900s aero diverse update,s en upgrades.

voor de liefhebbers van het tunen van hun Saab.
Plaats reactie
Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Re: 900s aero diverse update,s en upgrades.

Bericht door Sapphire » di 05 okt, 2010 18:44

Ofwel de ontstekingscurve verloopt normaal maar knalt bij een bepaald toerental in een keer naar 40' BTDC, of gebeurt dit onregelmatig (elke keer bij ander toerental) ?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 06 okt, 2010 0:09

Potverdorie!! Lijk wel of hij aan zelf healing doet! :shock: .....Nu liep hij vanavond een stukje beter na wisselen van de DI maar nog niet goed en op 3 poten nu ook stationare, soms wel dan weer niet. Na alles doorgemeten te hebben kwamen we tot de conclusie dat de injector van cilinder 4 geen puls kreeg van de ECU, natuurlijk eerst al injector uigewisseld, ect. Vervolgens deze injector direct aan een 12v gelegd en de trigger meteen aan de ECU om de kabelboom uit te sluiten. Dit hiep niet en bleef op 3 poten lopen (soms wel dan weer niet). De conclusie was nu dus dat de ECU niet meer goed was. Nu toch nog even de bougie van cilinder 4 gewisseld en wat denk je!?, Snaarstrak lopen en alles goed, ARF,s, onstekking, ect. Geen CEL of andere gekke dingen!

Vervolgens motor laten afkoelen na een tijd lang goed te hebben gelopen en na een uurtje of anderhalf weer gestart...........bok, hik, bok, bok :x ! nu loopt hij veel te arm, slaat totaal dicht als je een beetje gas geeft en na een tijdje de error code Sond_error 40. De ARF,s waren ook erg arm, zo rond de 20. Maar alleen als je een beetje gas geeft en stationare wel goed lopen maar ook aan de arme kant (16). Als hij wat warmer is wordt het wel beter maar nog steeds op 3 poten als je een dot gas geeft.

Vervolgens even geprobeerd zonder lamda aangesloten maar dit hielp ook niet.

Enigste wat ik nu kan doen is de ECU wisselen voor eentje waarvan ik zeker weet dat deze goed is en de lamdasensor plus bedrading controleren.
Hoeveel onderdruk moet hij trouwens hebben stationare in het inlaatspruitstuk? Zit nu rond de 0,56 bar onderdruk, dus zou nog kunnen dat er ergens een vacuumlek zit die de map stoort,....maaar dan zou hij altijd slecht lopen :? .

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » wo 06 okt, 2010 0:14

Zou het kunnen komen door een defect verwarmingselement in de lambdasonde? Dat zou betekenen dat hij goed liep na allerlei pogingen omdat de uitlaat inmiddels flink warm was geworden (dus lambda sonde op temperatuur). Nadat je e.e.a. hebt laten afkoelen is ook de sonde weer afgekoeld en als het verwarmingselement de lambda dan niet op bedrijfstemperatuur krijgt (ik dacht 600 graden) zal deze waarschijnlijk een heel verkeerd signaal aan de ecu geven die de motor vervolgens totaal verkeerd aanstuurt.

Is misschien een wat vergezocht idee, maar aangezien je alles al hebt uitgesloten zowat...

brinky
Donateur
Donateur

Bericht door brinky » wo 06 okt, 2010 9:21

Wat is de compressieverhouding van je nieuwe torretje eigenlijk?

pieter TS
Donateur
Donateur

Bericht door pieter TS » wo 06 okt, 2010 20:04

Brandstofdruk?

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 06 okt, 2010 20:41

Wat exact de compressie verhouding nu is durf ik niet te zeggen. Onderblok is 1/10de gevlakt en zuiger komt ook meer de cilinder in dan de orginale zuiger. Verbandingskamer in cilinder is wel iets groter maar scheelt niet zo heel erg veel heb ik me laten vertellen waardoor uitliteren niet nodig was.
Stroke: 78
Displacement: 1985 ccm
Wossner Comp. Ratio: 9.25:1
OE Comp. Ratio: 9.25:1
Piston Weight(grams ): 380
Brandstofdruk is goed, want heb de FRFPR met drukmeter weer gemonteerd om er zeker van te zijn dat de druk goed is!
Ik ga eerst even de ecu uitwisselen voor ik aan andere dingen ga lopen meten enzo want ben er haast zeker van dat de niet meer goed is. Je kan het ook zien dat de injector op cilinder 4 erg schokkerig is en bij een dot gas geven deze naar volle verrijking loopt en de andere 3 maar tot 50%. Dus de ecu probeerd wel meer in te spuiten in cilinder 4 maar als de injector driver slecht is blijft hij arm lopen en gooit dan natuurlijk een sond_error en CEL 7 omdat het mengsel veel te arm is! Tenminste dat is de gedachte gang van mij erachter! :)

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » vr 08 okt, 2010 23:07

Sapphire schreef:Zou het kunnen komen door een defect verwarmingselement in de lambdasonde? Dat zou betekenen dat hij goed liep na allerlei pogingen omdat de uitlaat inmiddels flink warm was geworden (dus lambda sonde op temperatuur). Nadat je e.e.a. hebt laten afkoelen is ook de sonde weer afgekoeld en als het verwarmingselement de lambda dan niet op bedrijfstemperatuur krijgt (ik dacht 600 graden) zal deze waarschijnlijk een heel verkeerd signaal aan de ecu geven die de motor vervolgens totaal verkeerd aanstuurt.

Is misschien een wat vergezocht idee, maar aangezien je alles al hebt uitgesloten zowat...
Denk dat je hier toch gelijk in gaat krijgen!!! :oops: :D

Vanmiddag eerst ecu gewisseld maar hielp niet, bij beetje gas geven gewoon slecht lopen en dicht vallen. Was trouwens een 2.0E ecu (LPT). Vervolgens de lamdasonde gewisseld, en hier liep hij wel goed op! Met een koude motor tussen de 1500 en 2500 toeren nog we af en toe een misfire/plofje maar zeer licht. Als hij warm wordt heeft hij dit niet meer!
Dit zou nog aan het triggerwiel kunnen liggen of de VR sensor.
Ik ga dus maar meteen een nieuwe lamdasensor bestellen om hier ook zeker van te zijn dat deze goed is. (waar kan ik deze het beste kopen!? bij Scandix kosten ze 109 euro. Wat zou dat bij de dealer kosten?)
Nu kan ik ook mijn breedband een smallband signaal laten produceren en hier de ecu mee voeden maar krijg dit nog niet goed met de controller software :( .

JW: Triggerwiel staat wel goed optijd omdat hij tussen de 6 en 8 graden loopt stationare. Zou wel kunnen zijn dat omdat de tandjes minder breed zijn (het is geen Trionic triggerwiel) hij geen goed 2 volt signaal produceerd.
Heb vandaag een triggerwiel gevonden en een airco snaar poelie dus mocht het hiet in zitten nog dan kan ik een nieuwe maken! :wink:

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » vr 08 okt, 2010 23:08

bsautotune verkoopt de Bosch LSU 4.5 voor 80 euro (ex btw denk ik). Is een breedband sensor die ook smalband kan emuleren (voor je ecu).

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » za 09 okt, 2010 0:05

Ik ken wel 4.2 en 4.9 maar van 4.5 heb ik nog niet gehoord!?? Heb er nu een Tech Edge in zitten met een LSU 4.2 sensor maar de controller programmeren lukt nog niet lekker.

Sapphire
Donateur (7x)
Donateur (7x)

Bericht door Sapphire » za 09 okt, 2010 0:41

Kan ook, ik dacht laatst 4.5 te hebben gelezen bij BS maar hij heeft de text weggehaald: http://www.bs-autotune.nl/shop/product_ ... cts_id/116" onclick="window.open(this.href);return false;

Vroeger leverde die de 4.2 maar ik dacht laatst gelezen te hebben dat hij een updated versie leverde in het vervolg, de 4.5, maar kan ook 4.9 zijn. Anyway die sensor.

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » wo 13 okt, 2010 23:24

Nieuw lamdasonde geplaatst maar hielp niet! Vervolgens maar eens de laptop erachter gehangen en een beetje klooien.

Wat mij opvalt is dat hij in close loop gewoon goed loopt en rijd maar zo gauw ik deze uitzet loopt hij naar 21ARF en begint te stutteren. Vervolgens de VE injector scaling maar eens wat hoger gezet om bij de 13 ARF te komen en dit hielp gelukkig!

Wel vreemd dat ik hem op 28 moet zetten ipv 20 standaard.

Ik ga niet verder met posten hier van problemen met trionic omdat er weinig gereageerd wordt hier. En ga verder op http://forum.ecuproject.com/index.php" onclick="window.open(this.href);return false; omdat er daar toch iets meer kennis is die mij ook nog de pet teboven gaat soms maar langzaam kom ik er ook wel! :D . (,...ooit! :oops: )

BTW: Dank JW, Sapphire en alle andere die mij behulpzaam zijn geweest in dit topic!! :applause:

Blijf wel gewoon doorgaan hoor met het upgraden van de 900s Aero en foto zullen snel volgen van bvb de nieuwe samco koelwaterslangen :wink: .

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » do 14 okt, 2010 2:39

Ik volg dit topic al lange tijd met veel belangstelling. Als je een topic hebt gemaakt op ecuproject.com wil je hier dan even een linkje plaatsen?

Succes met je mooie project.

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » di 26 okt, 2010 13:51

ja simpel

gewoon even pieter bellen
hij kan het uitzoeken en anders goed programeren
+316 27 12 57 22

heeft afgelopen zondag mijn classic hermapt met grote injectors
nu draait hij nog beter
enkel hebben we een ander probleem gevonden waardoor ik moet overstappen naar een externe wastegate :twisted:

bennie
Geregistreerd lid

Bericht door bennie » do 28 okt, 2010 18:35

Ja heb al contact met Pieter, moeten alleen nog even een datum plannen want hij is momenteel nogal druk!

Nog grotere injectoren!? Je had er toch al dekaas op zitten?

kalsoi
Geregistreerd lid

Bericht door kalsoi » do 28 okt, 2010 19:43

[]ja ik had 650cc zitten, maar ben overgestapt een tijdje geleden naar 830cc ofzo, net zoals in de 9-5
omdat het net te weinig was voor bio ethanol, en hij nietmeer kon bijregelen en dergelijk
is nu nog eens hermapt voor de grote injectors

Plaats reactie