Waterpomp laten vervangen

1984-1997
9000-95
Donateur
Donateur

Re: Waterpomp laten vervangen

Bericht door 9000-95 » zo 10 mei, 2026 17:19

Dat was simpel :) Nu maar hopen dat het ook nog goed rijdt. Die vorige oplossing was ook prima denk ik. Zag er heel solide uit.

Voor het goed spoelen van het koelsysteem moet je in elk geval de thermostaat verwijderen. Dan kan je bijvoorbeeld de bovenste radiateurslang losmaken van het thermostaathuis en aan de tuinslang koppelen. Water loopt dan via de normale stroomrichting door het blok en de radiateur, en komt er bij de losse aansluiting op het thermostaathuis weer uit. Geeft wel een bende natuurlijk, dus als je een losse extra slang hebt kan je die gebruiken om het ergens heen te leiden zodat het niet over de bak loopt. Gewoon een beetje improviseren.
Als je de onderste radiateurslang losmaakt loopt het systeem vrijwel helemaal leeg, op een beetje na dat in het blok blijft staan. Dat kan je er ook nog uit krijgen met een plug, maar die zit dacht ik heel lastig achterop half achter de startmotor. Dus die zou ik lekker laten zitten, dat beetje water maakt niet zoveel uit op de 8 liter die er in zit.

Alternatief is gewoon aftappen door de onderste slang los te maken (of het kraantje onderop de radiateur, maar die willen graag afbreken dus wel een risico). Dan weer vullen, even laten lopen, weer aftappen en nogmaals vullen. Daarmee heb je het meeste ook wel ververst.

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » zo 10 mei, 2026 22:34

Dank je!
Dan ga ik dat binnenkort maar eens doen.

Nog even over de PU rubbers.

Die vliegen er deze week nog terug uit. Het trillen valt inderdaad best mee, maar het is net alsof ik in een F16 zit.
Wat een herrie!
Het is net alsof je met je hoofd onder de motorkap hangt.
Ik merkte het meteen toen ik vertrok. Een suizend geluid. Hoe harder ik reed hoe harder het suizen. Als ik de koppeling indrukte was het suizen aanzienlijk minder. Maar nog steeds aanwezig. Waarschijnlijk de multiriem en/of de dynamo. En die PU rubbers werken als een stethoscoop.
Ik dacht eerst dat er iets mis was. Alles wat ik los had gemaakt extra gecontroleerd. De vacuümslangen, de carterslang... Gekeken of de riem er nog wel juist op lag...

Maar het valt me op dat ik dat suizen alleen binnen in de auto hoor. Buiten niet.
Morgen ga ik dit nog eens extra testen, maar ik ben zo goed als zeker dat ik het alleen binnen hoor. Dan moeten het die PU rubbers zijn.

Ik zal dan maar een aftermarket setje bestellen van wat er origineel inzat. Saab is blijkbaar niet meer te krijgen, en het Febi alternatief is overal op.
Aangezien ik het zwaarste werk al gedaan heb (die oude rubbers eruit krijgen) ga ik ervanuit dat ik geen dure tool hoef te kopen.
De truc met een draadstang, twee carrosserieringen en twee moeren zal wel volstaan denk ik.

Als iemand nog raad heeft hoor ik het graag.

EDIT: in die originele bussen zitten meestal uitsparingen. Maakt het uit in welke richting ik die monteer?

ReinO
Donateur (2x)
Donateur (2x)

Bericht door ReinO » ma 11 mei, 2026 7:46

ik stap wat laat in maar dat pijpje dat het blok in gaat bij de waterpomp: beetje vaseline gebruiken is altijd
wel prettig. Die pijpje zijn nog overal te krijgen trouwens.
De 9000 ken ik verder helemaal niet maar die pu rubbers hebben 2 delen dat had het origineel neem ik aan niet?
er in geperst? Maar wel goed voor meelezers om te weten hoeveel meer geluid dat kan geven,of is
er nog een ophanging die meeresoneert?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 11 mei, 2026 8:35

Dan kloppen de verhalen dus wel. Als je kijkt waar die bovenste steun op de carrosserie zit is het ook wel logisch. Als er niet genoeg demping in de rubbers zit, gaat heel je schutbord meetrillen en dat geeft een enorm afstralend oppervlak in de cabine. Daarom zijn de originele rubbers ook niet massief. Zitten inderdaad ingeperst.

Gewoon twee originele monteren dus. Met een fatsoenlijke bankschroef trek je ze er zo in. Of ergens het originele tooltje zien te lenen, bespaart je het demonteren van de dynamo steun maar da's eigenlijk ook in 5 minuten gedaan. Wel even op de juiste montage stand letten, als je de originele 90 graden verkeerd monteert krijg je ook teveel geluid.

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » ma 11 mei, 2026 14:17

ReinO schreef:
ma 11 mei, 2026 7:46
ik stap wat laat in maar dat pijpje dat het blok in gaat bij de waterpomp: beetje vaseline gebruiken is altijd
wel prettig. Die pijpje zijn nog overal te krijgen trouwens.
De adapter er terug in krijgen was geen probleem. Hiervoor heb ik gewoon wat koelvloeistof als glijmiddel gebruikt. Het was dat ding eruit krijgen dat me een paar uur gekost heeft.
9000-95 schreef:
ma 11 mei, 2026 8:35
Wel even op de juiste montage stand letten, als je de originele 90 graden verkeerd monteert krijg je ook teveel geluid.
Bedoel je hiermee de originele rubbers of de dynamosteun? Die laatste ben ik inderdaad van plan te laten zitten.
Hoe kan ik zien of ik de originele rubbers op de juiste manier plaats?

Ik heb zojuist nog eens een “luistertest” uitgevoerd in verband met die nieuwe PU rubbers.

Ik ben eerst een testrit gaan maken van een paar kilometer zodat het geluid goed in mijn hoofd zat. Het suizende geluid dat ik eerder beschreef.

Terug thuisgekomen heb ik de auto laten draaien. Motorkap open en gaan luisteren.
Als ik gewoon pal voor de auto sta klinkt hij normaal. Dan hoor ik dat geluid niet.

Maar als ik heel erg dicht met mijn oor over de motor ga (ik heb mijn oor nog) dan hoor ik dat geluid wel. Maar 100 keer minder dan ik het in de auto hoor en ik moet er écht op letten. Anders was het me nooit opgevallen.
Daar klinkt het ook niet als suizen, maar eerder “motorisch zoemend”. Ik kan het niet beter verwoorden.

Dus ik heb mijn oor rustig over de motor laten gaan. Boven de dynamo hoor ik niets. Boven de distributieketting ook niet.
Ik hoor het als ik met mijn oor pal boven de multiriem hang. En volgens mij is het niet de riem zelf die ik hoor, maar gewoon het draaien van de poelies.
De riem en de geleiderollen zijn pas vervangen.

Poelies, lagers en de riem maken nu eenmaal een constant “zoemend/suizend" geluid tijdens het draaien, dus ik denk niet dat er iets aan de hand is.
En zoals ik al zei, als ik dat geluid buiten de auto wil horen, dan moet ik mijn oor al bijna op de riem leggen.

Het ligt dus enkel aan de PU rubbers dat dat suizen enkel in de auto hoor. Niet erbuiten.

Wat denken jullie hiervan?

9000-95
Donateur
Donateur

Bericht door 9000-95 » ma 11 mei, 2026 15:53

Geluid wat je hoort zou misschien het geluid van de ketting over de geleiderails kunnen zijn, wat via de distributie kettingspanner wordt doorgegeven aan de steun waarin het rubber zit. Maar da's slechts een gokje. Belangrijkste is dat je het niet had met de oude, en wel met de PU rubbers. Meer hoef je eigenlijk niet te weten.
Yuri_Peter schreef:
ma 11 mei, 2026 14:17
Bedoel je hiermee de originele rubbers of de dynamosteun? Die laatste ben ik inderdaad van plan te laten zitten.
Hoe kan ik zien of ik de originele rubbers op de juiste manier plaats?
De originele rubbers moeten in de juiste stand. Bij mij zitten ze zo, dus met de openingen in het rubber in de trek/duw richting. Die aan de motorzijde is zo te zien ook al weer een groot deel van de veerkracht kwijt, ding is net een maand of 2 oud. Geweldig toch die aftermarket brol vandaag de dag :roll:

Afbeelding

Afbeelding

Het rubber aan de motorzijde zit in een steun geperst waar ook de dynamo (bovenste bout) op vastzit. Die steun zit op de kop gebout en krijg je dus niet in de bankschroef of pers zonder hem uit te bouwen. Als je het originele tooltje hebt, of iets soortgelijks maakt met een stevig draadeind en wat grote vulschijven, kan je hem laten zitten en het rubber wisselen in de auto, gaat net. Anders moet die steun er dus uit om het rubber te kunnen vervangen. Kwestie van riem ontspannen, bovenste dynamobout verwijderen, onderste slagje los, dynamo wegkantelen en dan kan je min of meer bij de 4 bouten van de steun. Als je er niet goed genoeg bij kan, dan de hele dynamo er even uitpakken: Bekabeling dynamo los (2 draden en natuurlijk eerst de accu los), onderste dynamo bout half eruit trekken (helemaal lukt niet maar dat hoeft ook niet). Dan de dynamo van de steun drukken. Om hem uit de auto te krijgen moet je ook nog de steun die op de wielkast zit en waar de dogbone in vastzit verwijderen (3 boutjes en een massakabeltje) en de map sensor lostrekken van de rand zodat die aan de kant kan. Dan past de dynamo precies verticaal met de poelie omhoog door de ontstane opening. Maar echt nodig is dat niet, je kan hem ook zolang even achter het blok laten zwerven tot de steun weer op z'n plek zit.

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » ma 11 mei, 2026 21:31

Dank je!
Dat is precies wat ik nodig had. De foto's helpen enorm.

Morgen komen de nieuwe (aftermarket) rubbers binnen. Zo gauw als ik tijd heb steek ik ze in de auto.
Ik laat weten hoe het afloopt.

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » di 12 mei, 2026 20:02

Ik had dezelfde ervaring (herrie/gesuis) met 2 PU bussen als bovenste motorsteunen. Heb een van de twee weer terug gewisseld naar een goede tweedehands originele en het geluid was weg. Toch nog wat steviger dan twee originele, kun je vooral merken aan het kantelen van de schakelpook bij lastwissel.

Yuri_Peter
Geregistreerd lid

Bericht door Yuri_Peter » di 12 mei, 2026 20:23

gertram schreef:
di 12 mei, 2026 20:02
Ik had dezelfde ervaring (herrie/gesuis) met 2 PU bussen als bovenste motorsteunen. Heb een van de twee weer terug gewisseld naar een goede tweedehands originele en het geluid was weg. Toch nog wat steviger dan twee originele, kun je vooral merken aan het kantelen van de schakelpook bij lastwissel.
Dat is me intussen al een paar keer verteld, maar ik geloofde het niet.
Heb je de PU rubber aan de motorzijde laten zitten? En ondervind je daar geen overlast meer van?

gertram
Donateur (3x)
Donateur (3x)

Bericht door gertram » di 12 mei, 2026 21:40

Kan me niet meer herinneren welke en de auto staat niet echt in de buurt. Zal er binnenkort aan proberen te denken er naar te kijken. Maar ik denk niet dat het iets uit maakt.

Plaats reactie