beste allemaal,
Ik ben 18 jaar en ben door mijn vader geïnteresseerd geraakt in Saabs. Ik zou nu een Saab 900 gl, bouwjaar 1980, kunnen overnemen. De motor is echter niet meer in een hele beste staat dus ik zit te denken om er iets anders in te stoppen. Een dezelfde blok lijkt me wat saai, een turbo-blok van die tijd is voor mij niet geschikt vanwege het verbruik van rond de 1 op 6-8(volgens mijn vader) en dus zat ik wat te denken wat het dan moet worden. Zou een nieuw Saab-blok een goed idee zijn?
Ik zelf zat ook al te denken aan een Mitsubishi(bijv. de 4G63) of Subaru-blok vanwege de duurzaamheid, het vermogen en het eventueel uitbouwen ervan. Is dit echter haalbaar?
Als iemand een ander idee van een 'swap' heeft hoor ik het graag, mijn criteria zijn:
- goedkoop
- rond de 140 pk
- betrouwbaar
- simpel(haalbaar)
- gunstig verbruik (minimaal 1 op 10)
- diesel mag ook
- niet te veel hoeven te verbouwen(nieuwe transmissie etc.)
Saab 900 gl 1980 motorwissel
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Re: Saab 900 gl 1980 motorwissel
Saab 900 2.0L 16V blokje van de latere jaren pakken. Zonder turbo 130pk (Een 2.1 140pk), met lage druk turbo 145pk, maar is makkelijk meer uit te halen mocht je dat alsnog willen.
De i-tjes doen met gemak boven de 1op10 en de turbo kan het ook, maar dat hangt erg van je rechtervoet af.
De i-tjes doen met gemak boven de 1op10 en de turbo kan het ook, maar dat hangt erg van je rechtervoet af.
-
baas 2.3
- Geregistreerd lid
die hebben toch het vliegwiel aan de voorkant zitten? hoe krijg je deze bak passend op een mitsu motor?
ik denk niet dat je dit gemakkelijk kan maken.
ik zou idd krizzie zijn tip volgend dat lijkt mij ook de beste oplossing.
gr swen
ik denk niet dat je dit gemakkelijk kan maken.
ik zou idd krizzie zijn tip volgend dat lijkt mij ook de beste oplossing.
gr swen
-
johnb52
- Donateur (7x)

Ik heb een 2.0 Turbo 16v, en ik haal 1:12
Dus 2x zo zuinig
Dus 2x zo zuinig
-
guusbouman
- Geregistreerd lid
Dank jullie wel!
Naar een motor van welk jaar(jaren) zou ik dan moeten kijken precies? Misschien een domme vraag...
En is er makkelijk aan te komen?
Naar een motor van welk jaar(jaren) zou ik dan moeten kijken precies? Misschien een domme vraag...
En is er makkelijk aan te komen?
-
Krizzie
- Donateur (3x)

Elk jaar van de 16 klepper is in principe prima.
Alle soorten (op de 2.1 na misschien) zijn prima te vinden hier.
Alle soorten (op de 2.1 na misschien) zijn prima te vinden hier.
-
johnb52
- Donateur (7x)

Ja, makkelijk aan te komen, er zijn een aantal sloperijen, Elferink bijvoorbeeld.
saabmarktplaats/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kan je ook onderdelen vinden, of een sloper.
saabmarktplaats/index.php" onclick="window.open(this.href);return false;
Hier kan je ook onderdelen vinden, of een sloper.
-
Sapphire
- Donateur (7x)

16 kleppers zijn vanaf '84 geleverd en de 8 kleppers tot '90. Dus dan weet je globaal welke jaren je moet zoeken. Is redelijk makkelijk aan te komen, zeker als je een beetje 'de weg weet'.