storing gascomputer?!

Alles over Liquified Petroleum Gas en Saabs
Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

storing gascomputer?!

Bericht door Dikketrip » ma 26 mei, 2014 17:45

kan een gas computer storing geven?

rijd altijd goed op gas en dan in eens lichtjes bokken/ zie door trekken. bij langzaam rijden merk je het eigenlijk niet. bij door trekken dan kan hij ook mis fire geven.

kan het zijn dat er een timing mis loopt met gas of mss zelfs de functie weg valt van de gas computer.

wat doet hij precies? neemt de waarde over van de benzine computer en dan? andere ontsteking timing of zo?
andere waarde van hoeveelheid brandstof toevoer.

als ik naar benzine ga en terug naar gas is het weer ok. computer reset van gas?

zo dra de auto gaat inhouden bij door trekken dan komt het ook niet meer goed. zal de hele rit bokken bij hard door trekken. benzine en weer gas en is opgelost. dan kan hij weer goed zijn voor soms wel 3 dagen.

verstopte gas injector zou vaker moeten storen dacht ik zo.
en bekabeling + bobine / ontsteking ook bij benzine.

gaspomp is afgelopen zaterdag vervangen.. nu dus preventief blijkbaar haha..

wat kost een gascomputer? mss dat ik die dan ook maar vervang. ;-(+

WorldRocker
Geregistreerd lid

Re: storing gascomputer?!

Bericht door WorldRocker » ma 26 mei, 2014 21:23

Welke auto? Gas systeem? (Vialle, Prins...)

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » ma 26 mei, 2014 22:29

Was onlangs iemand hier die vocht in de LPG stuureenheid had na de motorruimte schoon gespoten te hebben.

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » di 27 mei, 2014 3:59

Graag meer info over installatie/motor/type wagen. Maar ik vermoed dat je een vialle installatie hebt, waarschijnlijk op een t5 of t7 motor.
Blind de LPG ECU gaan vervangen lijkt mij echt wel geld door het raam gooien.

Om op de vraag te antwoorden wat de LPG ECU doet:
- tapt het signaal van sensoren af, denk maar aan temperatuur koelvloeistof, Lambda sonde, inlaatdruk, etc (hangt ook af van installatie tot installatie,)
- beheerd de lpg installatie (zorgen dat de pomp in de tank in gang schiet, zorgen dat er voldoende druk aanwezig is, etc)
- tapt het signaal net voor de benzine injector af
- bij overschakeling op lpg word door middel van een relais het signaal naar de benzine injector afgesneden en stuurt hij de lpg injectoren aan.

De auto zelf heeft geen flauw idee dat er LPG is. Simpel genomen tapt hij het signaal af gestuurd naar de benzine injector en rekent hij om hoeveel LPG hij moet inspuiten. (in werkelijkheid ligt het allemaal iets lastiger)

De LPG ECU is wel afgestemd op de wagen, immers hij moet wel op voorhand weten wat hij min of meer kan verwachten.

Heel belangerijk en knoop dit goed in je oren: LPG is héél gevoelig op zijn ontsteking. Echt héél, véél, enorm gevoelig :lol: Bougies max 20 000km, liefst 10 000.
Het is perfect mogelijk dat een wagen perfect loopt op benzine en je er geen meter mee kan rijden op LPG maar dat het probleem in de ontsteking zit (been there done that, di cassettes zijn echte krengen). Niet onderschatten zoals je nu doet!

Nu van de info die je geeft denk ik aan een relais die blijft hangen (waardoor hij en lpg en benzine inspuit)

Kan ook een lekkende injector zijn: injector kan namelijk bevriezen, door hem even tijd te geven ontdooit hij en kan je weer verder. Meestal komt dit voor als de autostrade af rijd.

Een defecte LPG ECU geloof ik niet in. Weet je in welke cilinder hij misfires geeft? Of zijn het alle cilinders?
Overigens controleer sowiezo ook onsteking en even wisselen met een andere DI kan wonderen doen (en kost maar 2 minuten om te wisselen)

Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Dikketrip » do 29 mei, 2014 1:16

Bedankt voor je uitleg,

ik heb een t7 ?
saab 1.8t 2004 sport sedan

losse bobines dus en geen cassette, helaas.

ik heb de auto ook nog nergens laten uitlezen met een tech2.. waar in de buurt van ede kan dat.. of kan iemand dat?

soms rijd ik 3 dagen zonder storing, en dan in eens houd hij in en bokt lichtjes. bij veel gas geven met name. dus door trekken of in lage toeren pendaal wat dieper indrukken om vaart te maken.

Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Dikketrip » do 29 mei, 2014 1:16

oh ja ik heb vialle.

50 liter effectief tanken

Tubbe
Donateur (2x)
Donateur (2x)

storing gascomputer?!

Bericht door Tubbe » do 29 mei, 2014 9:36

9-3 SS is niet T7aar T8

Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Dikketrip » zo 01 jun, 2014 11:37

Gister bougies door Jansen laten afstellen, super service!

Loopt meteen mooier! Hopen dat storing weg blijft!

naughtygenius
Geregistreerd lid

Bericht door naughtygenius » di 03 jun, 2014 13:52

Ik heb/had hetzelfde probleem, maar na het plaatsen van NGK PFR6T-10G heb ik geen problemen meer.

Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Dikketrip » di 03 jun, 2014 19:08

mijn storing is er nog helaas...

:(

mss toch bevriezen injector... of zo :(

sprankel
Geregistreerd lid

Bericht door sprankel » di 03 jun, 2014 19:26

Ik wou het nog niet zeggen maar ik had al een vermoeden dat met bougies korter afstellen het niet opgelost ging zijn.
Kan helpen om het iets beter te laten lopen maar echt bokken ermee oplossen, ik betwijfel het.

Hoe oud zijn de boegies overigens? En hoe zagen ze eruit? En laten uitlezen, je moet echt weten welke cilinder het is. En als je dat weet kan je een bobine/bougie wisselen en kijken of het probleem mee verhuist.

Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Dikketrip » di 03 jun, 2014 20:50

bougies net nieuw:)

ook al nieuwe gas pomp, aan gezien hij alleen bij gas de storing geeft..

Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Dikketrip » do 19 jun, 2014 13:22

Probleem is nog steeds aanwezig.

maandag mijn 3 gas relais vervangen,
de duurdere is denk ik de hoofdoorzaak.. de onderbreekrelais als me niet vergis., dan doe ik de goedkopere ook maar meteen.

Guido
Geregistreerd lid

Bericht door Guido » ma 23 jun, 2014 16:38

Tja, het blijft raden zo. We kunnen van alles wel op gaan noemen.

Hoe oud is je installatie en hoeveel km heb je ermee gereden?

Over het algemeen kunnen relais echt heel veel schakelen en is de elektronica van tegenwoordig best betrouwbaar.

Best blijft een diagnose aan de laptop tijdens een ritje. Dan weet de gasboer of de elektronica werkt. Is dit ok, dan is het iets mechanische. Een lekkende injector of zo.

DUS:

1) diagnose stellen met laptop om het electronische gedeelte uit te sluiten
2) evt mechanisch verder zoeken

Ik heb het zo gedaan met die van mij:

installatie uit 2008 en 110.000km, electronisch goed. Bleek een boutje van het spruitstuk niet goed te zijn aangedraaid. Moet er wel bij zeggen dat ik pas problemen kreeg na tuning waarbij de turbodruk omhoog ging en er zo gas lekte...

Dikketrip
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door Dikketrip » wo 25 jun, 2014 22:14

het lijkt er op dat het probleem is verholpen,

je hebt gelijk ik reageer namelijk nogal adhoc en kan best chaotisch overkomen, maar ik lees er wel wat over hoor en heb echt gezocht / gekeken naar vergelijkbare problemen.
maar vooral is het belangrijk om systematisch tot een oplossing te komen. en dat is waar jij mij op aan stuurt.

Thnx man!

het probleem werd eigenlijk steeds erger. en het zat ergens bij het schakelen van gas / benzine. en dat doet deze relais.
nu merk ik nergens meer iets van. even thieuke bedanken, las ook dat hij dit had en hij verving ook de relais.:)

Plaats reactie