Belastingperikelen

Dit forum is bedoeld voor auto gerelateerde onderwerpen die NIET over Saab gaan.
Plaats reactie
Knientje
Geregistreerd lid

Belastingperikelen

Bericht door Knientje » do 21 feb, 2013 0:19

Nu lees ik dit weer.

Dat die "schone" auto's terug MRB zouden moeten gaan betalen wist ik al.
Maar van de rest heb ik totaal niks gehoord. Ja, nu, via het autoweekforum en dus de site van het rijk.

Er staan alleen wat factoren, dus je hebt totaal geen indicatie wat voor tarieven we dan gaan krijgen.
Dat zou (bijvoorbeeld voor mij) de keuze tussen LPG en diesel makkelijker maken namelijk.

Ze blijven zo te zien wel uitgaan van gewicht, soort brandstof, alleen komt daar dus C02 uitstoot bij.

Belastingdienst. Goedkoper zullen we het niet maken :?:

carlsson
Geregistreerd lid

Re: Belastingperikelen

Bericht door carlsson » do 21 feb, 2013 1:58

Tja MRB feestje van zogenaamde CO2 vriendelijke auto's vanaf 2014 is grotendeels afgelopen. Alleen met een echte EV gaat het nog ff verder, maar dat is na een paar jaar ook gedaan.
Dan moeten ze allemaal MRB gaan betalen.

JanJunior
Geregistreerd lid

Bericht door JanJunior » do 21 feb, 2013 9:41

Terecht.
Ook een nieuwe schone auto produceren kost energie, zolang die energie geproduceerd wordt door het verstoken van fossiele brandstoffen is er sprake van CO2-toename. Dat er tijdens de levensduur van die schone auto minder fossiele brandstoffen verstookt worden is aardig, dat er een milieubelasting plaatsvindt wanneer de schone auto ontmanteld wordt is ook een feit.
CO2-vriendelijk is dus maar zeer relatief, vriendelijker is het om reeds bestaande auto's langzamer af te schrijven en dus langer te gebruiken.

Gewoon langer doorrijden en genieten van je Saab op LPG dus :D maar daar verkoop je geen nieuwe auto's mee. De vrijstelling is niets meer dan een tijdelijke stimulans om vooral toch maar een nieuwe schone en zuinige auto te kopen... Dat daarmee de hoeveelheid door de overheid ontvangen accijns op de brandstof ook omlaag gaat is een neveneffect wat kennelijk niet erg van belang lijkt.

:O:

Jan

P.S.: ben het wel met je eens dat er tegenwoordig vooral ad-hoc geregeerd wordt, van enige consistentie en daarmee duidelijkheid voor de burger is helaas al lang geen sprake meer. Maakt het voor diezelfde burger lastig om aan lange termijn planning te doen en bewuste verstandige keuzes te maken met een ingecalculeerd financieel risico.
P.P.S.: MRB betalen zou voor velen ook makkelijker te verteren zijn als die munten ook daadwerkelijk aan verbetering en onderhoud van het wegennet besteed zouden worden en niet in de pot "algemene middelen" zouden vloeien...

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » za 02 mar, 2013 22:39

Wordt het dan toch nog interessant om te gaan dieselen? (alhoewel ik me wel geen super co2-vriendelijke diesel kan veroorloven)

Ik weet weer iets meer, maar nog steeds geen tarieven ;-|+

Edit: Shit, verkeerd gelezen dat gaat OOK over de BPM. Maar in de MRB verandert ook iets.

En wat is groen gas? Ik ken alleen LPG en CNG en ze stinken allebei.

carlsson
Geregistreerd lid

Bericht door carlsson » zo 03 mar, 2013 0:08

Dieselen dat is weer teveel NO2 produceren met een roetfilter wordt dat niet minder hebben ze nu in Brussel ontdekt.
Dus zelfs met die z.g. milieuvriendelijke diesels valt het nog vies tegen met de milieuvriendelijkheid en de bedreiging van de gezondheid.

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » vr 03 mei, 2013 13:03

Persoonlijk belastingperikeltje:

Betaal je tegenwoordig weer voor een heel tijdvak?

Mijn 9000 is op 20 april 2013 verkocht en er is nog niks anders voor in de plaats gekomen, dus zou ik wegenbelastingvrij moeten wezen :wink: .

Wat schetst mijn verbazing: onze grote vriend De Belastingdienst schrijft op 28 april 2013 doodleuk € 62 af van mijn rekening :-S+ (ik betaal per maand)

Ik dacht dat je wegenbelasting vooraf betaalde en niet achteraf.

Maar ik snap het dus niet meer. Zelfs ZONDER auto betaal ik nog wegenbelasting. Leuker kunnen we het niet maken :-S+

Jungleman
Geregistreerd lid

Bericht door Jungleman » vr 03 mei, 2013 13:07

als jij je 9000 particulier hebt verkocht (maar nog geen vrijwaring hebt ontvangen) betaal je gewoon door, he...

heb je inmiddels wel je vrijwaring binnen, dan komt het doordat je je 9000 particulier hebt verkocht. je betaalt dan niet naar rato van de maand, zoals het wel is, als je je auto aan een autobedrijf verkoopt. (volgens mij)

Knientje
Geregistreerd lid

Bericht door Knientje » vr 03 mei, 2013 14:11

De vrijwaring heb ik gelijk gekregen toen hij overgeschreven was, ik was er namelijk bij.

Verder gaat aan- en afmelden voor de wegenbelasting volgens mij volledig automatisch bij het tenaamstellen.
Zet maar eens een auto op je naam en zie hoe snel de blauwe envelop op de mat ligt...

Edit: ik snap het al
29-04-2013 Af 62,00 2445588 - BELASTINGDIENST

BETALINGSKENM. 3151349957830001
HR-RX-50 LET OP, NIEUW TARIEF
1E MND TIJDVAK 25/03/13-25/06/13
MEER INFO http://WWW.BELASTINGDIENST.NL" onclick="window.open(this.href);return false;

evolver86
Geregistreerd lid

Bericht door evolver86 » vr 03 mei, 2013 14:25

Knientje schreef:
29-04-2013 Af 62,00 2445588 - BELASTINGDIENST

BETALINGSKENM. 3151349957830001
HR-RX-50 LET OP, NIEUW TARIEF
1E MND TIJDVAK 25/03/13-25/06/13
MEER INFO http://WWW.BELASTINGDIENST.NL" onclick="window.open(this.href);return false;
Je krijgt binnenkort een brief dat er geconstateerd is dat je te veel MRB hebt betaald. Verrekening krijg je vanzelf weer terug.

@ Jungleman: Dit is niet waar, de naar rato maand (eigenlijk is het tijdvak) is gebaseerd op overschrijvingsdatum, en daarbij maakt niet uit of je hebt overgeschreven bij een postkantoor of een autobedrijf.

Plaats reactie