderop naar de carterpan?

Thieuke
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Thieuke » do 25 jun, 2015 12:37

Je wil de olie uit de catchcan toch niet terug de motor in..... Dus gewoon legen af en toe die catchcan. Dat is toch ook de functie van een aftermarket catchcan.

reiernumans
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door reiernumans » do 25 jun, 2015 16:29

Hoezo niet? Ik dacht dat zo'n catch can is om de olie uit het lucht inlaat systeem te houden. Dan kan de olie toch prima weer terug het carter in, of mis ik iets? Ik heb er verder geen ervaring mee, dus vergeef me als ik domme vragen stel ;-)

iluvsanela
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door iluvsanela » do 25 jun, 2015 17:33

Lijkt me wel handiger.
Zo'n catch can lijkt me nou precies zo'n ding wat je vergeet om leeg te maken.

jensch
Geregistreerd lid

Bericht door jensch » vr 03 jul, 2015 17:31

Een oil catch tank zit niet zomaar vol, en een war duurdere uitvoering wil nog we lees geleverd worden met een peilglas aan de buitenzijde...

De ene leegt hem weer in het blok en de ander gooit het weg, de meningen verschillen er nogal over... de narigheid bij een stalen catcher tank is dat je last kan hebben van condensor aan de binnenzijde, dus zelf zou ik hem leeggooien en bijvullen met nieuwe olie...

Maar nogmaals, een catch tank zit echt niet zomaar vol, heb er zelf een jaar mee rondgereden en had nog niet eens een bodempje olie...

Protector
Geregistreerd lid

Bericht door Protector » vr 03 jul, 2015 18:21

Op mijn getunde opel c20xe coscast heb ik op aanraden van mtech een catchtank geplaatst, bij flink doortrekken, 7000 + toeren, kreeg ik last van een soort valse onsteking dit door gas etc die de inlaat in werd gevoerd, na de catchtank was dit fenomeen verholpen, vreemd genoeg gebeurde dit met de originele ks700 kop niet.
Niet een Saab tema wel een catchtank ervaring.

Enviado desde mi HP Slate 7 HD mediante Tapatalk

joachiem
Geregistreerd lid

Bericht door joachiem » za 04 jul, 2015 23:23

Je wil toch dat je warme olie/carterdampen niet meer de inlaat in gaan?aan deze zijde komt dan een catch can met ontluchting er boven op..filtertje.

origineel catch can zou er voor moeten zorgen dat er minder olie richting inlaat gaat en dus weer via die catch can je carter in...dampen/druk moet hij kwijt en gaat dan toch via de inlaat incl een beetje olie damp.....origineel werkt eigenlijk als een soort olie afscheider.

Nadeel van dit systeem is dat je veel meer slangen werk hebt en die slangen zijn echt heel slecht,door warmte en olie word het net pudding en van binnen krijg je een dikke koolachtige aanslag in deze slangen......een keer flink hoog in de toeren en die stukjes vliegen je catch can in....ding raakt half verstop....zooi komt toch los en vliegt je carte in....olie aanzuigzeef zal verstopt gaan zitten met die zooi.....oliedruk te laag doordat de pomp niet genoegmeer kan aanzuigen....lagers geen olie.....drijfstanglagers lopen stuk.zo zouden vast wel veel blokje stuk gelopen zijn en als dit bij hoge toeren gebeurt kun je de krukas wel weg smijten want die is dan warm gelopen.

heb nog wel ergens foto,s van die GM cv slangen...je snapt echt niet dat zoiets niet van beter materiaal gemaakt is :wow:

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

dado
Geregistreerd lid

Bericht door dado » zo 05 jul, 2015 23:25

mooi experiment, wil ik ook wel aan mee doen, heb nog zo'n tank liggen uit mijn vorige auto (MX-3 2.0 V6 GT, J-spec)
waar zou ie bij mijn blok op aangesloten moeten worden? (Coupe 2.0T, T7, 2001)

gr jasper

Plaats reactie