T5 voor beginners en gevorderden
-
blue-mission
- Geregistreerd lid
Re: T5 voor beginners en gevorderden
weet iemand welke flashchips je dan nodig heb om te kunnen bdm flashen in de auto zonder die 16v spanning ? maar dus gewoon 12v ?
ik wil 2 ecu 's ombouwen ( of laten ombouwen als ik geen onderdelen kan krijgen ) naar hardware t7 klep
en graag kunnen flashen met bdm in de auto ( jaja heb het hele topic goed doorgelezen )
anders is het voor mij makkelijker naar een universele standalone motor management te gaan.
ik wil 2 ecu 's ombouwen ( of laten ombouwen als ik geen onderdelen kan krijgen ) naar hardware t7 klep
en graag kunnen flashen met bdm in de auto ( jaja heb het hele topic goed doorgelezen )
anders is het voor mij makkelijker naar een universele standalone motor management te gaan.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
tenzij je echt brak flash geheugen hebt moet het met het bestaande flash geheugen gewoon goed gaan!
-
Rhinobirds
- Geregistreerd lid
Wat is er overigens met de t5suite website gebeurt? Ik krijg 'N/A' wanneer ik naar http://trionic.mobixs.eu/" onclick="window.open(this.href);return false; of naar http://www.trionicsuites.com/?p=t5suite" onclick="window.open(this.href);return false; ga.
-
blue-mission
- Geregistreerd lid
ik begrijp dat het goedgaat met 15 of 16 volt,
maar ik wil het eigelijk op 12v doen in de auto
maar ik wil het eigelijk op 12v doen in de auto
-
9000-95
- Donateur

De programmeerspanning is apart naar buiten gevoerd op de ecu dus je kan daar ook in de auto een hogere spanning op aanbieden door een externe spanningsbron in serie met de autoaccu te schakelen en dat op de programmeerspanning aansluiting te zetten. Neem je 2 stuks 1.5V batterij dan geeft je dat 3V boven de boordspanning. Als je accu vol is zit je dan vrijwel op de 16V, zou voor de meeste flashchips genoeg moeten zijn. Je kan ook op zoek naar een ecu met CSI flash chips, die doen het al rond de 13-14 V.
Maar waarom zou je uberhaupt willen flashen in de auto
De ecu gebruikt de flash maar één keer en da's als de spanning er de eerste keer op komt. Dan wordt alles gecopieerd naar de ram en vanaf dat moment wordt er alleen nog maar in ram gewerkt.
Dus als je de ram unlocked zet in de bin kan je alles wat je wilt live mappen met de laptop en een canusb adapter. Alles wat je aanpast blijft bewaard zolang de accuspanning er niet afgaat, bovendien kan je het ook allemaal bijhouden in T5suite (project maken). Of af en toe een sram snapshot maken als backup, en dat terugschrijven als de spanning er af is geweest.
Heb je eenmaal alles helemaal naar je zin gemapt dan laat je T5suite eenmalig een nieuwe bin met alle aanpassingen maken en die flash je in je ecu, zodat je vanaf dat moment ook bij accu-los met de juiste settings begint.
Maar waarom zou je uberhaupt willen flashen in de auto
Dus als je de ram unlocked zet in de bin kan je alles wat je wilt live mappen met de laptop en een canusb adapter. Alles wat je aanpast blijft bewaard zolang de accuspanning er niet afgaat, bovendien kan je het ook allemaal bijhouden in T5suite (project maken). Of af en toe een sram snapshot maken als backup, en dat terugschrijven als de spanning er af is geweest.
Heb je eenmaal alles helemaal naar je zin gemapt dan laat je T5suite eenmalig een nieuwe bin met alle aanpassingen maken en die flash je in je ecu, zodat je vanaf dat moment ook bij accu-los met de juiste settings begint.
-
Ruud 9.3
- Donateur

Om meer dan 12v uit een accu te halen gebruik ik een 'step up'. Kost nog geen 10 euro op Ebay.
Hiermee kun je de spanning regelen tussen 12v en 19v door aan een stelschroefje te draaien.
Op mijn step up zit ook een LED-display waarop de uitgaande waarde van de spanning af te lezen is.
Ik gebruik hem met een losse accu op mijn werkbank, instellen op 15,2v en dan werkt het flashen perfect
Ik neem aan dat het ook in de auto werkt maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
Hiermee kun je de spanning regelen tussen 12v en 19v door aan een stelschroefje te draaien.
Op mijn step up zit ook een LED-display waarop de uitgaande waarde van de spanning af te lezen is.
Ik gebruik hem met een losse accu op mijn werkbank, instellen op 15,2v en dan werkt het flashen perfect
Ik neem aan dat het ook in de auto werkt maar dat heb ik nog niet geprobeerd.
-
tanisha
- Geregistreerd lid
ik flash alles met een stabiele 13 volt voeding ik snap niet waarom jullie dat voltage zo hoog willen hebben dat is nergens goed voor!
-
blue-mission
- Geregistreerd lid
die oplossing klinkt wel mooi ruud,
waarom ik graag wil gaan flashen, is met de reden dat de hoofdstroom schakelaar altijd omgaat straks ( Het is een race auto die niet dagelijks gebruikt gaat worden, en ook nu bij huis staat )
waarom ik graag wil gaan flashen, is met de reden dat de hoofdstroom schakelaar altijd omgaat straks ( Het is een race auto die niet dagelijks gebruikt gaat worden, en ook nu bij huis staat )
-
9000-95
- Donateur

Da's een kwestie van éénmalig de juiste bin erin schieten, dan heb je ook na accu los gelijk de juiste software. Dat hoef je maar één keer te doen, dus om daarvoor de ecu even uit de auto te pakken is ook weer niet zo'n klus lijkt me.
Nog een reden om niet te willen flashen in de auto: Via canbus flashen werkt meer niet dan wel met T5 is mijn ervaring. En gaat het fout dan zit je met een niet-lopende auto die je alleen maar weer aan de praat krijg door de ECU via BDM te flashen. En daarvoor moet-ie open. Of je moet een gat in de behuizing gaan maken, flatcable naar buiten voeren etc etc. Handig is anders
Nog een reden om niet te willen flashen in de auto: Via canbus flashen werkt meer niet dan wel met T5 is mijn ervaring. En gaat het fout dan zit je met een niet-lopende auto die je alleen maar weer aan de praat krijg door de ECU via BDM te flashen. En daarvoor moet-ie open. Of je moet een gat in de behuizing gaan maken, flatcable naar buiten voeren etc etc. Handig is anders
-
blue-mission
- Geregistreerd lid
in ben nog druk aan het inlezen ?
is het ook mogelijk om meerdere programma's te runnen ? dus bijv een straat setup en een circuit setup ?
is het ook mogelijk om meerdere programma's te runnen ? dus bijv een straat setup en een circuit setup ?
-
blue-mission
- Geregistreerd lid
dacht ik al aan, opzich geen probleem ga m makkelijk weg werken in mn dashboard kastje.
ook een combiadapter gekocht,
mooi de tijd om een beetje te oefenen op 2 ecus
tegen de tijd dat de auto klaar is..
ook een combiadapter gekocht,
mooi de tijd om een beetje te oefenen op 2 ecus
tegen de tijd dat de auto klaar is..
-
9000-95
- Donateur

via sram snapshots werken, die schrijf je er in een paar seconden in en daarmee pak je de hele mapping mee.blue-mission schreef:is het ook mogelijk om meerdere programma's te runnen ? dus bijv een straat setup en een circuit setup ?
Maar wederom de vraag waarom je dat zou willen. Met trionic en apc kan je prima een zwaar getunede setup hebben zonder dat het ding te nerveus wordt. Gewoon minder gas geven, heb je vanzelf minder boost
Of je moet ontstekingsmaps willen veranderen ivm andere brandstof. Snapshotje.
-
gydomatra
- Geregistreerd lid
[]
Ja, dat ben ik dus ook van plan straks. Een map voor rijden op lpg injectie en een map voor het rijden op benzine.
Sram snapshots? Sorry, ik ben een behoorlijke (nog wel) leek mbt trionic 5, maar hoor erg graag wat je hier mee bedoeld.
Ja, dat ben ik dus ook van plan straks. Een map voor rijden op lpg injectie en een map voor het rijden op benzine.
Sram snapshots? Sorry, ik ben een behoorlijke (nog wel) leek mbt trionic 5, maar hoor erg graag wat je hier mee bedoeld.