Automaat 9-5 aero tegen B234R blok?

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
tanisha
Geregistreerd lid

Re: Automaat 9-5 aero tegen B234R blok?

Bericht door tanisha » wo 26 sep, 2012 9:44

is het nou zo moeilijk dat abs het snelheid signaal geeft en de automaat ecu hier niet zonder kan functioneren?

jij gaat toch ook niet geblinddoekt auto rijden

maxmink93
Geregistreerd lid

Bericht door maxmink93 » wo 26 sep, 2012 11:46

Dit is vaker de manier van tuning..
Honda's zetten ze vaak terug naar OBD1 omdat dat makkelijker is... In feiten fop je je zelf als je sensors buiten gaat sluiten.

Waarom zou je al die moeite doen voor een automaat? Steek dan je energy in een diesel bak oid. Kan meer koppel hebben en langeren eind overbrenging.

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » wo 26 sep, 2012 11:54

Pfffft, had even niet verwacht dat het zoveel problemen zou gaan opleveren.

Ik begrijp dat dit dus niet zomaar even te doen is en dat het materie is voor de gevorderde sleuteraar/tuner.

abs wil ik er tezijnertijd wel ophebben omdat ik vind dat rijden zonder gewoon gevaarlijk is.

De matra weegt ongeveer 1000 kg en de verdeling is 40% op de vooras en 60% op de achteras. Als het regent bv , moet je niet te hard remmen omdat de voorste remmen dan blokkeren en je wilt dan niet weten waar je uiteindelijk beland. Ik heb gelukkig nog veel abs 9000 en abs volvo spullen over. Een kamaraad van mij gaat daar eens zijn licht over werpen. Lekker als je zulk soort dingen kan delegeren :) Overigens heeft hij ook een matra die in de toekomst voorzien zal worden van een saab blok.

Ik zet het idee van een 5-automaat maar even in de ijskast. Ik kom er zeker het eerste half jaar niet aan toe, en hoogstwaarschijnlijk is het teveel werk in verhouding tot wat het me opleverd. Ik kan er natuulijk gewoon een 4-automaar T5 bak van een 9000 aero achter plakken. Dan ben ik klaar , alleen heeft de 4e versnelling een 1 op 1 overbrenging en dat zorgt weer voor meer toeren. En dat is dus nu precies wat ik niet wil.

Hmmmm, ik ga er nog wel een paar nachtjes over slapen. Eerst maar eens er achter komen wat de overbrengingsverhoudingen zijn van de diverse (auto)saab-bakken. Misschien valt het mee met de toeren? Iemand die weet hoeveel toeren hij draait op de snelweg bij 120 km/h met zijn 9000 aero?

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 26 sep, 2012 11:55

@tanisha ok je hebt gelijk

@maxmink: waarom je al die moeite zou doen? gewoon omdat het leuk uitzoekwerk is enz. en het leuk is als je iets aan de gang krijgt waarvan iedereen steevast beweert dat het ONMOGELIJK is. daarom gaf ik al het voorbeeld van de kwart mijl.

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » wo 26 sep, 2012 12:30

maxmink93 schreef: Waarom zou je al die moeite doen voor een automaat? Steek dan je energy in een diesel bak oid. Kan meer koppel hebben en langeren eind overbrenging.
Omdat ik al een handbak heb in mijn matra. Een 9000 aero bak. In totaal heb ik 3 matra murena's die allemaal voorzien zijn/worden van andere motoren/bakken.

Deze 1e matra heeft een saab 9000 aero motor en bak. Alles moet nog aan gesloten worden en er komt dampgasinjectie op.
Afbeelding

De 2e matra heeft ook een saab 9000 aero motor en bak. De bedoeling is minimaal 500 pk en 600 NM. Ik weet niet of de bak heel blijft met zoveel NM. Zoek nog naar een goede en betaalbare oplossing hiervoor.
Afbeelding

De 3e matra heb ik onlangs erbij gekocht. Ik vond het een plaatje en kon hem niet laten gaan. De vorige eigenaar heeft een Ford RS1800 16V motor erin gebouwd. De motor is ligt getuned en heeft ongeveer 150 pk. De gehele ford setup wil ik verkopen aan een matra liefhebber en daarna komt er dus een saab aero motor met automaat in.
Afbeelding

De laatste matra is een auto waar je zo mee weg kan rijden. Dat wil ik eerst zo laten, totdat ik aan een motor/bak-conversie toe ben. En dan is het altijd handig als ik me huiswerk gedaan heb wat betreft wat past en wat niet past. Een automaat lijkt me gewoon erg fijn rijden dus dat komt er zowiezo in.

maxmink93
Geregistreerd lid

Automaat 9-5 aero tegen B234R blok?

Bericht door maxmink93 » wo 26 sep, 2012 13:20

Mooi staaltje huisvlijt heb je daar! Bewonder en waardeer ik ook!

Mijn idee waarom ik me af vroeg waarom je een automaat zou willen is Voor een "speel" auto wil je toch graag een handbak automaten zijn niet fijn om veel koppel op te zetten. En het gevoel van schakelen is veel leuker vind ik. Samen met achterwiel(?) aandrijving zou ik het wel weten!
Zeker omdat het veel werk is om in te bouwen :-)..!

Ik zei btw niet dat het onmogelijk is, wel dat ik het de moeite niet waard zou vinden, dat is natuurlijk een smaak.

Ik zie graag je projecten hier verder voort gang boeken!

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » wo 26 sep, 2012 17:22

jammer dat je het in de koelkast zet als je de systemen 1 op 1 over neemt is er niks aan de hand en gaat alles werken als bij een 9-5

evo
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door evo » wo 26 sep, 2012 17:56

Ik snap heel het probleem rondom de aut5 niet? Als je er er een blok in kunt lepelen kun je ook wel het abs gedeelte compatible maken... Wellicht heb je nog wat ondersteuning nodig omtrend uitschakelen van airbag, etc. Maar, kom, als het makkelijk was, was het ook niet leuk.

Enne wat betreft die aut bakken uit de 9000. Lekker laten staan. Oude zf meuk... Krul je zo op...

My two pence :)

Verstuurd van mijn GT-N7000 met Tapatalk

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » do 27 sep, 2012 12:20

Nou, ik hou wel van een uitdaging, maar wil wel van te voren een beetje weten waar ik aan toe ben.

Dat een T5-blok in een matra murena past, dat had ik van te voren een beetje beredeneerd, maar het blijft een gok. En het blijkt dat het saab T5-blok en de matra motorruimte voor elkaar gemaakt zijn. Genoeg ruimte rondom de motor om te sleutelen gelukkig(met een middenmotor bijna altijd een probleem) en het blok hangt er erg netjes in.
Wel erg weinig ruimte om de dynamo te monteren, en de uitgangen van de oliepomp (rechts voor onder) zitten 3 a 4 cm van een stabilisatorstang af. Het laatste los ik op door montage van banjobouten en op maat gemaakte olieleidingen.

Om een T7 motor en aut.bak te monteren zal ik tegen meer problemen aanlopen denk ik. Inlaatspruitstuk is dieper dan bij een T5 motor, dus kan dit tegen het schutboard komen. Motor kantelen misschien? Hoe komen de aandrijfassen uit? Software T7 is ingewikkelder dan T5 verwacht ik. Ik ben nog geen project tegen gekomen waar bv een T7 motor ingebouwd is en dat dus op 3 a 4 draden loopt. En abs is ook nog niet zomaar geinstallaeerd op een matra.

Al met al voorzie ik toch een aantal problemen waar ik nog niet 123 een antwoord op heb. Ik zal de komende maanden wat dieper graven in het T5 en T7 software gebeuren, zodat ik beter een inschatting kan maken of ik alles werkend kan krijgen.

Het doel voor de gouden murena is in ieder geval:

- Automaat met een lange overbrenging voor weinig toeren op de snelweg.(bij 120 km/h, max 2500 rpm, voor diesel nog minder)
- diesel motor na chiptuning met minimaal 200 pk of een benzine turbo motor icm lpg-dampgasinjectie met minimaal 250/270 pk
- Abs, cruise control
- het moet betaalbaar zijn.
- donor kabelboom en motormanagement moet redelijk eenvoudig aan te passen zijn zodat het geheel werkt in een matra. ( Des te jonger de donor auto, des te moeilijker lijkt mij)

Ik ben er dus nog niet over uit. Hink nog op verschillende gedachten.

Misschien een VW golf tdi blok/bak? Motor/bak uit een saab 9-3SS? Misschien iets uit de opelstal? Iemand een idee voor een donor auto waarbij de bovenstaande wensen in acht worden genomen? Ben benieuwd wat voor ideeen er aangedragen worden.

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 27 sep, 2012 12:59

alles wat met 3 a 4 draden loopt is oud spul moderne automaten kan je dan ook vergeten!

wil je toch een moderne motor dan heb je een vrij programmeerbaar systeem nodig dat loopt wel met 3 a 4 draden!

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 27 sep, 2012 13:05

Een vrij programmeerbaar systeem met 3 draden??? :roll: :roll: :shock:

tanisha
Geregistreerd lid

Bericht door tanisha » do 27 sep, 2012 13:09

de man bedoelt aan sluiten op de matra zodat de motor loopt!

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 27 sep, 2012 13:10

Een aut4 maakt overigens bij 100 km/h 2000 toeren en bij 200 km/h 4000 toeren.

gydomatra
Geregistreerd lid

Bericht door gydomatra » do 27 sep, 2012 13:16

brinky schreef:Een aut4 maakt overigens bij 100 km/h 2000 toeren en bij 200 km/h 4000 toeren.
Dit is jouw eigen ervaring van een automaat van een 9000 of van een 9-5?

Enig idee wat de verhoudingen zijn?

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » do 27 sep, 2012 13:18

Sorry, aut4 van een 9-5 heb ik het dan over...

Plaats reactie