Service Achteras, Service AWD
-
timo
- Geregistreerd lid
Re: Sv: Service Achteras, Service AWD
Wat ik nu wel interessant is waarom het diff zo snel versleten, wat is nu de oorzaak. Heb hier in zweden al meer gehoord over dit fijne(not) differentieel. Klinkt mij nu meer dat over een ton aan km weer een ander diff erin moet, of zijn er ondertussen constructieve verbeteringen doorgevoerd. Er rijden wel meer auto's rond met een haldex koppeling zeker ook volvo. Zoveel product verbetering kan er niet geweest zijn van saab uit. Ik weet dat bij de eerste v70 xc modellen de bak wordt omgewisseld zodat alleen voorwielaandrijving overblijft. De xc70 modellen vanaf 2002 lijken hier geen last meer van te hebben.
-
EricH
- Donateur (2x)

Re: Service Achteras, Service AWD
Naar aanleiding van deze zin komt bij mij de volgende vraag op: hoe kan ik zien dat mijn auto firmware technisch up to date is? Kan ik dat (ergens laten) vaststellen? Kan ik me abonneren op een berichtje: "beste 9-5 NG rijder, er is een update beschikbaar voor uw auto, klik hier voor een afspraak"Het ‘perfecte onderhoud’ kan ik aantoonbaar in twijfel trekken: geen enkele softwaremodule van de auto was bijgewerkt/geüpdate sinds het ding de fabriek had verlaten. Die mooie ‘Service Stuurlock’ als mooi bewijs. Toen de software wél werd bijgewerkt (dikke week na mijn aankoop), konden we de hele lijst met versienummers op het scherm zien... niets dus. Bij moderne auto’s is de software bijna net zo belangrijk als de hardware.
Auto gaat vrijdag naar de dealer voor een vakantiecontrole en wat puntjes, de week erop vertrekken we ook naar Italië. Ik zal de update en XWD vragen vrijdag ook stellen en hier berichten, maar ik hoop niet dat bovenstaande quote op mijn dealer slaat.
En U-Poll: een oud of een nieuwer model, t blijft een liefhebbers auto. Misschien kunnen we in Italië bandje trappen. Goede reis.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

De versie(s) van jouw firmware kan je alleen zien via een GM MDI tester; dat is zo iets als een Tech2 voor NG's. De (ex) Saab garages zouden er een moeten hebben. Er zijn ook een paar forummers met zo'n ding (én verstand van zaken). Via de MDI tester kunnen ze alle 'modules' zien en in een online database checken of er een nieuwere versie is. Vraag je garage dit expliciet om te doen, het kost alleen wel wat (download) tijd.
-
Retep
- Geregistreerd lid
Zeker zelf naar de updates vragen.
In het andere geval wordt dit niet automatisch nagekeken!
Het was/is bij mijn dealer overigens niet gratis.
In het andere geval wordt dit niet automatisch nagekeken!
Het was/is bij mijn dealer overigens niet gratis.
-
U-Poll
- Donateur (8x)

millerman schreef:Krijg je nu eigenlijk gewoon eenzelfde nieuw onderdeel of is het verbeterd zodat je er niet opnieuw last van krijgt? Want een tweedehandsje met eenzelfde risico is ook niet prettig lijkt me.

De garagist vertelde me vanochtend, bij het inleveren van mijn auto, dat er een nieuw (vervangend) onderdeelnummer is voor dit ding. OEM#20966176. Misschien dat het dan toch aangepast is naar aanleiding van al het gezeik met die falende Haldex koppeling/differentiëlen? Of ben ik nu (weer) te naïef? Hoe dan ook, er zit nu wel 2 jaar garantie op - deze keer echter van het volledige type, dus helemaal gratis vervangen... als dat poepding weer kapot gaat!
-
Marius0404
- Donateur (7x)

al lekker aan de prosecco?
Buon viaggio con 9 5
Marius
Buon viaggio con 9 5
Marius
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Neeeee..... wel al aan het koele bier..... in het mooie Woerden.
Het nieuwe differentieel zit er onder. De garagist heeft vandaag een paar foto's genomen van de hele operatie.
Oude prutsding:

Nieuwe (pruts?)ding:

Er is een LANGE proefrit gemaakt - en geen enge schermen meer. [afkloppen]
... bij mij daarnet ook niet
Ik heb de garage gevraagd de rekening snel te sturen, dan kan ik het ook snel afhandelen en snél vergeten.
Hop! Ik heb weer een erg fijne auto. En wat rijdt het ding toch lekker!! Ik ga binnenkort (in een nieuw topic) eens op mijn gemak vertellen over de auto en hoe het nou voelt (de plus-, min- en 'anders'punten); vooral vergeleken bij mijn vorige twee 9-5OG's (Mk.II en Mk.III).
Het nieuwe differentieel zit er onder. De garagist heeft vandaag een paar foto's genomen van de hele operatie.
Oude prutsding:

Nieuwe (pruts?)ding:

Er is een LANGE proefrit gemaakt - en geen enge schermen meer. [afkloppen]
... bij mij daarnet ook niet
Ik heb de garage gevraagd de rekening snel te sturen, dan kan ik het ook snel afhandelen en snél vergeten.
Hop! Ik heb weer een erg fijne auto. En wat rijdt het ding toch lekker!! Ik ga binnenkort (in een nieuw topic) eens op mijn gemak vertellen over de auto en hoe het nou voelt (de plus-, min- en 'anders'punten); vooral vergeleken bij mijn vorige twee 9-5OG's (Mk.II en Mk.III).
-
sveba
- Donateur (3x)

weet iemand of dit zelfde systeem ook onder de 9-4 zit ? het is in ieder geval het haldex awd maar dat hoeft niet te betekenen dat het hetzelfde is.
alvast dank!
alvast dank!
-
Michel Annink
- Geregistreerd lid
Ja, is hetzelfde.sveba schreef:weet iemand of dit zelfde systeem ook onder de 9-4 zit ? het is in ieder geval het haldex awd maar dat hoeft niet te betekenen dat het hetzelfde is.
alvast dank!
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

9-3 turbo X is ook hetzelfde en die hebben er ook last van
schijnt een vochtprobleem te zijn en steekt met name in de winter de kop op
Hoe lang heeft de auto van U poll te koop gestaan? Is die toevallig begin dit jaar ingeruild? Wellicht had de vorige eigenaar er ook al last van en heeft ie m maar ingeruild
schijnt een vochtprobleem te zijn en steekt met name in de winter de kop op
Hoe lang heeft de auto van U poll te koop gestaan? Is die toevallig begin dit jaar ingeruild? Wellicht had de vorige eigenaar er ook al last van en heeft ie m maar ingeruild
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Service Achteras, Service AWD
Het was wel iets meer dan dat vocht kan veroorzalen. Achter het inspectieluikje zat véél metaalvijlsel, met 'hagelslag-grote' brokken er in (en dat is níet overdreven). In die Haldex koppeling is duidelijk iets dat de job niet aan kan en dramatisch slijt - dat zelfs stukjes afbreken.
-
gfgf
- Donateur (2x)

Weet je toevallig of dat het voorste gedeelte met de koppeling of het achterste met het diff was?
-
U-Poll
- Donateur (8x)

Het achterste! Een combi onderdeel van een Haldex koppeling en (achter) differentieel.
-
Style&Co
- Moderator + Donateur

en waarom zou vocht juist daar niet de oorzaak van kunnen zijn? Vocht verdringt olie... geen smering meer en dus hoge temperaturen en dus grotere slijtage (hagelslag in jouw termen). Bovendien is vocht temperatuursgevoeliger... als het koud is kan het bevriezen... en dat 'smeert ook minder' dan smerende vloeibare olie
-
turbopilot
- Donateur (7x)

is die toeleverancier eigenlijk al failliet ?