2.0i chiptune ervaringen.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Re: 2.0i chiptune ervaringen.

Bericht door evo » ma 03 dec, 2012 0:07

Leuke lees, vooral hoe de man/aut identificatie gaat en hoe jeook andere maps kunt 'selecteren'. Maar toch niets speciaals. Een efi systeem met knock detectie...

D'r zijn 9000 i-tjes met trionic5, toch?

Onder normale belasting zal je systeem altijd lambda 1 proberen te rijden. Indien alles een beetje in de pas loopt zal dat resulteren in mooie bougies. Daar zorgt het closed loop gedeelte van de ecu voor. Ga je echter vermogen vragen, dan zal het systeem waarschijnlijk geen gebruik meer maken van het lamda signaal en kan het fout gaan. Dit omdat het systeem dan naar voorgedefinieerde maps kijkt, mogelijk met een correctie voor oa long term fuel trim. Hoef je echt niet aan je bougies te zien...

Wellicht denk je, maar hij spuit toch dan nog steeds meer in... Ik denk van niet, omdat de VE van een 2.0 hoger ligt dan de VE van een 2.3, en dat verschil wordt op toeren nog groter. Uitgaande van dezelfde nokkenassen, etc... Vandaar dat ik denk dat ie mogelijk arm kan gaan lopen. Maar gelukkig zit er een knock sensor op, toch ;)

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

tbusquet
Geregistreerd lid

Bericht door tbusquet » ma 03 dec, 2012 0:12

Ja de 9000 gebruikte altijd trionic 5. Arm lopen is het laatste wat ik zou willen, dan is het spul zo kapot. Leuk die pingel detectie, maar dan gaat hij dus toch meer inspuiten om detonatie tegen te gaan.
Bovendien zal een i sneller gaan detoneren door de hogere compressie.

evo schreef:Leuke lees, vooral hoe de man/aut identificatie gaat en hoe jeook andere maps kunt 'selecteren'. Maar toch niets speciaals. Een efi systeem met knock detectie...

dan zal het systeem waarschijnlijk geen gebruik meer maken van het lamda signaal en kan het fout gaan. Dit omdat het systeem dan naar voorgedefinieerde maps kijkt, mogelijk met een correctie voor oa long term fuel trim. Hoef je echt niet aan je bougies te zien...

Wellicht denk je, maar hij spuit toch dan nog steeds meer in... Ik denk van niet, omdat de VE van een 2.0 hoger ligt dan de VE van een 2.3, en dat verschil wordt op toeren nog groter. Uitgaande van dezelfde nokkenassen, etc... Vandaar dat ik denk dat ie mogelijk arm kan gaan lopen. Maar gelukkig zit er een knock sensor op, toch ;)

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » ma 03 dec, 2012 0:25

er loopt niks arm! maar goed ik schijn het na ruim 5 jaar en 2,5 ton ervaring met i-tjes nog niet te weten :roll:

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » ma 03 dec, 2012 8:33

Meten is weten! Prik er een wide band in en je ziet het!

Zoals evo vermoed dat het werkt (zelfde als bij tronic). Is de kleur die je afleid van de bougie's verkregen tijdens het close loop gedeelte. Het grote gevaar zit hem dan juist in open loop omdat hij z'n fuel trim mee neemt.

Dat valt nu te ontkennen. Maar mij lijkt het beter om het voor jezelf te bewijzen!
Maar als jullie meer power willen. Zal er toch het een en ander gemeten moeten gaan worden!

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 03 dec, 2012 8:57

G-ice schreef:
tbusquet schreef: Jij progameert toch de ecu van t5 en t7's ? Kan je met jouw spul geen motronic proggen zoals de n/a 204's hebben? Of flash je gewoon een std prog in de trionics?
De motronic ECU's zijn niet te programmeren met een Trionic setup. Echter toen ik voor mijn Ducati op zoek was heb naar meer vermogen ik ook gevonden wat de i-tjes doet laten lopen. Als te verwachten een heel basic stukje software met vooral brandstof mappen erin. Niet zo gek natuurlijk, want de ontsteking is hardwarematig geregeld.
Onzin natuurlijk... Distributie van de vonk gebeurt door de stroomverdeler, maar de vervroeging is vanaf begin 90-er jaren classics al met een digitale ontstekingsmap. Classics hebben een ezk ecu, de motronic ecu's hebben benzine en ontsteking in de ecu.

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » ma 03 dec, 2012 8:59

tanisha schreef:er loopt niks arm! maar goed ik schijn het na ruim 5 jaar en 2,5 ton ervaring met i-tjes nog niet te weten :roll:
Ben je echt zo naïef dat je denkt dat de volumetric efficiency van een 2.0 en 2.3 identiek zijn?

odin1899
Donateur
Donateur

Bericht door odin1899 » ma 03 dec, 2012 10:14

tbusquet schreef:Ja de 9000 gebruikte altijd trionic 5.
Uh, nee.

inactief
Geregistreerd lid

Bericht door inactief » ma 03 dec, 2012 10:19

Tunerpro opent de binnetjes die op internet te vinden zijn.
Turnerpro is een 35 euro investering ofzo.

Ik ben benieuwd wie z'n i-tje gaat tunen?!

tbusquet
Geregistreerd lid

Bericht door tbusquet » ma 03 dec, 2012 15:41

G-ice schreef:Tunerpro opent de binnetjes die op internet te vinden zijn.
Turnerpro is een 35 euro investering ofzo.

Ik ben benieuwd wie z'n i-tje gaat tunen?!

Wat heb je allemaal nodig dan om een ecu te flashen met dat tunerpro?

Is best leuk om te proberen, maar ik heb geen verstand van mappen enzo. Bovendien heb je eigenlijk wel een testbank nodig om te kijken wat er gebeurd.

Ik neem aan dat het voor Gijs niet de moeite waard is om hier tijd in te stoppen? Kan je wel als een van de weinigen i-tuning aanbieden. Ik denk dat er best een hoop mensen wat over hebben voor een easy 10% extra vermogen. :wink:

Plaats reactie