kachel wordt niet warm, update: maar nu wel!

1967-1984
sb90
Geregistreerd lid

Re: kachel wordt niet warm

Bericht door sb90 » di 25 nov, 2014 10:33

Om preciezer te zijn kan je hier het gehele werkplaats handboek vinden, hier staat het inderdaad volledig in:

http://www.saab-90.nl/index.php?option= ... &Itemid=94" onclick="window.open(this.href);return false;

Schippertje
Donateur
Donateur

Bericht door Schippertje » di 25 nov, 2014 15:37

Na wat research blijkt mijn '73er geen zomer en winterstand te hebben...:D

Maar in iedergeval bedankt!

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » di 25 nov, 2014 19:24

sorry, ik dacht dat het de 99 van de Ts betrof :oops:

Schippertje
Donateur
Donateur

Bericht door Schippertje » di 25 nov, 2014 20:36

Geeft niks. Wel jammer dat saab dat niet 10 jaar eerder heeft bedacht

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » wo 26 nov, 2014 12:34

volgens mij met de komst van modeljaar 75

Rsanne55
Geregistreerd lid

Bericht door Rsanne55 » do 27 nov, 2014 22:17

weet iemand hier waar je in de buurt van rotterdam/dordrecht een thermostaat kan kopen (niet online!). Want ik heb hem zondag al nodig.

turbopilot
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door turbopilot » do 27 nov, 2014 22:51

sf er Wouter in Rotterdam zal het wel weten, hij weet ook het juiste merk.

net al even lopen zoeken via Google welk type het beste is, kan niet terugvinden, dacht wahler :-S+

brezan ed moeten er wel 1 hebben.

Robbert
Donateur (6x)
Donateur (6x)

Bericht door Robbert » do 27 nov, 2014 23:08

Ik denk dat Wouter deze zaak gaat aanbevelen.

http://www.kilinclar.nl/default.asp?Taal=NL&MenuID=14

Rsanne55
Geregistreerd lid

Bericht door Rsanne55 » vr 28 nov, 2014 0:33

Koop er 1 van een mede saab forummer. bedankt voor het mee denken

gunar
Geregistreerd lid

Bericht door gunar » za 29 nov, 2014 20:56

everttheman schreef:
turbopilot schreef:het volgende probleem kan ik je ook vast wel verklappen; de voorremmen
fout gegokt! ...............
;-(+

"voordat je de boel sloopt" (??? letterlijke aanhaling van posting turbopilot ???)......daarop verder bordurend (mooi werk. Tenminste....mocht het lukken :oops: )......ga nooit leunen (met je lichaamsgewicht) op de waterslangen ter hoogte van de dynamo. Hoezo ? Kachelpijpjes die daarin verstopt/geschoven (om de verbinding tussen kachel in passagiersgedeelte en het koelvloeistofsysteem in het warme motorblok te maken) zitten bestaan uit :-S+ Breekbaar plastic. Dat kan :-S+ Afbreken.

Blijf ook beter van (alle) warme (in de zin van loeihete) waterslangen af. De blaren staan je zo in beide handen....brandblaren =? 2e graads brandwonden = langdurig pijnlijk = langdurig herstelproces. Bij op temperatuur komen van de auto - net na het starten - kan een waterslang nog wel eventjes aangeraakt worden om te voelen of die slang warmer wordt. Maar doe dat niet na een lange autorit...meteen na afzetten motor...ik ga - nu direct :evil: - aan de waterslangen voelen of ze.....loeiheet zijn. :shock: Ja ze waren....loeiheet... :mad_cuss:

Maar.....????......bij vervangen van thermosstaat kom je daar niet in de buurt, blijft er ver vandaan (van de breekbare kachelpijpjes). Dan werk je namelijk ter hoogte van de koplampen in plaats van bij de voorruit. Kan voorgaande zich niet voordoen.....

Bij werken aan de auto buiten wordt het tijd om......thermosokken aan te trekken. Ik hoop dat jullie snel warmpjes kunnen gaan :O: rijden.
Buiten is het ....... :coldsnow:

Rsanne55
Geregistreerd lid

Bericht door Rsanne55 » zo 30 nov, 2014 20:33

Terwijl Piet Hein in Leusden mijn contactslot repareerde heb ik even gekeken of de verwarmingskabel wel bewoog. Daarvoor moest een kapje eerst worden los geschroefd. De kabel bewoog wel, maar tot mijn verbazing was dat blijkbaar eerder een probleem, want toen ik naar huis werd ik de auto uit gestookt :lol:

Wellicht zat het sierkapje tegen de kabel, maar ik hoef dus geen thermostaat te vervangen. Verder even mijn gril vastgezet met ty-raps en gespeeld met de hond (Karel) van Peter :D
En natuurlijk lekker mogen sturen dik 2,5 uur in de 99 van mijn zoon :O:

Piet Hein bedankt!

Bibi
Geregistreerd lid

Re: kachel wordt niet warm, update: maar nu wel!

Bericht door Bibi » vr 01 jan, 2016 18:01

Ik zie al vanaf het begin van mijn saab93 gebruik dat de T-meter op mijndashboard op circa 1/3 staat. Klopt het dat bij lpg gebruik van de Saab 93 de thermostaat keuze zodanig is dat de motor iets koeler gehouden wordt dan bij benzine gebruik (meter 1/2)?

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » vr 01 jan, 2016 21:02

Ik denk dat je thermostaat aan vervanging toe is, wanneer deze op 1/3 blijft staan lijkt het er op dat deze continue open staat. Je kunt inderdaad een thermostaat met een wat lagere temperatuur nemen voor wanneer je je in de wat meer tropische klimaten bevindt maar dat komt niet tot uiting in je temp-meter welke op 1/3 blijft hangen ipv op 1/2.

Hoe snel warmt de auto op? Dit moet redelijk rap gaan, denk aan 5 a 10 minuten max. Je ziet de wijzer bij het opwarmen naar 1/2 komen, even inzakken omdat de thermostaat open gaat en er een deel koud water uit je radiateur erbij komt, om vervolgens strak op 1/2 te blijven staan.

Bibi
Geregistreerd lid

Bericht door Bibi » vr 01 jan, 2016 22:54

Welke type thermostaat heb ik voor lpi nodig: 82 of 89?

Rhinobirds
Geregistreerd lid

Bericht door Rhinobirds » vr 01 jan, 2016 23:19

ik zou gewoon een 89 nemen

Plaats reactie